Вхід

У вас немає акаунту на Religion.in.ua? Зареєструйтесь

Богослов'я
Необхідність пізнання традиції: Відповідь архімандриту Кирилу (Говоруну)

26 12 2011   Юрій Чорноморець Публікації, Богослов'я

Необхідність пізнання традиції: Відповідь архімандриту Кирилу (Говоруну)

Пропонуємо увазі читачів сайту «Релігія в Україні» відповідь Юрія Чорноморця на рецензію архімандрита Кирила (Говоруна), присвячену монографії «Візантійський неоплатонізм від Діонісія Ареопагіта до Геннадія Схоларія» (К., 2010). Рецензія архімандрита Кирила була надрукована в чотирнадцятому номері «Трудів Київської духовної академії». Відповідь Ю. П. Чорноморця з’явилась у черговому (п’ятнадцятому) номері «Трудів», що вийшов з друку наприкінці грудня 2011 року.

Теологія визволення по-українськи: повернення до дискусії

14 12 2011   Ігор Загребельний Публікації, Богослов'я

Теологія визволення по-українськи: повернення до дискусії

На жаль, модусом мислення сучасної людини все частіше стають дві комп’ютерні опції: «копіювати» і «вставити». Остання теза є особливо значимою в українському контексті, зокрема у контексті української гуманітаристики, філософської та богословської думки. З огляду на це, кожна оригінальна публікація викликає, по-перше, неабияку цікавість, по-друге, радість, адже «Не все так погано у нашому домі». Вихід у світ серії статей о. Олега Гірника «Теологія встає після сутінків»  можемо вважати більш ніж доречним, позаяк коло піднятих автором питань стосується надзвичайно актуальних проблем релігії в Україні.

Філософська теологія візантійського неоплатоніка Максима Сповідника  в інтерпретації київського патролога Сергія Єпіфановича

12 12 2011   Юрій Чорноморець Публікації, Богослов'я, Історія

Філософська теологія візантійського неоплатоніка Максима Сповідника в інтерпретації київського патролога Сергія Єпіфановича

Максим Сповідник не просто мав ідеал теології як науки філософської, але і створив відповідну цілісну філософсько-богословську систему. В даній статті ми ставимо за мету здійснити історико-філософський аналіз досліджень творчості Максима Сповідника видатним київським патрологом початку XX ст. С. Л. Єпіфановичем, спеціально зупинившись на досвіді всебічної оцінки поглядів Максима, здійсненої цим дослідником...

Православное богословие и вызовы XXI века

6 12 2011   Митрополит Пергамский Иоанн (Зизиулас) Публікації, Богослов'я

Православное богословие и вызовы XXI века

Первая, и по моему мнению, наибольшая проблема православного богословия сегодня – это отсутствие конструктивных идей. Мы живем в эпоху богословской борьбы. Слово «еретик» приписывается порой каждому, кто не согласен с нашей точкой зрения, вопреки ясному учению св. Фотия и древней традиции нашей Церкви... Православное богословие в XXI веке будет призвано к диалогу с внешним миром – иначе оно превратится в «гетто» и испытает судьбу любой другой исторической «секты».

Теологія встає після сутінків. Частина ІV. Постколоніальна перспектива греко-католицизму

17 11 2011   Олег Гірник, священик Публікації, Богослов'я

Теологія встає після сутінків. Частина ІV. Постколоніальна перспектива греко-католицизму

 

Вже після легалізації УГКЦ хтось почав активно поширювати тезу про заборону досліджень спадщини Костельника, бо «це дратує православних Московського патріархату» і стає перешкодою на шляху «екуменічного діалогу». За 20 років після виходу з підпілля в УГКЦ не було зроблено жодного дослідження спадщини Костельника, хоч підстав для цього було більш, ніж достатньо. Попри те, що він поруч з митрополитом Андреєм та патріархом Йосипом був важливою ланкою греко-католицького богословського процесу, УГКЦ бездумно проґавила його рукописну спадщину...

Теологія встає після сутінків. Частина ІІІ. Нова євангелізація і виклики cyber-середньовіччя

11 11 2011   Олег Гірник, священик Публікації, Богослов'я

Теологія встає після сутінків. Частина ІІІ. Нова євангелізація і виклики cyber-середньовіччя

Проблеми епохи cyber-середновіччя надто складні, щоб їх могла вирішувати самостійно помісна Церква, конфесія, позаяк «тиха епідемія мереж» гомеопатичними дозами поширюється на все людство як біологічний вид, незалежно від релігійної чи конфесійної приналежності. Можливо, разом із cyber-середновіччям у християнстві наступить нова епоха Вселенських соборів. Адже проблема не в релігієзнавчо-культурологічних дефініціях «православної», «католицької», «уніатської» ідентичності. Проблема в площині людської ідентичності як такої...

Наследие Ареопагитик и Максима Исповедника в антропологии святителя Григория Паламы

8 11 2011   Юрий Черноморец, д.филос.н. Публікації, Богослов'я

Наследие Ареопагитик и Максима Исповедника в антропологии святителя Григория Паламы

Уже сегодня православные богословы все больше внимания уделяют антропологии Максима вообще и его теории сверхъестественных состояний. И на антропологию паламизма все более смотрят как на возрождение в поздней Византии антропологического учения св. Максима. Паламизм так же относится к учению Максима, как неокантиантсво – к философии Канта. Полное и адекватное воспроизведение теории обожения Максима во всей ее сложности так и не было достигнуто. Потенциал антропологии св. Максима и его теологии вообще настолько огромен, что именно на этой основе будет создаваться православная антропология и теология XXI столетия...

Теологія встає після сутінків. Частина ІІ. Від post-модерну до cyber-середньовіччя

4 11 2011   Олег Гірник, священик Публікації, Богослов'я

Теологія встає після сутінків. Частина ІІ. Від post-модерну до cyber-середньовіччя

З одного боку, cyber­-середньовіччя приходить як шанс для реактуалізації теологічної думки та метафізики, оскільки змушуватиме сучасних теоретиків Cyberspace звертатись по допомогу до теології для опису різноманітних феноменів «віртуального простору». Разом з тим воскресають і старі проблеми, які християнство вважало вирішеними ще у перших століттях християнської ери. Тепер вони знову повертаються, підсилені технічно-економічними перспективами сучасної цивілізації. Але найскладнішою проблемою залишається «тиха епідемія інформаційних мереж», котра «дистилює катастрофу гомеопатичними дозами»...

Теологія встає після сутінків. Частина І. Теологія як критерій євангелізації

26 10 2011   Священик Олег Гірник Публікації, Богослов'я

Теологія встає після сутінків. Частина І. Теологія як критерій євангелізації

Наступним циклом завершуються публікації, розпочаті торік полемічною статтею «Теологія в Україні: звідки почати?», рівно ж підсумовуються інші статті автора, опубліковані на порталі «Релігія в Україні» протягом 2010 року, передовсім «Теологія і/або академічне релігієзнавство?» (інша назва «Argumentum ad morti академічного релігієзнавства») та «Греко-католицизм як субкультура: перспективи Теології визволення чи апокаліпсис Радикальної готики?».

Публичный диспут с атеистами: главные аспекты теории и практики

11 10 2011   Юрий Черноморец Публікації, Богослов'я, Аналітика

Публичный диспут с атеистами: главные аспекты теории и практики

На днях, 8 октября 2011 года, украинский теолог, доктор философских наук Юрий Черноморец провел в Киеве тренинг о том, как верующим спорить с атеистами. Сегодня мы предлагаем печатную версию выступления Юрия Черноморца, которое заинтересовало многих слушателей и, надеемся, будет интересно читателям портала "Религия в Украине".

Перспективы теолого-философского диалога в постсоветском протестантизме (окончание)

5 10 2011   Михаил Черенков Публікації, Богослов'я, Аналітика

Перспективы теолого-философского диалога в постсоветском протестантизме (окончание)

В диалоге с философией конфессиональная теология становится открытой. Протестантизм, остающийся довольно консервативным в вопросах доктринальной теологии, развивается наиболее интенсивно на границах. То, что не может высказать протестант-теолог в церкви, он может озвучить на научной конференции, или написать в философской монографии. Можно говорить о деконфессионализации, когда  конфессиональная теология переходит в режим религиозной философии – внеконфессионального философского осмысления теологических основ.

Взаимоотношения философии религии и теологии как проблема антропологии: решение Карла Ранера

5 10 2011   Ирина Хромец Публікації, Богослов'я

Взаимоотношения философии религии и теологии как проблема антропологии: решение Карла Ранера

Бог, по утверждению К. Ранера, в метафизике является сущностно неведомым: есть лишь пред-положение, пред-ощущение некого превосходящего. Именно здесь и проходит граница между философией религии и теологией: в философии религии человек лишь вопрошает, получить же ответ он может лишь посредством слушания, теологии...

Перспективы теолого-философского диалога в постсоветском протестантизме

2 10 2011   Михаил Черенков Публікації, Богослов'я, Аналітика

Перспективы теолого-философского диалога в постсоветском протестантизме

В то время как РПЦ дистанцируется от наследия западной теологии и философии, отечественные протестанты только начинают его осваивать – осторожно, критично, но все более внимательно и последовательно. В то время как РПЦ отстаивает особость своего пути, «русские» протестанты начинают понимать неособость пути своего, его связь с общехристианскими процессами...

Добродетель веры и образ ученичества: что значит принять Царство как дитя?

29 09 2011   Андрей Баумейстер Публікації, Богослов'я

Добродетель веры и образ ученичества: что значит принять Царство как дитя?

Как мы хорошо знаем, Евангелие написано для взрослых мужчин, в том культурном пространстве, в котором мир ребенка, сама проблема детства еще не была предметом какого-либо интереса. Во-вторых, сама идея детства, детство как сфера исследовательского интереса вообще возникает довольно поздно: если верить Филиппу Арьесу  - где-то с XVII века. Сегодня есть все основания говорить даже о более позднем времени – о XIX веке... 

Теологія та інші шляхи пізнання: ієрархія чи конфліктний плюралізм?

26 09 2011   Тарас Борозенець Публікації, Богослов'я

Теологія та інші шляхи пізнання: ієрархія чи конфліктний плюралізм?

Конкурентна боротьба альтернативних теологічних підходів триває до сьогодні. Це принципово суперечить самому сенсу теології як абсолютного знання. Основні репрезентанти теології в цілому продовжують керуватися своїми традиційними засадами: православ’я вирішує проблему віри та розуму діалектично, католицизм – формально-логічно з елементами суб’єктивізму, протестантизм – індивідуалістично-суб’єктивістськи з відчутними елементами формально-логічного раціоналізму.

Психология и богословие: основные предпосылки для интеграции

20 09 2011   Вячеслав Халанский Публікації, Богослов'я

Психология и богословие: основные предпосылки для интеграции

Презентация  психологических и психотерапевтических христианских школ позволяет нам обозначить исторические точки отчета и векторную направленность наших рассуждений. Ниже мы рассмотрим такие предпосылки, как антропологическая предпосылка, модель «иерархии наук» и антиномия соотнесения: личность-человек-индивид-психика...

Неможливість "надконфесійної світської теології"

15 09 2011   Геннадій Христокін, Юрій Чорноморець Публікації, Богослов'я, Аналітика

Неможливість "надконфесійної світської теології"

14 серпня 2011 року інтернет-портал «Релігія в Україні» опублікував статтю Юрія Вестеля «Теологія як наука і предмет викладання: на шляху до концепції світської теологічної освіти в Україні». Майже всі судження автора викликають здивування. Засадничі положення та висновки статті радикально розходяться із загальним смислом теології, як вона прописана в документах ВАК і МОН. Загальні роздуми автора про теологію страждають на постійні спрощення та суб’єктивізм. На наше глибоке переконання, якщо справа теології в університеті буде обґрунтовуватися за допомогою таких статей, то теологія як університетська дисципліна навряд чи відбудеться. Тому необхідна критика положень зазначеної статті та розмова про все, що було «спрощене» або «опущене» Юрієм Вестелем.

Протестантская теология и философия религии: встречи на границах иного

4 09 2011   Михаил Черенков Публікації, Богослов'я

Протестантская теология и философия религии: встречи на границах иного

Протестантская теология – сложный феномен в истории Церкви, до сих пор не концептуализированный в ее целостности. При всем внутреннем богатстве, сложносоставном характере, в самом ее основании есть нечто, предрасполагающее к диалогу с философией...

Чи має Україна релігієзнавство? Нотатки на полях книжки про «кінець світу»

25 08 2011   Сергій Савченко Публікації, Богослов'я, Історія, Рецензії

Чи має Україна релігієзнавство? Нотатки на полях книжки про «кінець світу»

Ця стаття і справді постала з нотаток. Вони з᾽явилися вже на першій сторінці, коли зі змісту я дізнався, що Свідки Єгови є протестантами. З цікавості почав читати далі. З кожною сторінкою подібні речі накопичувалися як лавина, що й змусило мене взятися за рецензійний огляд. Власне, я наважився розпочати його тому, що не знайшов жодної рецензії на книжку Докаша з часу її виходу у світ 2007 року. Маю на увазі саме рецензію, а не замовну панегіричну  анотацію в якому-небудь інститутському збірнику...

Опыт зла и проблема его осмысления

24 08 2011   Тарас Борозенец Публікації, Богослов'я

Опыт зла и проблема его осмысления

В этом опытная основа и болевой нерв проблемы теодицеи – проблемы согласования опыта зла с истиной бытия Бога как абсолютного и всемогущего Блага. В осмыслении важности этой проблемы между верующими и неверующими наблюдается редкое единодушие. Как первые, так и вторые признают, что проблема теодицеи является самой сложной и актуальной для конструктивного и плодотворного диалога между ними.

Екуменічна герменевтика спадковості як рецепт для православно-католицького поєднання

23 08 2011   Микола Крокош, доктор богослов'я, УГКЦ Публікації, Богослов'я

Екуменічна герменевтика спадковості як рецепт для православно-католицького поєднання

Православна і Католицька Церкви ввійшли у вирішальну фазу богословського «діалогу істини», котрий триває вже майже три десятиліття. На порядку денному вже кілька років стоїть одне з вирішальних питань, що розділяє православних і католиків – становище римського єпископа в Церкві. Однак це далеко не єдине питання, щодо якого потрібно дійти порозуміння для того, щоб нарешті, після тисячоліття розколу між Сходом і Заходом...

Фантазии архимандрита Рафаила Карелина о языке православной иконы

18 08 2011   Дмитрий Марченко Публікації, Богослов'я, Рецензії

Фантазии архимандрита Рафаила Карелина о языке православной иконы

В виду частой полемики вокруг творчества архимандрита Рафаила (Карелина) меня попросили озвучить несколько мыслей о его книгах. Признаюсь, я не вхожу в круг поклонников о.Рафаила, и его книги мне тяжело читать по ряду причин. Но мимо одного издания я, как иконописец, просто не мог пройти мимо...

Зміна смислових акцентів у стратегії взаємодії зі світом Католицької Церкви

7 07 2011   Оксана Горкуша Публікації, Богослов'я, Аналітика

Зміна смислових акцентів у стратегії взаємодії зі світом Католицької Церкви

Перехід християнства із другого тисячоліття у третє для Католицької Церкви супроводжується змінами смислових акцентів у взаємодії зі світом, що є логічним процесом трансформації уявлень про її роль та місце у наявних соціально-світоглядних умовах з одного боку, а з іншого – наслідком попередньої діяльності з адаптації в секуляризованому, полірелігійному, але ж витоково традиційно–християнському європейському цивілізаційному контексті. Ілюстраціями цієї зміни є погляди двох католицьких пап: Івана Павла ІІ та його наступника – Бенедикта XVI.

Что такое вера в Послании к Евреям (11:1)?

30 06 2011   Юрий Вестель Публікації, Богослов'я

Что такое вера в Послании к Евреям (11:1)?

Первый стих 11-й главы Послания к Евреям принадлежит к числу часто цитируемых библейских стихов, потому что в нем дано как бы определение веры («как бы», т.к. все же это не строгое определение). Цитируют обычно с целью что-то подтвердить или опровергнуть. Однако часто тому, кто цитирует этот стих, невдомек, что вряд ли его можно так спокойно класть в основу чего-либо. Это один из трудных стихов, так что сначала следовало бы истолковать его самого, а уж потом приводить как свидетельство или обоснование чего-то иного.

10 положительных примеров Римской Церкви

24 06 2011   Игумен Феогност (Пушков) Публікації, Богослов'я, Аналітика

10 положительных примеров Римской Церкви

Могут ли православные научиться чему-то хорошему от Католической Церкви? Все чаще священники и миряне, имеющие опыт общения с западными христианами, задаются этим вопросом. Клирик Северодонецкой епархии УПЦ игумен Феогност (Пушков) предлагает читателям «Религии в Украине» десять положительных примеров, которые, по его мнению, не грех заимствовать у Запада.

НОВИНИ

Всі матеріали

Публікації

Казус Лонгина

Илья Бей, магистр богословия

Великодні хроніки

Анатолій Хільченко, священик

Пасхальная история

Игорь Ильтьо

Православные индульгенции

Кирилл (Говорун), архимандрит

Всі матеріали

останні коментарі

Здоровий глузд. Вірним української Церкви про проблеми ...

Onufriy

Onufriy написал:

Звичайно, Київський патріархат мусить таки колись протверезитись і засудити "кирилівську" етнофілетичну єресь angry
Київський патріархат повинен нарешті «увести санкції» проти РПЦ

Визнавати персонал РПЦ своїми братами у вірі – означає підігрувати ворогу у його гібридній війні

- Амінь!
Подолання цієї отрути не в компетенції ... СБУ – це сфера відповідальності Церкви... більше нікому


Митрополит Онуфрій — українцям: "Якщо немає миру в сус...

Onufriy

Onufriy написал:

Про канонічний окультизм:
Митрополит Онуфрій: немає Христа в душі суспільства
Що таке душа суспільства і коли Благий Господь її вдихнув у тіло суспільства? feel 
Політправослав'я завжди було пов'язане з революційними "відкриттями" у віровченні. БМО, як завжди, "не підкачав"

П.С. 
Можливо (щодо "душі суспільства) Молитовнику було б доречніше використувати у своїх пасхальних посланнях слово "егрегор"? fellow  

УПЦ святкує 25-річчя Собору, який призвів до розділення...

Філософ

Філософ написал:

Дякувати Богу, за те що вони на цьому збіговиську розділили Українську Церкву. Верх цинізму. 

Луганский митрополит УПЦ: "Донбасс должен попросить пр...

josephus

josephus написал:

А может ангелы и демоны начнут все "с чистого листа  "без условий, без оправданий, без доказательства своей правоты"?

В РПЦ обещают распространить "Крымскую весну" на весь...

josephus

josephus написал:

О "перестройке" в москве заговорили?  Это хорошо - значит конец рашке приближается  

Московский патриархат придумал, как по-хитрому уберечьс...

dutchak1

dutchak1 написал:

Статут про управління Української Православної Церкви Київського Патріархату
19. В обов’язки єпархіального архиєрея входить:
п) здійснювати контроль за релігійною,
адміністративною та фінансовою діяльністю парафій, монастирів, навчальних закладів та інших підрозділів єпархії;
7. Парафія у своїй релігійній, адміністративно-фінансовій і господарській діяльності підзвітна єпархіальному архиєрею. Парафія виконує рішення єпархіальних зборів, єпархіальної ради і розпорядження єпархіального архиєрея.
9. Розпорядниками коштів парафій, монастирів, духовних навчальних закладів, братств і сестрицтв, на основі підзвітності єпархіальним архиєреям, є відповідно голови парафіяльних рад разом з членами парафіяльних рад на основі підзвітності парафіяльним зборам на чолі з настоятелями парафій, намісниками або настоятелями (настоятельницями) монастирів, ректори духовних навчальних закладів, голови братств або сестрицтв разом з членами рад братств і сестрицтв.

УКРАЇНСЬКА ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКА ЦЕРКВА
ПАРАФІЯЛЬНИЙ ПРАВИЛЬНИК Арт. 155. У разі виходу всієї спільноти з-під юрисдикції Української Греко-Католицької Церкви законне парафіяльне майно залишається власністю правонаступника, а саме єпархії як юридичної особи.

КОДЕКС КАНОНІВ СХІДНИХ ЦЕРКОВ
Кан. 1008 – § 1. Римський Архієрей є найвищим управителем і розподілювачем усього дочасного майна Церкви.

СБУ инкриминирует лидеру "политического православия" ...

josephus

josephus написал:

сборище сатанинское angry 

«Кликушеский собор» на Буковине

Onufriy

Onufriy написал:

Синод Московского патриархата в Украине либерально относится к выходкам епископа Лонгина — ведь у того на языке то, что у синодалов на уме

москволатрия, кодоборчество ... 

+5!!  Схоже на те 

Митрополит Онуфрій — українцям: "Якщо немає миру в сус...

Onufriy

Onufriy написал:

пасхальне звернення ... виглядає не зовсім продуманим викликом українському суспільству

Чому ж непродуманим?
- "Русский мир" не ищет легких путей!

Глава УПЦ закликає не допускати змін у Церкві

Філософ

Філософ написал:

Бідні святі отці...Це ж Затоустий з Василієм Великим реформували Літургію, отці І Вселенського собору модернізували віровчення добавши небіблійний термін "єдиносущний" і т.д. Треба було св. отцям з Онуфрієм порадитись, бо одне скасували, друге добавили, третє поміняли...

Великодні хроніки

АРХМ АВВАКУМ

АРХМ АВВАКУМ написал:

Це Гудими. Впізнаю прекрасне село. Людей не густо, але дух Світлого Христового Воскресіння завжи відчувається.

В Банченском монастыре УПЦ запланирован "всеправославн...

Onufriy

Onufriy написал:

"Опозиція" до Кирила Гундяєва ще страшніша за нього самого:
Православные всех стран, объединяйтесь!

- Бр-р-р!.. kommunistische Orthodoxie
Объединение для избрания Божия избранника – православного царя, который возродит умное делание

1. То хто там буде обирати "божого обранця"? feel Нехай би таки визначились - Бог чи Рафаїл Берестов?
2. Хто заважає у Берестову практикувати "розумне тверезіння"?
3. Чим йому на цій, вкрай індивідуальній ниві, зможе допомогти "православний цар"?

П.С.
Приходу якого з царів чекають ці єретики: Царя Небесного і Спасителя світу, чи "сина погибелі, який прийде у ім'я своє"?  
   

Сайт "Релігія в Україні" зазнав змін

Onufriy

Onufriy написал:

Раніше кожна стаття мала лічильники переглядів, які дозволяли побачити уподобання аудиторії сайту. Побачити математично - у кількісному вигляді.

Це підкреслювало об'єктивність редакційної політики і було пізнавально

Поверніть нам наші лічильники!!  angry

На Великдень Президент України відвідав храми чотирьох ...

josephus

josephus написал:

Пасхальний туризм? А на тому світі після смерті вони теж будуть перескочувати куди завгодно? НЕ ВИЙДЕ!  

Глава УГКЦ закликав "зберегти обидві легені – і католи...

josephus

josephus написал:

Хрещення є тільки Христове, а не Володимирове. Гузар не є пророк Божий. Дві легені? Такої метафори немає в Біблії і в рішеннях жодного вселенського і помісного собору, бо розкол - це страшний гріх. Чому тоді не порівняти УСІ гілки та навіть секти християнства з волоссям на голові? Чим більше сект і розколів - тим краще виходить???  І всіх їх треба приймати як потрібне доповнення до однієї істинної Церкви Божої? angry