Вхід

У вас немає акаунту на Religion.in.ua? Зареєструйтесь

Аналітика
Особенное украинское православие: к проблеме историографического мифотворчества. Часть 2

24 01 2012   Сергей Савченко Публікації, Аналітика

Особенное украинское православие: к проблеме историографического мифотворчества. Часть 2

Интересно, что современная теория «особенностей» за столетие практически не изменилась: она и далее основывается на публицистических обобщениях украинских народников ХІХ века, для которых богословско-догматические вопросы были второстепенными...

Чи можна побудувати державу «закону» та «моральних засад» лише зусиллями громадянського суспільства?

23 01 2012   Юрій Чорноморець Публікації, Аналітика

Чи можна побудувати державу «закону» та «моральних засад» лише зусиллями громадянського суспільства?

1 грудня 2011 року представники кількох українських церков оприлюднили спільне Звернення до українського народу. Цей документ, який зазвичай звуть «Декларацією Першого грудня», викликав дискусії не тільки в церковному середовищі, але й серед політиків, науковців, діячів культури. Зокрема, своїм баченням змісту Декларації нещодавно поділився відомий правозахисник, публіцист, релігієзнавець Мирослав Маринович. З його інтерпретацією Декларації полемізує доктор філософських наук, православний теолог Юрій Чорноморець.

Особенное украинское православие: к проблеме историографического мифотворчества. Часть 1

20 01 2012   Сергей Савченко Публікації, Аналітика

Особенное украинское православие: к проблеме историографического мифотворчества. Часть 1

За минувшие два десятилетия в украинской национальной историографии практически ощепринятым стал тезис об особом украинском православии, которое значительно отличается от других национальных вариантов христианства (прежде всего, конечно же, от российского). Насколько обосновано такое мнение? Действительно ли подкреплены данными источников далекоидущие выводы историков, философов, религиоведов и публицистов? Об этом рассуждает в своей статье кандидат исторических наук Сергей Савченко.

«Русский мир» без патриарха

11 01 2012   Екатерина Щеткина Публікації, Аналітика

«Русский мир» без патриарха

Конечно, он прав, политизировать церковь — недопустимо. Но руководитель его масштаба просто вынужден мыслить политически. И как политик, патриарх Кирилл должен был оценить этот шанс. Шанс обрести и/или продемонстрировать urbi et orbi свое истинное духовное лидерство в обществе, указать на свою реальную опору в массах, о которой привычно заявляет. То, что верные РПЦ «присутствуют в обоих лагерях», не должно было его смущать. Какие такие «лагеря»? Нет и не может быть никаких «лагерей», когда речь идет о правде, справедливости и — главное — судьбах Родины...

Еще раз об «удерживающем» (2 Фес. 2:6-7): научный взгляд

27 12 2011   Юрий Вестель Публікації, Богослов'я, Аналітика

Еще раз об «удерживающем» (2 Фес. 2:6-7): научный взгляд

Особую популярность эта тема приобрела у нас после большевистского переворота 1917 года: наиболее распространенное в русском богословии понимание «удерживающего» как Римской империи и отсюда царской власти вообще естественным образом привело к истолкованию большевиков как антихристовой силы и, соответственно, советского периода — как «последних времен». Интерпретация царя как того, кто «удерживает» Антихриста, долгое время была и до сих пор остается одним из главных «доказательств от Писания» для идеологов православной монархии...

Різдвяні послання: Бенедикт XVI та Варфоломій І про сучасні проблеми людства

26 12 2011   Володимир Бурега Публікації, Аналітика

Різдвяні послання: Бенедикт XVI та Варфоломій І про сучасні проблеми людства

25 грудня 2011 року, коли більшість християн світу святкують Різдво Христове, Папа Римський Бенедикт XVI та Константинопольський патріарх Варфоломій І оприлюднили свої Різдвяні звернення. За традицією такі послання містять загальні роздуми цих церковних лідерів про сучасний стан людства та про ті проблеми, які хвилюють жителів нашої планети...

Особливості Київського християнства: частина VI. Євангельськість

23 12 2011   Олександр Саган Публікації, Аналітика

Особливості Київського християнства: частина VI. Євангельськість

Незважаючи на активну діяльність Московсь­кого патріархату із знищення будь-яких згадок про Київське християнство, пам’ять про його основні ідеї – демократичність, соборноправність, толерант­ність тощо – продовжували жити в українському народі. В часи екстремальних ситуацій в долі православ’я та греко-католицизму в Україні й в діаспорі (20-30-ті, 40-ві, 90-ті роки XX століття) українці широко використову­вали й використовують традиції Київського християнства в організації й внутрішньому житті новостворюваних Церков...

Мова-влада-Церква: виклики сьогодення

20 12 2011   Сергій Грабовський, кандидат філософських наук, член Асоціації українських письменників Публікації, Аналітика

Мова-влада-Церква: виклики сьогодення

Впродовж тільки 1906-07 років було продано майже 130 тисяч примірників україномовних Євангелій. Як сказали б сьогодні, феноменальний успіх на книжковому ринку. І хто візьметься підрахувати, скільки додав переклад Святого Писання, здійснений Пилипом Морачевським, до справи становлення нової України, до появи її 1917 року на політичній мапі спантеличеної Європи, - появи, з часу якої скинути з шальок терезів «український чинник» не міг уже ніхто?.. Це сюжет із минулого. Але надто вже він перегукується з певними сьогоднішніми процесами церковного життя.

Особливості Київського християнства: частина V. Політична інституційність та прагнення до незалежності від світської влади, гуманізм

15 12 2011   Олександр Саган Публікації, Аналітика

Особливості Київського християнства: частина V. Політична інституційність та прагнення до незалежності від світської влади, гуманізм

За умов відсутності власної держави християнські Церкви Київської традиції були для українців чи не тими поодинокими інституціями – політичними і релігійними, які виражали їх самобутність. Український народ тягнувся до своїх Церков, живив її кадрами. Церкви віддячувала тією ж любов’ю. Великою мірою цим, з додатком духовного впливу Європи, можна пояснити той факт, що візантійський цезаропапизм, який добре прижився в Московії, в Україні не знайшов свого розвитку, як не знайшов тут підтримки й європейський «папоцентризм»...

Проблема ґендерної толерантності та релігійне життя в Україні

8 12 2011   Ірина Грабовська, канд. філос. наук Публікації, Аналітика

Проблема ґендерної толерантності та релігійне життя в Україні

Очевидно, важко переконати віруючу людину в тому, шо, надаючи «содоміту» всі права людини, суспільство вчиняє за словом і законом Божим. На жаль, докази з точки зору права навряд чи будуть переконливі. Виходити доводиться з конкретної суспільної ситуації та розумного консерватизму, не створюючи штучні на сьогодні вогнища конфліктності... 

Шпагат по-украински

6 12 2011   Алексей Гордеев Публікації, Аналітика

Шпагат по-украински

Украинские евангельские церкви сегодня выбирают между «совковым» затворничеством и открытостью обществу. Зададим вопрос вместе: не пора ли украинскому протестантизму определиться, какую роль он хочет избрать среди, по выражению социолога Жан-Поля Виллема, «больших и маленьких предпринимателей в сфере спасения», ареал обитания которых очерчен Украиной?..

Християнська перспектива для українського суспільства

5 12 2011   Юрій Чорноморець Публікації, Аналітика

Християнська перспектива для українського суспільства

1 грудня до 20-річчя референдуму, на якому народ України обрав шлях незалежності, церкви Київської традиції (УПЦ, УПЦ КП, УГКЦ) звернулися до християн та всіх громадян із закликом до початку нового етапу в історії нашої країни. Момент суб’єктивізму в дискурсі про «християнські цінності» буде завжди. Якими вони є? Які саме цінності мають бути першочерговими для втілення в житті? Тут відкривається широке поле для маніпуляцій і не всі церкви втримуються від гри в «рейтинги» та «переліки» «цінностей»...

Особливості Київського християнства: частина IV. Онаціональнення обрядових форм

4 12 2011   Олександр Саган Публікації, Аналітика

Особливості Київського християнства: частина IV. Онаціональнення обрядових форм

В Україні з‘явилися деякі притаманні лише цій території християнські обряди, молитви, а також своєрідне виконання загальноприйня­тих релігійних обрядів. Чинники, що спричиняли формуванню останніх, різні, як різними є й їх риси. Найбільш яскраво процес онаціональнення християнства проявився у церковному мистецтві (архітек­тура, малярство, спосіб оздоблення ікон, спів, виготов­лення церковного начиння тощо)...

«Еретики», «сектанты», «идолопоклонники». О пределах политкорректности в межконфессиональных отношениях

30 11 2011   Сергей Савченко Публікації, Аналітика

«Еретики», «сектанты», «идолопоклонники». О пределах политкорректности в межконфессиональных отношениях

Сегодня стало очень немодным употреблять термин «секта». Вместе с некоторыми другими он постепенно входит в архивный фонд табуированной лексики. В перспективе страх быть уличенным в неполиткорректности может привести к изъятию из публичного обращения любых межконфессиональных характеристик и переходу на «эзопов язык». Говоря о политкорректности и обвиняя православных в ее отсутствии в связи с использованием термина «секта» в пейоративных целях, мы как-то забываем о том, что межконфессиональные отношения – взаимны, значит взаимны и межконфессиональные характеристики...

УАПЦ: курс на сопричастя

29 11 2011   Гліб Коваленко Публікації, Аналітика

УАПЦ: курс на сопричастя

Оскільки УАПЦ та УПЦ КП визнають себе єдиновірними православними Церквами, сопричастя між ними є давно очікуваним кроком. Перепонами до такого сопричастя може бути канонічний статус предстоятеля УПЦ КП, однак той подав свого часу апеляцію до Вселенського патріарха, і поки немає офіційної відповіді на неї з боку Константинополя, він продовжує не визнавати анафему, накладену на нього Архієрейським Собором у Москві 1996 року. Схоже, що УАПЦ та УПЦ КП вирішили оминути це складне питання...

Возможен ли феноменологический подход при изучении религии? Возражение устойчивому стереотипу

23 11 2011   Виталий Хромец Публікації, Аналітика

Возможен ли феноменологический подход при изучении религии? Возражение устойчивому стереотипу

Сейчас самая распространенная точка зрения заключается в том, что религиоведение отказалось от возможности использования в своих исследованиях феноменологического подхода как такового, поскольку последний является непродуктивным в изучении религии. Я попытаюсь возразить против данного тезиса и попытаюсь показать, что феноменологический подход в правильном его применении может помочь религиоведу в изучении конкретных исторических фактов. Этот подход в религиоведении не только возможен, но и продуктивен, и может решать как общетеоретические, так и конкретные исследовательские задачи.

Есть ли в УПЦ «Первенствующий»?

23 11 2011   Глеб Коваленко Публікації, Аналітика

Есть ли в УПЦ «Первенствующий»?

Сам факт употребления митрополитом Агафангелом этого термина, видимо, означает, что, по его мнению, ныне в Украинской Православной Церкви Предстоятель фактически отсутствует, поэтому верховная власть автоматически должна перейти к Священному Синоду, а в этом Синоде главным («Первенствующим») является именно митрополит Агафангел. Одесский архиерей, самочинно усвоив себе такой титул, явно вышел за рамки Устава УПЦ...

Особливості Київського християнства: частина III. Європейськість й відкритість до інших релігійних систем

22 11 2011   Олександр Саган Публікації, Аналітика

Особливості Київського християнства: частина III. Європейськість й відкритість до інших релігійних систем

Зв’язок українців з католиками майже не припинявся і після 1054 р. І коли до розділу Церков це ще можна пояснити, то після цього подібні зв’язки з Римом засвідчували своєрідний характер Українського християнства, яке, незважаючи на вперту боротьбу між Західною і Східною Церквами, спокійно включало в своє церковне життя й елементи католицького вчення і культу. І це незважаючи на те, що до кінця XIV ст. главами Київської митрополії були, за невеликим винятками, іноземці – ­­­ставленики і провідники політики Константинополя...

"Форум-20": критически смотрящие на свой исторический опыт и обращающие свой потенциал к будущему

21 11 2011   Михаил Черенков Публікації, Аналітика

"Форум-20": критически смотрящие на свой исторический опыт и обращающие свой потенциал к будущему

Как сообщала "Религия в Украине", 18 - 19 ноября в Ирпене (Киевская обл.) состоялся межцерковный форум, посвященный ключевым вопросам религиозной свободы в постсоветских странах. Один из главных организаторов форума доктор философских наук, вице-президент Ассоциации "Духовное возрождение" (Украина) Михаил Черенков поделился первыми впечатлениями о прошедшем мероприятии...

Релігія в громадській думці сучасної Америки

20 11 2011   Людмила Филипович, доктор філос. наук Публікації, Аналітика

Релігія в громадській думці сучасної Америки

Звичайному українцеві важко навіть уявити, наскільки детально досліджується ставлення американців до релігії, якою є увага до питань, пов’язаних з нею. На основі наймасштабнішого опитування 2007 р., проведеного в Америці, коли на питання анкет відповіло 35 тис. американців, вдалося найбільш повно з’ясувати, якою є релігійна Америка, як американці уявляють себе в релігійних координатах...

Приходская система Поместной Церкви

15 11 2011   Игумен Феогност (Пушков), кандидат богословия Публікації, Аналітика

Приходская система Поместной Церкви

Экклесиология Православной Церкви никогда не обладала «подробной» экспликацией, присущей, к примеру, экклесиологии Церкви Рима. Можно сказать, что на протяжении веков мы руководствовались какими-то «пределами», за которые переступать недопустимо, но двигались внутри самих границ безо всяких «правил дорожного движения». Таковыми «пределами» являлись положения «Церковь в епископе», «единство семьи православных Церквей», «грех раскола не смывается даже мученической кровью». Уже накануне наших времен добавилось еще одно определение: «этнофилетизм есть ересь»...

Особливості Київського християнства: частина II. Висока віротерпимість

14 11 2011   Олександр Саган Публікації, Аналітика

Особливості Київського християнства: частина II. Висока віротерпимість

Давні гуманістичні традиції в Україні ніколи не забувалися. Слова преподобного Феодосія про те, що «не суть важливо, хто перед тобою – чи католик, чи єретик, чи навіть язичник, але коли він голодний чи бідою гонимий, то йому слід допомогти», ці слова добре пам’ятали українське духовенство і миряни. Зовсім інша картина спостерігалася, наприклад, у Московському царстві...

Дискусія про теологію в УГКЦ: перші підсумки

11 11 2011   Розмову з Юрієм Чорноморцем вів Олег Алімов Публікації, Аналітика

Дискусія про теологію в УГКЦ: перші підсумки

В кінці літа та восени цього року УГКЦ переживає небувале явище - першу в історії незалежної України «гарячу» публічну богословську дискусію. Обговорюється кризовий стан богослов'я УГКЦ, триває пошук причин невдачі відродження якісного академічного богослов’я в Україні, лунають пропозиції щодо виходу із кризової ситуації. Редакція «Релігії в Україні» звернулася за коментарем до українського православного богослова, доктора філософських наук Юрія Чорноморця (в 2010-2011 роках – шеф-редактора «Богословського Порталу»), який слідкує за дискусією в Українській Греко-Католицькій Церкві.

Світоглядно-політичні погляди мусульман України (за матеріалами соціологічного дослідження)

10 11 2011   Наталія Гаврілова, Олег Кисельов, Тетяна Хазир-Огли Публікації, Аналітика

Світоглядно-політичні погляди мусульман України (за матеріалами соціологічного дослідження)

Дискусія, що розгорнулася навколо питання будівництва мечеті у м. Біла Церква, пов’язана, у першу чергу, із тим, що українське суспільство недостатньо  поінформоване про життя своїх співвітчизників мусульманського віросповідання. Аби якось заповнити цю інформаційну прогалину ми пропонуємо читачам порталу «Релігія в Україні» матеріали пілотного опитування, що проводилося у 2008 році. Зрозуміло, що представлені тут дані є дещо застарілими та повністю не відображають позицію усіх мусульман України. Проте звернемо увагу читачів, що вони публікуються вперше та відбивають тенденції розвитку ісламу в сучасній Україні.

Що ж насправді відзначає Росія?

7 11 2011   Сергій Грабовський Публікації, Аналітика

Що ж насправді відзначає Росія?

Схоже, встановлений Володимиром Путіним 2005 року День народної єдності 4 листопада таки прижився в Росії. Принаймні, серед політизованої частини російського соціуму. Новий осінній "червоний день календаря", покликаний замістити звичне для старшого покоління 7 листопада, став фактом російського життя. Насправді ж нове свято має таке саме відношення до історичних реалій, як і попереднє...

НОВИНИ

Всі матеріали

Публікації

Казус Лонгина

Илья Бей, магистр богословия

Великодні хроніки

Анатолій Хільченко, священик

Пасхальная история

Игорь Ильтьо

Православные индульгенции

Кирилл (Говорун), архимандрит

Всі матеріали

останні коментарі

Здоровий глузд. Вірним української Церкви про проблеми ...

Onufriy

Onufriy написал:

Звичайно, Київський патріархат мусить таки колись протверезитись і засудити "кирилівську" етнофілетичну єресь angry
Київський патріархат повинен нарешті «увести санкції» проти РПЦ

Визнавати персонал РПЦ своїми братами у вірі – означає підігрувати ворогу у його гібридній війні

- Амінь!
Подолання цієї отрути не в компетенції ... СБУ – це сфера відповідальності Церкви... більше нікому


Митрополит Онуфрій — українцям: "Якщо немає миру в сус...

Onufriy

Onufriy написал:

Про канонічний окультизм:
Митрополит Онуфрій: немає Христа в душі суспільства
Що таке душа суспільства і коли Благий Господь її вдихнув у тіло суспільства? feel 
Політправослав'я завжди було пов'язане з революційними "відкриттями" у віровченні. БМО, як завжди, "не підкачав"

П.С. 
Можливо (щодо "душі суспільства) Молитовнику було б доречніше використувати у своїх пасхальних посланнях слово "егрегор"? fellow  

УПЦ святкує 25-річчя Собору, який призвів до розділення...

Філософ

Філософ написал:

Дякувати Богу, за те що вони на цьому збіговиську розділили Українську Церкву. Верх цинізму. 

Луганский митрополит УПЦ: "Донбасс должен попросить пр...

josephus

josephus написал:

А может ангелы и демоны начнут все "с чистого листа  "без условий, без оправданий, без доказательства своей правоты"?

В РПЦ обещают распространить "Крымскую весну" на весь...

josephus

josephus написал:

О "перестройке" в москве заговорили?  Это хорошо - значит конец рашке приближается  

Московский патриархат придумал, как по-хитрому уберечьс...

dutchak1

dutchak1 написал:

Статут про управління Української Православної Церкви Київського Патріархату
19. В обов’язки єпархіального архиєрея входить:
п) здійснювати контроль за релігійною,
адміністративною та фінансовою діяльністю парафій, монастирів, навчальних закладів та інших підрозділів єпархії;
7. Парафія у своїй релігійній, адміністративно-фінансовій і господарській діяльності підзвітна єпархіальному архиєрею. Парафія виконує рішення єпархіальних зборів, єпархіальної ради і розпорядження єпархіального архиєрея.
9. Розпорядниками коштів парафій, монастирів, духовних навчальних закладів, братств і сестрицтв, на основі підзвітності єпархіальним архиєреям, є відповідно голови парафіяльних рад разом з членами парафіяльних рад на основі підзвітності парафіяльним зборам на чолі з настоятелями парафій, намісниками або настоятелями (настоятельницями) монастирів, ректори духовних навчальних закладів, голови братств або сестрицтв разом з членами рад братств і сестрицтв.

УКРАЇНСЬКА ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКА ЦЕРКВА
ПАРАФІЯЛЬНИЙ ПРАВИЛЬНИК Арт. 155. У разі виходу всієї спільноти з-під юрисдикції Української Греко-Католицької Церкви законне парафіяльне майно залишається власністю правонаступника, а саме єпархії як юридичної особи.

КОДЕКС КАНОНІВ СХІДНИХ ЦЕРКОВ
Кан. 1008 – § 1. Римський Архієрей є найвищим управителем і розподілювачем усього дочасного майна Церкви.

СБУ инкриминирует лидеру "политического православия" ...

josephus

josephus написал:

сборище сатанинское angry 

«Кликушеский собор» на Буковине

Onufriy

Onufriy написал:

Синод Московского патриархата в Украине либерально относится к выходкам епископа Лонгина — ведь у того на языке то, что у синодалов на уме

москволатрия, кодоборчество ... 

+5!!  Схоже на те 

Митрополит Онуфрій — українцям: "Якщо немає миру в сус...

Onufriy

Onufriy написал:

пасхальне звернення ... виглядає не зовсім продуманим викликом українському суспільству

Чому ж непродуманим?
- "Русский мир" не ищет легких путей!

Глава УПЦ закликає не допускати змін у Церкві

Філософ

Філософ написал:

Бідні святі отці...Це ж Затоустий з Василієм Великим реформували Літургію, отці І Вселенського собору модернізували віровчення добавши небіблійний термін "єдиносущний" і т.д. Треба було св. отцям з Онуфрієм порадитись, бо одне скасували, друге добавили, третє поміняли...

Великодні хроніки

АРХМ АВВАКУМ

АРХМ АВВАКУМ написал:

Це Гудими. Впізнаю прекрасне село. Людей не густо, але дух Світлого Христового Воскресіння завжи відчувається.

В Банченском монастыре УПЦ запланирован "всеправославн...

Onufriy

Onufriy написал:

"Опозиція" до Кирила Гундяєва ще страшніша за нього самого:
Православные всех стран, объединяйтесь!

- Бр-р-р!.. kommunistische Orthodoxie
Объединение для избрания Божия избранника – православного царя, который возродит умное делание

1. То хто там буде обирати "божого обранця"? feel Нехай би таки визначились - Бог чи Рафаїл Берестов?
2. Хто заважає у Берестову практикувати "розумне тверезіння"?
3. Чим йому на цій, вкрай індивідуальній ниві, зможе допомогти "православний цар"?

П.С.
Приходу якого з царів чекають ці єретики: Царя Небесного і Спасителя світу, чи "сина погибелі, який прийде у ім'я своє"?  
   

Сайт "Релігія в Україні" зазнав змін

Onufriy

Onufriy написал:

Раніше кожна стаття мала лічильники переглядів, які дозволяли побачити уподобання аудиторії сайту. Побачити математично - у кількісному вигляді.

Це підкреслювало об'єктивність редакційної політики і було пізнавально

Поверніть нам наші лічильники!!  angry

На Великдень Президент України відвідав храми чотирьох ...

josephus

josephus написал:

Пасхальний туризм? А на тому світі після смерті вони теж будуть перескочувати куди завгодно? НЕ ВИЙДЕ!  

Глава УГКЦ закликав "зберегти обидві легені – і католи...

josephus

josephus написал:

Хрещення є тільки Христове, а не Володимирове. Гузар не є пророк Божий. Дві легені? Такої метафори немає в Біблії і в рішеннях жодного вселенського і помісного собору, бо розкол - це страшний гріх. Чому тоді не порівняти УСІ гілки та навіть секти християнства з волоссям на голові? Чим більше сект і розколів - тим краще виходить???  І всіх їх треба приймати як потрібне доповнення до однієї істинної Церкви Божої? angry