Декілька важливих моментів після прочитання грецьких текстів. По-перше, обігрується слово "підпорядкована" - ὑποκείμενη. Київська митрополія справді стає ὑποκείμενη Московській патріархії. Використовується також синонім ὑποταγή, яке має коннотацію отримання вказівок. При цьому Константинопіль залишається над всіма структурами, підпорядкованими Москві - ὑπερκείμενη. Тобто якщо Київ "під" (ὑπό) Москвою, то Константинопіль "над" (ὑπέρ) всим.

Досить детально прописується процедура поставлення Київських митрополитів. Зокрема вони мають їхати до Москви, як раніше їздили до Константинополя. При цьому Московський патріарх рукопокладає митрополита Київського, якщо він був обраний з ієромонахів, або переміщує (μετάθεση) його з іншої кафедри, якщо був обраний з єпископів. Це, зокрема, передбачає можливість обрання Київського митрополита з серед духовенства. Але також означає, що за грецькою традицією єпископів не ганяли з кафедри на кафедру.

Інший момент - хто обирає Київських митрополитів. Це, звичайно, архієреї, але також архімандрити, ігумени, священники, архонди та інші миряни. В сучасній термінології - помісний собор. Окремо зазначається роль гетьманів (у грецькому тексті використано трохи кумедний термін χατμάνος). Ці "хатмани" мають право на промоцію (προτροπή) та надають свій дозвіл (ἄδεια) обраному кандидату.

Поставлений у Москві Київський митрополит, коли повернеться до Києва, має "в перших" поминати Константинопільського патріарха, а потім Московського. У зв'язку з цим мені згадалася історія, як ми 2008 року поїхали разом з покійним митрополитом Володимиром до Стамбулу на Синаксіс Предстоятелів. Тоді митрополит Володимир під час літургії пом'янув і Константинопільського і Московського патріархів. Пам'ятаю розлючену реакцію одного патріархійного чиновника, в якого трапилася істерика з цього приводу. А все через те, що він не читав акти 1686 року. Та й ми їх теж не читали, але діяли інтуітивно - і як виявляється, у повній відповідності до канонічних приписів. Пригадуєш, вл. Oleksandr Drabinko?

Ну і ще один момент - підпорядкування Києва Москві представлене у документах 1686 року як акт не канонічної акрівії, а ікономії. А акрівія тут - підпорядкування Константинополю. Як відомо, по-справжньому духоносним діячам, які весь час їздять на Афон та ніколи не йдуть на компроміс із цим світом, слід завжди дотримуватися не тепло-холодної ікономії, а палкої акрівії)))

В. Г. Ченцова, Синодальное решение 1686 г. о Киевской митрополии, in: Древняя Русь. Вопросы медиевистики 2 (68), 2017, с. 89-110


Facebook, 1 липня 2017

Теги: