Архієпископ Антоній: «Недооцінка глобальних викликів щодо церковної місії може мати катастрофічні наслідки»

11 10 2010 |
Архієпископ Антоній (Паканич)

Вересень 2010 року був наповнений цілою низкою заходів, присвячених проблемі реформування духовних навчальних закладів Української Православної Церкви (Московський Патріархат). Одним з них стало засідання Учбового комітету при Священному Синоді УПЦ, в роботі якого взяли участь ректори усіх духовних семінарій та училищ України. «Релігія в Україні» пропонує увазі читачів програмний виступ, представлений на цьому засіданні головою Учбового комітету, ректором Київської духовної академії та семінарії архієпископом Бориспільським Антонієм (Паканичем).

 

Тематика нашої сьогоднішньої зустрічі присвячена питанню, яке за останні роки набуло особливої актуальності в освітянському середовищі. Водночас, воно вимагає конкретики і вироблення цілісного й перспективного усвідомлення. Реформа духовної освіти є настільки визначальною для церковного життя подією, що всі її етапи, які відбувалися в ХVІІІ, XIX, ХХ стт., кваліфікуються богословською наукою як особливі сторінки в глобальному церковно-історичному процесі. Сучасне століття створило, багато в чому, абсолютно нові умови для церковного буття. Й, не дивлячись на деяке уявлення зовнішньої матеріальної стабільності, проблема секуляризму, тотального обмирщення є не менш фаталістичною, ніж проблеми епохи войовничого атеїзму. Сучасному священнослужителю, незалежно від місця свого служіння, вже сьогодні стає зрозуміло, що від цих проблем йому не вийде відмахнутися лише кадилом і кропилом. Духовність та високий інтелектуальний рівень стали необхідною рисою як столичного священика, так і простого сільського пастиря. Саме на цьому наріжному камені ґрунтується ідея сучасної учбової реформи, яка нами розпочата з певним запізненням.

 

Архієпископ Антоній: «Недооцінка глобальних викликів щодо церковної місії може мати катастрофічні наслідки»

 

Хоча питання необхідності реформ не важко обґрунтувати, форма і сутність цього процесу є досить дискусійними. Відходити від традиційного укладу, звикати до нового формату завжди не дуже просто, а тим більше якщо це стосується церковного питання. Як відомо, ще у 1994 році перед Учбовим комітетом було поставлено завдання розробити нову концепцію духовної освіти, а в 1997 році в деяких семінаріях РПЦ розпочався учбовий процес за новою схемою, яка передбачала трансформацію семінарської освіти до рівня вищої духовної освіти із збільшення терміну навчання до 5-ти років. В Україні така схема навчання вперше розпочала діяти у 2007 році. В червні 2010 року в Московській духовній академії Учбовий комітет РПЦ провів розширену ректорську нараду, на якій було презентовано нову освітню стратегію під назвою «Трансформація системи духовної освіти». Більшість із присутніх тут приймали участь у роботі цієї наради і пам’ятають про сутність представленого проекту. В загальних рисах його можна охарактеризувати як пошук моделей інтеграції духовної і світської освіти на пострадянському просторі з урахуванням вимог Болонського процесу. Тоді мова йшла про те, що на базі семінарій має бути сформований цикл підготовки бакалаврів богослов’я із терміном навчання в 4 роки. Окремим семінаріям можливо було б надати право створити дворічний цикл підготовки магістрів богослов’я із орієнтацією на стимулювання науково-богословського потенціалу магістрантів. Академічні курси за презентованою схемою мали набути ознак аспірантури із усіма притаманними цій структурі вимогами до вдосконалення наукових умінь дисертантів та проведення кваліфікаційних досліджень, які б відповідали стандартам світових університетів. Обговорюючи перспективи розвитку на базі семінарій і академій фундаментальних богословських розробок, не було обійдене стороною і питання першого, так званого пропедевтичного курсу, який неможливо уникнути з огляду на якісні і кількісні характеристики сучасних абітурієнтів.

 

Таким чином, нові вимоги, пов’язані з підписанням майже всіма країнами, що входять до канонічної території РПЦ, Болонських домовленостей, створили ситуацію, за якої та схема освітнього процесу, яка була задіяна в 1997 році стала потребувати перегляду. В академічному і семінарському середовищі лунають різні, й подекуди, діаметрально протилежні висловлювання стосовно необхідності державної акредитації семінарій і переходу їх на Болонський процес. Разом з тим всіх хвилює якість духовної освіти, ефективність роботи педагогічних колективів. Саме державне ліцензування окрім преференцій створює умови для підтримки високих освітніх стандартів, які мають засвідчуватися конкретними показниками. Тому такий напрямок реформування духовної освіти на сьогодні є безальтернативним.

 

Протягом літніх місяців Учбовий комітет проводив роботу по поглибленню започаткованого реформування. Однак ситуація ускладнюється тим, що за наявності задекларованої згоди представників Церкви і Міністерства освіти і науки розпочати процес ліцензування і акредитації семінарій, на сьогодні держава не затвердила жодного стандарту теологічної освіти. В Російській Федерації цей процес просунувся дещо глибше, проте й там вже майже рік не прийнято так званий «стандарт теологічної освіти ІІІ покоління», що не надає стабільності розробкам з модернізації учбових планів.

 

З цих та інших причин станом на 1 вересня остаточного бачення перспективи учбової реформи сформувати не було об’єктивної можливості. Оскільки процес визнання державою богословської освіти не терпить зволікань, Його Святість, Святіший Патріарх Московській та всієї Русі Кирил доручив Московській та Санкт-Петербурзькій духовним академіям вже до початку цього навчального року отримати державне ліцензування на свою діяльність. Ці навчальні заклади досягли поставленої мети, хоча й з певними складностями. Відповідно до благословення Святішого Патріарха Вченими радами цих академій була сформована структура навчання, при якій більшість абітурієнтів до семінарії після складання іспитів були зараховані на пропедевтичний курс. Ті, хто здав вступні іспити більш успішно, були зараховані до першого курсу бакалавріату. Цьогорічні випускники семінарії після вступних іспитів вступили не на традиційний академічний курс, а до магістратури з терміном навчання 2 роки та вимогою написання випускної магістерської роботи. По завершенню магістратури кращі з них зможуть вступати до аспірантури для написання кандидатських робіт.

 

Оскільки в процесі учбової реформи важливо прагнути до уніфікації освітніх програм на всьому канонічному просторі РПЦ, даний досвід має бути ретельно вивчений і українськими семінаріями. Для того, щоб описана схема стала більш зрозумілою, необхідно сприймати її не категоріями семінарії і академії, а категоріями бакалавріату, магістратури та аспірантури. В кількісному вимірі вона складається з 1-го пропедевтичного року навчання, 4-х років бакалавріату, 2-х років магістратури та 3-х років аспірантури. Зразу потрібно зазначити, що до аспірантури зможуть потрапити тільки ті магістри богослов’я, які мають об’єктивні дані для написання кандидатських робіт високого рівня наукової якості. Бакалавріат разом з пропедевтичним курсом становить 5 років. Саме до цієї освітньої форми найбільш зручно було б трансформувати більшість семінарій. При орієнтації на вимоги Болонського процесу неможливо буде уникнути введення до навчальної програми нових дещо незвичних для нас предметів загальноосвітнього характеру. Через це збільшення традиційного терміну навчання в семінаріях на 1 рік стає просто необхідним. Існують категоричні судження щодо цих предметів, яких багато хто називає світськими. Більш справедливо називати їх предметами загальноосвітнього характеру, які покликані гармонійно розвивати особистості майбутніх пастирів.

 

Відповідно до сучасних міжнародних стандартів бакалавр є людиною з повною вищою освітою, тому реформа семінарських програм зберігає ідею обов’язкової вищої духовної освіти для священників, визначену на Архієрейських соборах РПЦ у 1994 і 1997 роках. Принциповим питанням є те, що реформа освіти може торкатися форм, парадигм навчального процесу, але незмінним лишаються його церковний характер та кінцева мета – підготовка духовних, освічених пастирів, церковних служителів, богословів. Тому Учбовим комітетом робиться все можливе для збереження питомої ваги богословських дисциплін в навчальному плані.

 

Так лаконічно можна охарактеризувати методологію сучасної реформи духовної освіти. Проте, цей процес має ще чимало принципових проблем, без вирішення яких він не буде реалізований.

 

По-перше, вимоги Болонського процесу полягають не в банальному перерозподілі років навчання, а в тому, щоб випускники вузів ставали не лише носіями знання, але здобували конкретні навики втілення цих знань на практиці. Ідея вищої освіти в загальних рисах спрямована навчити випускника методам самоосвіти. Вона покликана створити підґрунтя для його ефективного навчання протягом всього життя. Тому перед нами стоїть завдання модернізувати форми викладення навчального матеріалу і контролю за його засвоєнням. Необхідно буде ретельно переглянути співвідношення лекційних і семінарських годин в навчальному плані. Студенти повинні заохочуватися до самостійної роботи, для якої мають бути створені відповідні умови, зокрема посібники, доступ до додаткової літератури, дидактичний матеріал. Ці та інші завдання вимагають творчого і натхненного підходу викладачів семінарій до своєї місії.

 

Друге важливе питання – це державні умови для ліцензування і акредитації семінарій. Без його розв’язання процес реформування учбових планів в значній мірі втрачає свій сенс. Разом з тим ми маємо неодноразові засвідчення представників влади щодо готовності створити сприятливі умови для ліцензування. Для цього необхідна наявність найбільш відповідної нам спеціальності в державному класифікаторі спеціальностей, необхідний державний стандарт з цієї спеціальності та оформлення всіх необхідних дозвільних документів. Київська духовна академія веде з Міністерством освіти і науки України активний діалог щодо цього. Проте дана робота спотикається об низку прогалин у державній нормативній базі, які вимагають вольового державного вирішення.

 

Предстоятель Української Православної Церкви, Блаженнійший Володимир, Митрополит Київський і всієї України звернувся до голови Уряду України з проханням в питаннях акредитації богословських дисциплін відштовхуватися від пріоритетності визнання конфесійного богослов’я, а не абстрактного терміну «світська теологія». Така практика існує у багатьох університетах Європи. Окрім того, враховуючи, що освітні заклади УПЦ абсолютно за всіма показниками є найбільш чисельними в Україні, в основу державного стандарту теологічної освіти мають бути покладені освітні програми саме наших семінарій. Застосовувати іншу модель, до створення якої залучались би представники інших українських конфесій, означало б сізіфову працю, приречену на нескінчені дебати та перетягання ковдри першості. Це враховуючи той факт, що освітня система переважної більшості інших конфесій знаходиться в ювенальній фазі.

 

Інша, пов’язана з цим, проблема полягає в тому, що у 2007 році постановою Кабінету міністрів України із державного переліку спеціальностей був вилучений бакалавр богослов’я (теології) і залишився лише освітній рівень магістра. Це означає, що державою передбачено здобуття найвищих рівнів теологічної освіти, включно з правом написання кандидатських і докторських робіт для осіб із базовою освітою бакалавр філософії. За умови, що семінарії будуть адаптувати свої учбові програми до вимог, пов’язаних з акредитацією по програмі бакалавріату, на сьогодні ці програми в теорії мали б відповідати не богословській, а філософській освіті. Ця ситуація є для нас неприйнятною жодним чином. Тому Блаженнійший звернувся у своєму листі до голови Уряду з проханням внести спеціальність «бакалавр богослов’я (теології)» до державного переліку спеціальностей. Таке ж звернення направила Громадська рада по взаємодії з церквами та релігійними організаціями, створена при Міністерстві освіти і науки України.

 

Труднощі полягають з деякими розділами Конституції України, зокрема статтею 35, яка декларує відділення церкви від школи і тим самим унеможливлює державне ліцензування релігійних закладів освіти.

 

Для розв’язання цих проблем Міністр освіти і науки своїм наказом створив робочу групу, до складу якої увійшли представники Учбового комітету УПЦ, юристи, фахівці міністерства. Ми покладаємо значні надії на плідні наслідки роботи даного органу. Проте на момент, коли державні органи стануть спроможні прибрати всі юридичні колізії на шляху до визнання семінарської освіти, всім нам необхідно провести кропітку роботу з розробки учбових планів та повного обсягу нормативної документації. Для цього в подальшій частині нашого засідання я пропоную створити при Учбовому Комітеті Науково-методичну раду, включивши до складу якої проректорів з навчальної роботи всіх семінарій УПЦ. Ця рада має в окреслені терміни підготувати методичні розробки, учбові плани, інші документи, які б враховували всі вимоги Болонського процесу щодо організації навчання у контексті форми подачі учбового матеріалу, кількості навчальних годин у перерахунку на залікові одиниці, співвідношення лекцій, семінарів, самостійної роботи та інших форм навчання. Нам вкотре потрібно активізувати всі зусилля для створення нових підручників, дидактичного матеріалу, поповнення бібліотечних фондів і активного залучення до освітнього процесу можливостей мережі Інтернет. Це непросте завдання, враховуючи обмежені можливості кадрового потенціалу. Проте сьогодні Церква і духовна освіта знаходяться на такому етапі свого розвитку, при якому більш легкого шляху й альтернативи цим зусиллям не існує. А зволікання з цим, недооцінка глобальних викликів щодо церковної місії може мати катастрофічні наслідки. Науково-методична рада має пильно відслідковувати всі тенденції в формуванні освітніх програм для збереження головного – церковного характеру богословської освіти. Із зміною певних методів навчання незмінною лишається всім нам добре відома кінцева мета освітнього процесу в семінаріях. Зусилля задля соціальної інтеграції наших випускників є далеко не головною метою здобуття державної акредитації. І тому важливо відстоювати у держави право на абсолютне переважання богословських дисциплін в реформованих учбових планах. Майбутні пастирі мають бути не лише ерудитами, але й найголовніше – свідомими, вихованими в православній традиції християнами, безмежно відданими Церкві. Вони мають вбачати в Православній Церкві свій найбільший життєвий авторитет.

 

Третя проблема – це питання виховної роботи і церковних послухів в умовах нових вимог до опанування знань та умінь. Безперечно, відношення до закладів духовної освіти як до джерела безкоштовної робочої сили в єпархіях є злочинним архаїзмом. Разом з тим ми всі добре розуміємо, що неможливо буде уникнути залучення студентів до різноманітних послухів, які не пов’язані з навчанням і вихованням. Ця ситуація вимагає свідомого підходу з боку адміністрації духовних шкіл. Пропуски студентами занять через послухи в тому масштабі, в якому вони відбуваються тепер, просто унеможливлять втілення принципів Болонського процесу в семінарське життя. Адже при цьому процесі відбувається чітка фіксація залікових одиниць за всі форми навчання, втому числі й самостійну роботу, якій має бути відведений досить вагомий об’єм навчального часу. Необхідно зазначити, що ідея пропедевтичного курсу в семінаріях до певної міри може допомогти у вирішенні даної проблеми. Я свідомий того виховного значення, яке мають послухи для формування особистості майбутніх церковних служителів, проте зловживання ними перекреслює всю ідею освітнього процесу. Воно не дає здобути ані елементарних богословських знань, ані молитовного досвіду.

 

І четверта проблема, на якій я хотів би наголосити окремо і яка озвучується практично на всіх ректорських зустрічах – це матеріальне забезпечення освітньої реформи. Якщо за кордоном в більшості країн Європи фінансування закладів духовної освіти ведеться в тому числі й через бюджетні відрахування, що надходять за рахунок платників податків, про особливості виживання вітчизняних семінарій, думаю, зайве говорити. На жаль сьогодні в багатьох семінаріях бракує фінансування не те, що на реформування методичної і матеріальної компоненти, а й на елементарні потреби учбового процесу. Примусити тих, хто конкретно відповідає за утримання духовних шкіл, збільшити видатки на їх утримання немає реальних важелів. Але може настати така ситуація, за якої аутсайдери учбової реформи втратять об’єктивну можливість для ведення своєї діяльності. І це породжує чітку відповідальність перед Богом і Церквою за те, що нам ввірено. Гадаю, Учбовим комітетом мають бути підготовані пропозиції для Священного Синоду УПЦ по моніторингу забезпечення учбового процесу та реформування духовної освіти.

 

Таким чином сьогодні перед нами стоїть завдання остаточного обговорення форми і методів освітньої реформи духовних навчальних закладів УПЦ та створення науково-методичної ради при Учбовому комітеті з наділенням її чіткими функціями. Адже на даний історичний момент ліміт дискусії щодо реформи вже вичерпано і настав час її активного впровадження в церковне життя.

 

Дякую за увагу.

Теги:
487







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
26 лютого 2011 22:04

Шановний gerbert_ne-vells, Ви чомусь дуже боляче реагуєте... Хоча це добре, що вболіваєте за свої духовні школи... Будемо старатись, за Вашим прикладом, ставати більш толерантними. Згідний з Вами в тому, що всім коментаторам сайту слід ставати більш толерантними і культурними при спілкуванні...
Думаю що і Вам, в цьому контексті, слід утримуватись від таких висловів (наведених Вами в коментарії) як: "В КДА ... просто выродки какие-то." Особливо зважаючи на те, що той кому Ви самочинно приписали ці слова, їх не писав...
Ви іще раз прочитайте мій коментар, в ньому ж 95 % того, що написали Ваші колеги чи вчителі із КДА і С...
А відносно диплому ? Я не зрозумім, що саме Вас цікавить ? Колір обкладинок диплому, фах, освітньо-кваліфікаційний рівень ???


26 лютого 2011 21:28

Чернецу: «Архієпископ-ректор і титуловані богослови-науковці на посадах проректорів КДА і С - вершина розвитку вищої духовної освіти в Україн», - так в официальных буклетах КДА написано? И опять же Вы пишите «адресуйте авторам із КДА і С, які самозакохано у оці брата бачать пилинку, а у власному не помічають колоду». В КДА с ваших слов просто выродки какие-то. Они и самовлюбленные и своих недостатков не видят, и других осуждают. Вам не кажется, что это скорее напоминать идею в русле теорий заговора. Вроде как в СССР во всем виноваты враги народа, а у Вас – КДА. И все-таки, Черенец, у Вас какой диплом?


26 лютого 2011 19:48

Шановний gerbert_ne-vells, мною наведено тільки те, що написано самими представниками КДА і С (зокрема в офіційних буклетах або на сайтах). Відповідно свій гнів і адресуйте авторам із КДА і С, які самозакохано у оці брата бачать пилинку, а у власному не помічають колоду.


24 лютого 2011 10:25

Ненависть Чернеца (кто бы ни скрывался за этим псевдонимом) к Киевским духовным школам и лично к ректору архиепископу Антонию иначе как патологией не назовешь. Представьте – человек только то и делает, что обливает грязью КДАиС.
Его обвинения не иначе как абсурдными не назовешь. Например, Чернец пишет «Семінарія готує фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня: бакалавр (теж не випустивши іще жодного семінаріста із дипломом бакалавра)». Разве неизвестно, что сейчас только идет реформа духовного образования нашей Церкви. И как можно выпускать семинариста с дипломом бакалавра, если в нашей стране еще нет стандарта бакалавр теологии, признанного государством? Конечно, можно выдавать по 2 диплома, как это делают некоторые «Академии», и делать вид, что проблема решена. Но это обман себя и других.
Заслуживает внимание и следующая ирония «Архієпископ-ректор і титуловані богослови-науковці на посадах проректорів КДА і С - вершина розвитку вищої духовної освіти в Україні». Уважаемый Чернец, должен сказать, что в Украине есть гораздо титулованные ректора и проректора богословских учебных заведений, так что КДАиС в этом смысле точно не на первом месте. И если судить о вершинах богословия по титуловоности администрации, то Вам следует искать представителей этой сомнительной чести западнее, чем Киев.


Чернецу: «Не дивно, що в Подяці Архієпископу-ректору КДА і С Антонію (виставленій на академічному сайті), організатори виставки вписала його титул - архієпископ Київської духовної академії...». Бред! Это, что проблема ректора, что его титул неправильно записали в граммоту? Чернец, если Вы действительно монах, видите себя подобающе монаху, если мирянин – будьте приличным человеком! Вы пытаетесь облить грязью владыку Антония при любом случае. Вот и это ваше высказывание смехотворно. Светские часто путают титулы церковных иерархов. И если из всех подобных прецедентов делать предмет для поношения, то Вам придется просто не выходить из интернета и постоянно упражняться в «остроумии». Подобные высказывание лишний раз доказывают, что Вы испытываете личную неприязнь к архиепископу Антонию, и пишите ваши комменты отнюдь не из ревности по качеству духовного образования. Кстати, у Вас диплом какого учебного заведения?


23 лютого 2011 14:20

???


22 лютого 2011 20:53

"...говорити про різні «національні теології» навряд чи можливо. Є лише одна теологія — вчення про Бога та про Його відношення до світу та людини. Це вчення не може корегуватися у різних національних середовищах. Такий засадний принцип православної теології. Якщо немає «українського» чи «російського» Євангелія, то не може бути і «російської» чи «української» теології. (В. Бурега, КДА і С).

Дивно, а в науковому світі чомусь вважають що існують "українська філософія", "українська філософська і наукова думка", "українські наукові школи за галузями наук", відповідно і "українська богословська (теологічна) думка", "українська богословська (теологічна) і релігійна філософія", "українська богословська (теологічна) наукова школа" і т. п.
Багатогранність національних наукових шкіл, філософій, думок тільки збагачує вчення про Бога та сприяє всебічному розвитку науки Богослов'я (Теології) на міжнародному науковому рівні.
Невже про це не відомо професорсько-викладацькому складу Київських духовних шкіл ??? Чи про це не відомо тільки високодостойному науковцю-богослову Володимиру Бурезі та високопреосвященнійшому архієпископу Антонію, ректору КДА і С ???
Стосовно впровадження принципів Болонського процесу в освітній галузі, то "Українець" правий, всі вищі навчальні заклади в Україні (системи Міносвіти) 100 % перейшли на цей міжнародний освітній стандарт.


21 лютого 2011 08:16

Днями побував на виставці "Сучасна освіта в Україні - 2011" і довідався багато нового із життя Київської духовної академії і семінарії УПЦ, очолюваної архієпископом Антонієм.
Згідно офіційного каталогу та наданої до нього інформації, КДА і С (стор. 42):
1. Київська духовна академія УПЦ готує фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня: кандидат богослов'я, магістр богослов'я (правда як мені відомо жодного іще магістра богослов'я так і не випустила. Та поряд із цим, самі визнали, що кандидат богослов'я КДА це не вчена ступінь, а тільки повна вища духовна освіта за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра).
2. Київська духовна семінарія - середній богословський навчальний заклад УПЦ з 4-річним терміном навчання (правда не зрозуміло чому в семінарії мордують студентів 5-річним терміном навчання). Семінарія готує фахівців освітньо-кваліфікаційного рівня: бакалавр (теж не випустивши іще жодного семінаріста із дипломом бакалавра). Тож, як стверджує сама КДА і С - семінарія виходить на рівні середнього навчального закладу (школа або ПТУ, що видає атестат-диплом про середню духовну освіту ???). Тож чому дивуватись коли з такими атестатами-дипломами КДС їх випускники не допуськаються до викладання в школах і ВУЗах.
Не сподівався на таку офіційну відверстість з боку керівного складу КДА і С. Чи можливо, даруйте, безграмотність в термінологічних висловах і розумінні категорій вищої школи.
Архієпископ-ректор і титуловані богослови-науковці на посадах проректорів КДА і С - вершина розвитку вищої духовної освіти в Україні.
Не дивно, що в Подяці Архієпископу-ректору КДА і С Антонію (виставленій на академічному сайті), організатори виставки вписала його титул - архієпископ Київської духовної академії...


18 жовтня 2010 09:46

Якщо немає «українського» чи «російського» Євангелія, то не може бути і «російської» чи «української» теології. Про це має знати студент вже на першому курсі семінарії.
В таком случае каждый студент должен знать, что нет и Святой Руси (Русского мира)как особой христианской "духовной реальности". А у вас в МП об этом не каждый патриарх догадывается.


4   VBureha
17 жовтня 2010 22:17

Шановний Українець!
По-перше, документ, виданий патріархом Алексієм 27 жовтня 1990 року зветься не Томос, а Грамота (в цьому можна легко переконатися, ознайомившись з текстом: http://www.bogoslov.ru/text/373510.html). Хоча пізніше його і стали звати Томосом, це все ж не зовсім точно.
По-друге, в цьому документі немає жодних згадок ні про Учбовий комітет Української Православної Церкви, ні про «російське», ні про «українське» богослов’я.
Дійсно, в Церкві Христовій зберігаються національні особливості кожного народу, що прийшов до Христа, але все ж говорити про різні «національні теології» навряд чи можливо. Є лише одна теологія — вчення про Бога та про Його відношення до світу та людини. Це вчення не може корегуватися у різних національних середовищах. Такий засадний принцип православної теології. Якщо немає «українського» чи «російського» Євангелія, то не може бути і «російської» чи «української» теології. Про це має знати студент вже на першому курсі семінарії. І цей принцип є набагато глибшим, аніж розрізнення між базовою та повною вищою освітою. Хоча Ваше зауваження про останнє розрізнення цілком слушне.
І якщо Ви дійсно читали Грамоту 1990 року, то не могли не звернути увагу на наступну тезу: «Украинская Православная Церковь, соединенная через нашу Русскую Православную Церковь с Единой Святой Соборной и Апостольской Церковью, без соборного решения всей Православной Кафолической Полноты да не изменяет у себя ничего, что касается догматов веры и святых канонов». Здається, це більш ніж конкретна вказівка на неможливість «українського богослов’я». Звісно, якщо Ви розумієте під богослов’ям саме те, що під цим терміном завжди розуміла Церква.
А щодо кандидатського ступеню, то він існує сьогодні і в світській системі, незважаючи на задекларований перехід на Болонську систему. Про певний еклектизм світської системи вищої освіти в Україні свідчить і наявність серед освітньо-кваліфікаційних рівнів не лише бакалавра та магістра, але й невідомого на Заході «спеціаліста». Тому говорити про те, що «Україна займає друге в світі (!) місце з реалізації впровадження Болонського процессу» — значить некритично сприймати офіційні звіти державних чиновників.
А взагалі я вважаю, що про свою позицію кожен має казати відкрито. Ховатися за псевдонімом, щоб облаяти архієпископа – вчинок не дуже порядний. Публікації на подібних інтернет-майданчиках для того і здійснюються, аби ініціювати відкриту та відповідальну дискусію. Хоча, написати анонімку завжди простіше, аніж взяти на себе відповідальність за свої слова.
З повагою, В. Бурега.


12 жовтня 2010 11:36

Нажаль, шановний Sergii Bortnyk Ви помиляєтесь стосовно скептичного відношення до реалізації Болонського процесу в Україні. Навіть на тій червневій нараді 2010 року, на яку посилається ректор КДА було чітко сказано, що Україна займає друге в світі (!) місце з реалізації впровадження Болонського процесу (1-ше місце посідає Іспанія). Якщо в Україні 100% ВУЗів перейшло на Болонську систему, то в Росії цей показник всього 7%. Тож, хто у кого має вчитись?

Неможливо погодитись із Вашим скептичним ставленням до нинішніх українських магістрів, випускників ВУЗів: якби їхні дипломи були "формальними", то ЖОДНА країна Євросоюзу не визнавали їх легітимними. Болонський процес тому і було впроваджено в кожному українському ВУЗі, щоби його випускник не відчував себе "ніким" в Європі та Америках.

З тим, що текст явно написаний ким-то, я повністю згоден (єдине, що перші та останні абзаци все ж таки належать Арх. Антонію - це його думки, і побудовані вони так, як він мислить). Більша частина тексту складає те, що ректор КДА почув на червневій нараді. Складається враження, що сам текст був спочатку написаний російською, а потім (і достатньо неякісно) перекладений українською. Просто не хотілося про це говорити, але, якщо вже підняли це питання, то треба констатувати факт.


11 жовтня 2010 21:48

Мені здається, Владиці цей текст хтось написав. Це не усний текст. А як називається комітет: учбовий чи навчальний?
А "кандидатська дисертація" - це за старою звичкою. Та й українська система світської освіти невідомо як далеко просунулась по шляху Болонського процесу. Сумніваюсь, що далеко, хоча формально "магістри" існують давно.


11 жовтня 2010 14:51

Прикро, що голова Навачального комітету Української Православної Церкви не покладається на досвід Святої Київської Митрополії в вирішення питання про акредитацію та ліцензування богословської освіти (як це, наприклад, зробила Ужгородська академія), а просто копіює російську думку з цього приводу, яка в дечому суттєво відрізняється від української.

Заява про те, що "відповідно до сучасних міжнародних стандартів бакалавр є людиною з повною вищою освітою" не відповідає дійсності, оскільки рівень бакалавра - це не ПОВНА, а БАЗОВА вища освіта. Повна вища освіта - це магістратура. Якщо голова НК УПЦ не знає таких елементарних речей, то хай звернеться за консультацією до викладача будь-якого українського ВУЗу.

Ще одне запитання до шановного Архієпископа: як можна в аспірантурі (яка діє за Болонським процесом) писати та захищати кандидатську диссертацію, якщо рівень кандидата ПОВНІСТЮ відсутній в болонській системі, яка має три ступені: бакалаврат (а не бакалавріат, як говорять в Росії), магістр, доктор?! Запропонована о. Антонієм реформа вже одразу потребує нового реформування.

При всій повазі до Архієрейського сану голови НК УПЦ, хай спочатку вивчить "ази" вищої школи, перш ніж впроваджувати в життя духовних навчальних закладів Болонський процес; і хай вже пригадає, що він голова Комітету, який, згідно з Патріаршим Томосом 1990 року, не підпорядковується НК РПЦ - а тому має будувати не філію російського богослов'я на Україні, а розвивати українське богослов'я.


Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант