Який зв'язок 25 грудня та 500-річчя Реформації?

26 12 2016 |
Максим Балаклицький

Так поставив це запитання один з моїх фейбучних друзів. Судячи з його пафосу, він мав на увазі, що зв'язку не існує. На перший погляд.
Навіщо протестантам R500? Для них ця гучна дата — шанс стати помітнішими в суспільстві, відвоювати для себе й для своєї ідеології (проповіді) більшу частину громадської уваги.

 

Колись Руслан Кухарчук нарікав на те, що медіа не помічають протестантів у контексті релігійних свят. Принаймні цьогоріч ЗМІ зазначають: “Католики та протестанти святкують Різдво”. Якщо зауважити, що таких інфоприводів за рік буває всього два — Великдень і Різдво — хіба справа вже на цьому етапі не вартує заходу?

 

Тепер про те, як “всё врут календари”. Християнська цивілізація оперує двома календарями. І — нічого не поробиш — обидва носять ім'я римських пап. Перший (юліанський) створено десь 4000 років тому в Стародавньому Єгипті. Похибка в ньому стала критичною 1582 року, коли на (все тому ж “зловісному”) Заході запровадили точніший (григоріанський) календар.

 

25 грудня та 7 січня — це одна й та ж дата, лише різний “стиль” (календар). Перші згадки про цю дату зафіксовано в тому ж таки IV столітті, коли християнство стало державною релігією Римської імперії (та, на переконання багатьох протестантів, відхід Церкви від біблійних принципів став очевидним) і почалося темне Середньовіччя. Існує група давньосхідних православних церков, які відмічають Різдво 6 січня в один день зі святом Богоявлення.

 

У Біблії Різдво є, а дати та заповіді його святкувати — нема. Жертовна смерть Ісуса як Божого Агнця передбачена в єврейській Біблії, а народження — ні. Ніякі храмові свята й ритуали не постають символом утілення Спасителя світу в лоні молодої єврейки.

 

Ті ж адвентисти щороку справно публікують екзегетичні викладки, які свідчать, що ніяк у кінці грудня юдейські пастухи не могли ночувати з вівцями в полі. Автор цих рядків був у Єрусалимі тиждень тому, й там його спіткали плюс 11 градусів (це вище середньої температури в цей час у цій місцевості), пронизливий вітер і холодний дощ. Ні про яке нічне випасання за таких умов в Ізраїлі не йдеться. Зима є зима. Мама автора відвідала Ізраїль пару років тому, заставши там узимку навіть клапті снігу.

 

Найімовірнішим періодом народження Ісуса був час після свята Суккот (Кучок, Наметів — див. Левит 23:34-36, 39-43) у вересні — жовтні. Тоді Йосип і Марія відвідали Храм і на зворотній дорозі зайшли до свого родового міста Віфлеєму, де зареєструвались у громадянському переписі, організованому імператором Августом. Мета таких переписів — отримати свіжу статистику населення для оптимізації оподаткування.

 

Відтак ясно, що день зимового сонцестояння, коли в Римській імперії святкували день Непереможного Сонця — дата небіблійна, так би мовити, політична. Свого часу імперські християни в такий спосіб думали витіснити сонцепоклонництво. Біблія ні забороняє святкувати Різдво, ні заповідає це робити, ні встановлює чітку дату цієї події (хоча непрямих свідчень достатньо). Все це, здавалося б, мусить християн бути повністю толерантними в цьому питанні: “Хто вважає на день, для Господа вважає, а хто не вважає на день, для Господа не вважає” (Римлянам 4:16).

 

Аж ні: навіть у протестантському середовищі, теоретично вільному од тиску історичної традиції, чутно скрушні голоси щодо ініціативи українських депутатів закріпити й 25 грудня як державне свято Різдва. Мовляв, “навіщо українцям католицьке Різдво?”

 

Підсумуймо:

 

а) 25 грудня є загальнохристиянським святом, базованим на традиції, а не на Біблії. Дискусія про те, яка дата Різдва “правильна”, не має для євангельських віруючих сенсу.

 

б) 25 грудня та 7 січня — це одна й та ж дата, похідна від давнішого та сучаснішого календарів.

 

в) Українські протестанти мають право на громадську увагу і повагу до “своєї” дати Різдва. Більшість протестантських церков світу відмічають Різдво 25 грудня.

 

г) 11 помісних православних церков також святкують Різдво 25 грудня.

 

Тим же, хто бажає й далі реформувати свою церкву, радимо поміркувати от над чим. Усі реформи юдео-християнської віри (спочатку віри Давнього Ізраїлю, тепер Церкви) були спробами перевірити Божим одкровенням устійнені людські спроби служити Абсолюту. Боже одкровення в першому й основному смислі зафіксовано в Святому Письмі юдеїв і християн. Юдеї його називають ТАНАХом, христиани Біблією. Пряме вираження волі Всевишнього — Його заповіді для людини, які містяться в Святому Письмі.

 

Протилежністю цього одкровення є язичництво (від давньослов'янського “язик” у значенні “етнос, нація, плем'я”) як релігійне самовираження людини у конкретних культурних формах. Про ці спроби (безумовно, не завжди аморальні й погані) Ісус сказав так: “надаремне шанують Мене, бо навчають наук людських заповідей” (Матвія 15:9). В якому випадку культурні форми є неприйнятними з біблійної точки зору? Коли “відкидаєте ви заповідь Божу, аби зберегти своє передання” (Марка 7:9). Тобто явне, негативне язичництво — це все те, що відкрито суперечить біблійному вченню.

 

Ті ж форми зокрема релігійної культури, які ні визначаються Святим Письмом як нормативні, ні суперечать цим нормам, є, так би мовити, “сірою зоною”, стосовно якої Павло пропонував сповідувати плюралізм (1-е до коринтян 11:19) і толерантність.

 

У сучасній Україні дата Різдва так само є питанням не богословським, а політичним: чи закріпити законодавчо належність частки українських християн і до західної християнської традиції, а чи декларувати ексклюзивну належність до “русского мира”, екзотичним компонентом якого наразі є різдвяна дата за застарілим календарем.

 

Максим Балаклицький, доктор наук із соціальних комунікацій, редактор служби новин Медіа Групи “Надія”

 

Фото adventist.org.ua

Теги:
528







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант