Тім Єнсен у Києві. Нотатки про релігійну освіту та освіту про релігію

26 04 2013 |
Юрій Мельничук

24 квітня 2013 року, в рамках конференції «Релігійна освіта та її альтернативи у загальноосвітній школі: європейський та український досвід», ініціатором якої виступила Молодіжна асоціація релігієзнавців, була прочитана лекція відомого релігієзнавця Тіма Єнсена – професора університету південної Данії та Ганноверського Університету ім. Лейбниця, генерального секретаря Міжнародної Асоціації Історії Релігії. Лекції мала назву «Чому в кожній державі повинні існувати релігієзнавство та релігійна освіта заснована на його принципах».

На початку Тім Єнсен вказав, що його візит пов’язаний із підтримкою Молодіжної асоціації релігієзнавців і її діяльності, особливо у сфері дослідження питання релігійної освіти. Подякувавши усім присутнім за прояв зацікавленості до проблематики релігійної освіти, лектор пояснив актуальність теми і необхідність долучення до її дослідження саме молодих релігієзнавців. Оскільки значна кількість присутніх на лекції були студенти та аспіранти, які вивчають релігієзнавство, звернення до молодих релігієзнавців виявилось досить влучним.

 

Готуючи лекцію, Тім Єнсен ознайомився із доповіддю Яни Полякової, в якій український автор описує ситуацію, що склалася в загальноосвітніх школах України з релігійною освітою. Зробивши висновок, що в українській середній освіті відсутня дисципліна, яка б давала учням загальні, не заангажовані знання про релігію, професор Єнсен зреагував, тому головною тезою доповіді виступало імперативне гасло: «Навчання про релігію повинно існувати в загальноосвітній школі». Слід зауважити, що Тім Єнсен неодноразово підкреслював відмінність між релігійною освітою та освітою про релігію, що суттєво відрізняються один від одного. Якщо «релігійна освіта» – це освіта через призму певної релігійної традиції, то «освіта про релігію» – це науково-витримана програма подачі об’єктивної інформації про різні релігії світу. Освіта про релігію в школі, на думку Т. Єнсена, є необхідною для гармонійного розвитку демократичного, відкритого суспільства і забезпечення конституційного права кожної людини на свободу совісті. Тобто, релігійна освіта, на відмінно від освіти про релігію, не має можливості створити засади для збереження конституційного вектору щодо збереження свободи совісті, оскільки містить в собі домінанту однієї релігійної традиції. Як аргумент, лектор наводить в приклад Західну Європу та країни колишнього Радянського Союзу, в яких хоч і зустрічаються країни, де домінує одна релігійна конфесія за кількістю віруючих, але жодна з них на конституційному рівні не визнає і не буде визнавати преференцію однієї конфесії та не надасть право формувати освітню діяльність.

Датський релігієзнавець також вказував на недоречність сентиментальності багатьох чиновників щодо релігії. Таке ставлення до релігії досить часто шкодить становленню релігієзнавства як альтернативи релігійної освіти. І тут релігієзнавство як наука може виступати гарантом дотримання конституційного права на свободу совісті людини. Цінність релігієзнавства полягає у його науковості, що є також пріоритетом у формуванні освіти будь-якої світської держави. Саме після цієї тези, Тім Єнсен додає ще один критерій світської держави – позбавлення «релігійного сприйняття релігії», тобто, позбавлення від будь-яких упереджень при погляді на релігію. Також у цей критерій обов’язково входить наукове дослідження релігії в університетах.

 

Окрім того, Тім Єнсен розділив обов’язки релігійних організацій та держави, які іноді плутають між собою. Займатись релігійною освітою мають право релігійні організації, і це закріплено конституційно. Щодо держави, то вона має взяти на себе обов’язки ознайомити своїх громадян з різними релігійними традиціями, але використовуючи суто науковий підхід, і будь-які інші погляди держави на релігію не мають мати місце. Таким чином, на думку Т. Єнсена, розвиток наукового дослідження релігії, позбавить державу від теологічно-заангажованих підходів.

 

Для якісного та наукового викладання освіти про релігію в загальноосвітніх школах Т. Єнсен радить створити умови для підготовки викладачів у школи релігієзнавцями. На думку багатьох колег Тіма Єнсена, релігієзнавство сприяє міжкультурному діалогу та зростанню толерантності в суспільстві, але, як не дивно, сам Т. Єнсен не погоджується з цим. За тридцять років досвіду викладання релігієзнавства в школі, університеті, підготовки викладачів-релігієзнавців, він вказує на те, що зростання толерантності та змінення ставлення до інших релігій в суспільстві не помітив, особливо з боку ЗМІ. І досить часто винні самі релігієзнавці, оскільки досі надають релігії особливого ставлення, як і представники релігійних організацій. Ставлення викладача до релігії «якось особливо» робить багато перешкод для науки, оскільки викладання на принципах природничих і соціогуманітарних наук, на яких повинно базуватись релігієзнавство, відходить, і це погано.

Для виховання освічених та свідомих громадян, необхідно створити умови, де ці громадяни мають можливість дізнатись про релігію саме з релігієзнавчих позицій, не кажучи вже про чиновників, які у своїй роботі стикаються з релігійними організаціями, але не мають базових релігієзнавчих знань.

 

Лектор згадав і про зобов’язання науковців, які досліджують релігію і отримують кошти від держави. Він підкреслив необхідність впливу релігієзнавчих досліджень на суспільство, адже наука покликана для покращення умов життя цього суспільства. І релігієзнавство в загальноосвітніх школах може стати тим чинником, який безпосередньо впливає на якість суспільства в питаннях, пов’язаних із релігією.

 

Нагадуємо, що конференція, в рамках якої була прочитана лекція Тіма Єнсена, проходить до 26 квітня на базі НПУ імені М.П. Драгоманова. У рамках цієї конференції у Київському національному університеті імені Тараса Шевченка 26 квітня відбудеться публічна лекція швецького релігієзнавця Дженні Берглунд, яка присвячена порівнянню релігійної освіти в Європі та Швеції. Лекція відбудеться о 12:00 у 328 ауд. Червоного корпусу.       

Теги:
4153







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант