Про стратегічність релігієзнавства у навчальних закладах України

26 04 2011 |
Віталій Хромець

Про стратегічність релігієзнавства у навчальних закладах УкраїниВіталій Хромець
Кандидат філософських наук, віце-президент громадської організації «Молодіжна асоціація релігієзнавців», доцент кафедри культурології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова

 

7 квітня 2011 року було оприлюднено  Щорічне Послання Президента України до Верховної Ради України. У підрозділі «Ініціативи держави» розділу ІІ «Гуманітарний розвиток суспільства», зокрема, передбачається «забезпечення викладання з вересня 2011 року у вищих навчальних закладах усіх форм власності академічного релігієзнавства як нормативної філософської дисципліни, а у середній школі – порівняльної історії релігій» (стор. 43).

 

У зв’язку з цим хотілося б нагадати читачам, що предмет «релігієзнавство» було вилучено з переліку нормативних дисциплін ВНЗ України згідно  Наказу МОН № 101 від 10.02.2010 року «Про структуру освітньо-професійних програм та навчальних планів підготовки бакалаврів». Крім релігієзнавства були вилучені (як обов’язкові дисципліни) деякі інші предмети соціо-гуманітарного профілю.

 

Серед фахівців почалося досить широке обговорення цього питання, адже крім суто утилітарного аспекту – зменшення кількості годин, що повинно призвести до суттєвого скорочення штату на кафедрах, які забезпечували читання цих дисциплін, – також проговорювалася думка про безглуздість скорочувати курс релігієзнавства у поліконфесійній країні. Введення релігієзнавства в перелік дисциплін за вибором – а давайте будемо чесними: це вибір без вибору – може бути міною уповільненої дії, що згодом підірве релігійну безпеку України. Досвід викладання курсу релігієзнавства на непрофільних факультетах та спеціальностях дозволяє мені стверджувати, що більшістю студентів даний курс сприймається із зацікавленістю  (звичайно, можна поставити питання, а чому держава повинна витрачати кошти на «зацікавленість»), але він іще дозволяє здійснити корекцію світоглядних орієнтирів студентської молоді, оскільки у процесі викладання даного курсу студент позбавляється величезної кількості стереотипів; особливо це стосується мусульман і юдеїв. А яка кількість стереотипів та помилкових тверджень зустрічається відносно православ’я! Одна студентка, яка назвала себе православною, на моє запитання, а чи знає вона, що таке таїнство причастя, відповіла, що це обряд для маленьких дітей. І таких прикладів можна наводити безліч...

 

Добре, якби ми мали справу з одною простою необізнаністю подробиць духовного життя релігійних спільнот, але нерідко буває, що перекручена інформація стає причиною конфлікту. Коли, наприклад, поширюється думка про агресивність ісламу, у пересічної людини виникає ставлення до мусульманина як до терориста-фанатика. Нам не потрібно далеко ходити, взяти хоча б Крим: релігійний чинник у міжетнічному конфлікті між слов’янським населенням та кримськими татарами з кожним роком посилюється. Релігія стає маркером у протиставленні «Свій» - «Чужий». І тому, хай навіть коштом держави, студенти повинні отримувати об’єктивну інформацію про основні релігії, позбавлятися упереджень та стереотипів.

 

Звичайно, в курсі релігієзнавства повинна бути посилена частина, де йдеться про релігійне життя саме в Україні, а окрема лекція має стосуватися сучасного стану релігійних процесів в Україні. Повернення предмету «релігієзнавство» в норматив навчальних планів українських ВНЗ насправді відповідає стратегічним пріоритетам нашої країни.

 

Ще одна ініціатива Президента, була досить неочікуваною, але неочікуваною у позитивному плані. Я маю на увазі пропозицію введення у загальноосвітні школи курсу «Порівняльна історія релігії». Якщо так станеться, як пропонується – це дозволить донести до молоді всієї України збалансовану і достовірну інформацію про основні релігії світу; показати у порівняльному зрізі спільні та відміні риси релігій. Це допоможе знизити тотальну релігійну неосвіченість. А наскільки по-новому, на більш глибокому рівні, зможе бути сприйнята всесвітня історія та історія України! Особливо у розгляді тих історичних періодів, коли роль релігії була домінуюча, взяти хоча б епоху середньовіччя. У той же час знання, отримані з курсу порівняльної історії релігії, дадуть ключ до кращого розуміння інших предметів, приміром, зарубіжної та української літератури. Адже багато літературних творів адекватно можна сприймати, знаючи релігійний світогляд письменника. Більшість творів Ф.М. Достоєвського взагалі не можна правильно оцінити, не знаючі досить ґрунтовно православної традиції. Ну і звичайно, ми повторимо аргумент, який ми висловлювали вище: цей курс повинен допомогти усунути упередження і стереотипи по відношенню до релігій, а найголовніше – до носіїв цих релігійних традицій, бо ж в класі можуть навчатися, а часто так і буває, представники різних конфесій.

 

Отже, можна з упевненістю стверджувати, що повернення курсу релігієзнавства в норматив навчальних планів ВНЗ України та введення в навчальний процес ЗОШ курсу порівняльної історії релігії, мають неабияку стратегічну важливість для розвитку нашої держави. Країна закладе міцний фундамент міжрелігійної та міжетнічної злагоди – якщо не в цьому, то в наступному поколінні.

Теги:
1663







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
31   Nataly
16 травня 2011 11:45

Дякую пану Віталію за коментар. Можу із свого досвіду додати, а я викладаю релігієзнавство у педагогічному ВНЗ, що цей курс дійсно не тільки викликає зацікавленість, але і значимий з точки зору тих спеціальностей, які здобувають наші студенти.
Наприклад, студенти спеціальності "Дошкільна освіта" - особливо ті, хто вже працює у дитсадках - кажуть, що їм такі знання вкрай необхідні, тому що у дошкільних закладах зараз часто в одній групі можуть навчатись діти християн і мусульман або юдеїв. Студенти-історики говорять, що після вивчення курсу релігієзнавства починають краще розуміти деякі історичні процеси. А одній з моїх студенток спеціальності "Образотворче мистецтво" курс релігієзнавства допоміг розібратися із релігійною символікою і надихнув на створення картини, яку вона давно мріяла написати...

Останнім часом спостерігаю цікаву закономірність - студентів найбільше цікавить лекція, присвячена християнству, а не східним релігіям, наприклад, як можна було б припустити. Виявляється, знайомство із цією темою дозволяє позбутись багатьох стереотипів, найпоширеніший серед яких - що католицизм - це не християнство, а зовсім інша релігія...

Дуже сумно, що студенти молодших курсів втрачають можливість вивчати релігієзнавство хоча б в тому невеликому обсязі, в якому воно було представлено ще два роки тому. Думаю, не варто ставити таку фундаментальну дисципліну поруч із спецкурсами в переліку дисциплін за вибором. Сподіваюсь, що зазначена ініціатива щодо повернення курсу релігієзнавства до нормативних дисциплін буде підтримана.


4 травня 2011 23:59

З величезною радістю я дізнався про ініціативи Президента України у гуманітарній сфері, оприлюднені 7 квітня 2011 р. Це – безумовно, є показником усвідомлення керівництвом країни необхідності додержання принципів відокремлення держави від церкви та церкви від школи, закріплені законодавством. Разом з тим, безумовно, що релігія є невід’ємною складовою культури країни, без знання основ світових релігій молодій людині важко зрозуміти чимало витворів мистецтва, літературних творів. Очевидно, що базові знання з релігієзнавства (або ж історії релігії), мають обов’язково викладатися; при чому викладання цих курсів має остит об’єктивний характер, без певної !агітації», молитов, будь-якої конфесійної ознаки.
Також зазначу, що знайомство з основними релігіями дозволить молодим людям краще розуміти себе, побудувати власний світогляд. В умовах певної перебудови суспільства, коли молодь є достатньо вразливою групою ризику (алкоголь, наркотичні засоби тощо), певні духовні орієнтири мають стати запорукою стабільності та добробуту в суспільстві.


1 травня 2011 13:30

Прикольна дискусія.
1."Цеглин" мало.
2.Осмислення і дискусій навколо зробленого мало.
3.Гліб не говорив, що религієзнавство має займатися переважно богословя, тільки богословям чи якось так.
Насправді було сказано: один із трьох напрямків необхідних досліджень, де можливі швидкі і хороші результати - це релігієзнавчий аналіз богословя.
Ясно, що богословя - лише один із елементів однієї із складових релігійного світогляду. Ну не про це ж суперечка - чим то є богословя.
Якби зараз був початок 20 ст., то можна було б говорити про швидкі результати в області релігієзнавчого аналізу культу чи ще чогось. Де можуть бути швидкі фундаментальні результати в кінці 21 ст - теж невідомо.
А думка, що релігієзнавчий аналіз богословя - це можливий Клондайк для релігієзнавства - цілком вірна, незалежно від того як там це богословя оцінювати.
Ось такі думки мене - кого не можна запідозрити в намаганнях бути апологетом теології. winked


28   Ensiat
30 квітня 2011 23:48

Ну, во-первых, г-н Глеб, МАР действительно союзе МОЛОДЫХ ученых, которые занимются в основном полевыми исследованиями религий и преподаваний в вузах, и МАР является как раз собиранием украинских молодых религиоведов в одно пространство исследования и общения. И от этой работы, которая создает пространство научной коммуникации, формирует будущее пространство научной полемики и сферу услышания религиоведческих трудов, толку больше чем от некоторых "кирпичей", которые шумят только в узком гиперспециализированным поле. Еленский, Саган, Колодный, Яроцкий, Филиппович и весь ИФ - прекрасно и достойно. Но именно молодые религиоведческие организации дают воздух их трудам, создают пространство научной мысли и общению о ней, доносят ее до студентов. И дают возможность этим студентам прикоснуться к этой "высокой науке", преодолевая вечный раскол в нашей науке между метрами и студентами. Покажите тех метров которые читают у студентов в университетах (Шевченка и КМА в редких случаях не считаются).

2. Религиоведение должно исследовать и другие религии. И не по христианству стоит мерить его эффективность.
3. О богословии сказано абсолютно верно. Но ни философия религии, ни религиозная философия, ни богословие не являются "бубликом" для "дырки".
и абсолютно согласен с Мага, что теология есть только ЭЛЕМЕНТ для религиоведа, наряду с практической деятельностью религии, ее внешним, политико-конфессиональным состоянием, ее взаимодействием с другими религиями - т.е. ее идентичность в отношении к самой себе и к другим. Притом самопозиционирование религии не = ее реальной идентичности в отношениях


27   Mytar
30 квітня 2011 21:13

Я про Еленского. Как то я пропустил сию новость. Раз опубликовали - поищем.А Черноморца и Христокина будем ждат
А о Сарапине - поскольку руководители МАР имели возможность слушать его лекции, то наверное какое то отношение они к нему имеют:)) Как и много других людей. Замечательный лектор. К тому же отлично разбирающийся в богословии (насколько я помню его лекции). Правда, он все таки личность для отечественного религиоведения уникальная и не совсем характерная (и, к сожалению, тоже не выдавшая на гора какой нибудь opus magnum, в отличии от "мэтров").


30 квітня 2011 20:33

Ну меня преподавание Религиеведения мало волнует.
Я в этом не разбираюсь.
Знаю, что Черноморец оригинально все объясняет, тему про Религию.
А вот касательно "Опубликуют". Еленский публиковал - значит Вы о Христокине?
Осенью выходит его и Черноморца "Современная православная теология", кирпич в 400 страниц. Думаю, шуму будет много, еще больше, чем от ВИзантийского неоплатонизма Черноморца.
Кстати - чем не фундаментальное исследование на стыке религиеведения и истории философии. Пример того как там, где все видели одинаковое, оказалось много разных теологий. На презентации говорили о славе Аверинцева, которая у Черноморца будет. И Христокин - его ученик. И это неслучайно. Вот не знаю только о его отношениях с МАР. Кажется таковых нет.
Как, кажется, их нет у прекраснейшего религиеведа Сарапина. Или я чего-то не знаю?


25   Mytar
30 квітня 2011 19:27

2Гліб Коваленко
Опубликуют - почитаем (покупать диссер в недрах "тарелки" не хочется). Может мое мнение и изменится. Но я все же о другом: "...мы говорим об "учебном процессе" в ВУЗах. А это несколько иное проблемное поле"...


30 квітня 2011 19:14

Извините Мага, но Вы стучитесь в открытые двери.
В том коментарии, с которого началась наша дискусия написано как направление: "Вивчення богословя". Именно РЕЛИГИЕВЕДЧЕСКОЕ изучение теологии.
Почему Вы начинаете писать " что теология и религиоведение - разные дисциплины как минимум по своим целям" и прочее - я не пойму.
Я не писал тут о развитии теологии вместо религиеведения, вместе с религиеведением и проч.
Я писал об религиеведческом анализе теологии.
Потому что в этих исследованиях очень много сейчас может быть интересного.
Потому что теология меняется, она уже другая.
Вон Христокин взял простую советсткую методологию КИмелева и немного историко-философской советской методологии Желтова (он анализировал неотомизм) - применил в современной православной теологии - и получил прекрасный результат.
Я уже не говорю о Черноморце.
И от этого РЕЛИГЕЕВЕДЧЕСКОГО анализа может даже теологии будет плохо - но это религиеведов не должно волновать.
Теология - это часть религиозных знаний. И в изучении этого аспекта религии за кратчайшее время с привлечением минимальных ресурсов можно добиться максимальных результатом.
Еще раз напомню - это мое субъективное мнение. О чем тоже в первом же коментарии я написал сверху.
А будет ли теология развиваться - это ее проблемы.

Мутар!
Дисертация под докторскую про религию в посткомунистических странах вполне фундаментальна. Ее перевод заказали на Западе в очень солидном издательстве.


23   Maga
30 квітня 2011 15:58

Tp: Гліб Коваленко.
Поймите правильно: речь не идёт о том, что теологию изучать не надо. Напротив, - и здесь Вы абсолютно правы, - знание нюансов и истоков возможно лишь при изучении традиции. Речь идёт о том, что теология и религиоведение - разные дисциплины как минимум по своим целям. Задача теологии - апологетическая и прозелитистская. Задача религиоведения - исследование религий. Религиовед может изучать теологию, но лишь в контексте того, насколько она ему нужна, чтобы узнать религию, а не объяснить, почему и как нужно верить в Бога (извините за такое упрощение цели теологии, я намеренно утрирую). Кстати, именно поэтому Ваш аргумент к философии религии - наследие той же самой советской эпохи. Современная философия религии, как уже говорилось в нескольких статьях на РвУ (Киселёва, Хромец), - в большей степени философская теология, которая к религиоведению имеет отношение ровно настолько, насколько ключевым словом в определении является всё-же теология. В западной и европейской традиции давно отказались от включения философии религии в список религиоведческих дисциплин, - и абсолютно правы! До тех пор, пока пост-советская гуманитарная мысль будет видеть своей целью изменение мировоззрения студента, она останется на уровне местячковости. Задача преподавания - сформировать критические навыки, способность мыслить, работать с материалами, с источниками, а не пускаться в мировоззренченские споры. Проясните, пожалуйста: Вы имеете в виду, что философия религии основывается на критическом анализе теологии? Философия религии, как, опять же, уже как-то на РвУ писалось, имеет очень много определений, каждое из которых относится к своей традиции. Поэтому говорить о том, что без философии религии религиоведение - дырка от бублика без самого бублика - не совсем корректно.


22   Mytar
30 квітня 2011 12:41

2 Гліб Коваленко
Я "последние номера" "Критики" как правило читаю через полгода после их выхода:)) А вообще Еленского читал. Интересный автор, интересный социолог религии и "религиоведческий публицист". Но все же не Аверинцев, и не Элиаде. Да и фундаментальных работ не пишет. Поэтому я и против подобных сравнений. Тем более, что мы говорим об "учебном процессе" в ВУЗах. А это несколько иное проблемное поле. А вообще Вы правы в том, что "болезнь украинского религиеведения - это незнание богословия" (при чем не только христианского богословия). Хотя, конечно, это болезнь не всего украинского религиоведения. Это болезнь, в первую очередь, учебников и учебных программ (говорю о тех программах, с которыми сталкивался). И нужно думать как эту (и сопутствующие ей) проблему решить.


30 квітня 2011 12:12

Ого! Изучение богословия - не религиеведение!!! Ну-ну!!! Болезнь украинского религиеведения - это незнание богословия. Что очень часто мешает делать верные суждения об изучаемых религиях. Такое сужение поля исследований и показывает, что Вы застряните на местячковом уровне. Во всяком случае развития философии религии без критического анализа богословия ждать не приходиться. А без философии религии - религиеведние это дырка от бублика без самого бублика.
Про учебник Яроцкого речь не шла.
Я предлагал сравнивать с учебником Заковича.
Еленский мыслит вполне вровень со всеми живыми зарубежными классиками. Читали его прошлогоднюю статью в "Критике"?


20   Mytar
29 квітня 2011 22:52

2 Гліб Коваленко
Ми тут все ж говоримо про "Релігієзнавство" як навчальну дисциліну у ВНЗ. І про "нову якість" викладання. Єленський дійсно непоганий соціолог релігії та "релігієзнавчий публіцист". Але хіба він напсиав свого підручника? Чи має якийсь стосунок до формування програм у якомусь ВНЗ? (я не впевнений, тому й питаю). До того ж варто сказати і про коректність порівнять. Можна було б порівняти того ж Єленського з фігурами рівня Еліаде чи Корбена. Але чи було б це корекнтим? Тим більше, що навіть із Авєрінцевим порівняння явно не дуже вдале. Стосовно "Академічного релігієзнавства" чи підручника Яроцького - треба буде взяти в університетській бібліотеці примірник того й іншого, щоб привести найбільш "яскраві" циати. Знову ж таки - я нічого не маю проти авторів цих підручників. Але до їхніх текстів не можу не ставитися вельми критично. Тим більше до їхніх текстів, як до дидактичного матеріалу.


19   Maga
29 квітня 2011 10:56

Re: Гліб Коваленко
МАР никогда не претендовал на то, что он является собранием гениев, и что он может выдавать академический продукт уровня профессоров. Именно поэтому он и является Молодёжной ассоциацией религиоведов. То, что в МАР входят, в большинстве, молодые аспиранты и преподаватели, которым не безразлично религиоведение, и которые стремятся по кирпичу закладывать стену компетентности, является очень хорошим знаком. В среде МАРа уважение к старшим коллегам беспрецедентное, это не группка революционеров, которые кричат "всё, что было до нас - атеистическая пропаганда, а мы и есть будущее". Критика присутствует, но критика адекватная, как и должно быть в здоровом академическом сообществе. Речь не идёт о сравнении, поскольку у УАР и у МАР разные цели. И уж тем более речь не идёт о том, чтобы сравнивать МАР и деятельность Еленского. Это просто разные плоскости. Ваши слова о том, что критерием сделанного есть конечный продукт, - абсолютно верны. Однако в некоторых областях спешка неуместна. Апелляция к Хайдеггеру - хороший риторический приём (заодно вспомнив, что ему на тот момент было около 33 лет, т.е. возраст, к которому МАР придёт (в среднем) через года 3-4), однако дискуссию она уводит в сторону, поскольку это апелляция к гению. Подводя итог: должно быть сотрудничество между старшим поколением и младшим. Был бы ли возможна Хайдеггеровская интерпретация Аристотеля, если бы, например, Гребер не дал ему книгу Брентано? Или же если бы в своё время Гуссерль не взял его к себе ассистентом? Вопрос о том, должен ли учёный развиваться в одиночестве, или же должна быть школа и наставники, которые способны его в нужный момент направить в правильном пути - вопрос сложный. Однако на мой взгляд преемственность необходима. Именно так воспитывается, в том числе, уважение старших коллег, знание их работ и результатов их исследований, и т.п.
Относительно направлений исследований. Изучение богословия - очень важное направление, но это совсем не религиоведение. Украинская христианская идентичность - также очень важно, но помимо христианства на территории Украины существует много представителей других религий. С моей точки зрения, именно изучение их взаимодействия в социологическом, политологическом, конфликтологическом срезах должно сегодня становиться предметом исследования. По поводу социологии религии никаких возражений нет.


29 квітня 2011 10:52

Re: Гліб Коваленко
Не можу не зробити зауваження щодо некоректності претензій МАРу щодо відсутності фундаментальних праць - МАР, так само як і УАР не призначений для випуску фундаментальних праць. Згадані фундаментальні праці випускає ВІДДІЛЕННЯ релігієзнавства, аж ніяк не УАР. Тому не треба плутати тепле з м'яким.
МАР в межах своєї компетенції, так саме як і УАР, працює досить непогано, хоча й не можна сказати що роблять вони щось видатне - такі собі клуби по інтересах. А в контексті релігієзнавства як навчальної дісциплини взагалі найкращім ПІДРУЧНИКОМ багато хто з викладачів вважає "Релігієзнавство" Кислюка та Кучера, а не "Академічне релігієзнавство".


29 квітня 2011 10:07

Человек (и соответсвенно направление) познается по результатам, "по плодам" или как говорят паламиты - сущности и личность познаются только через энергии.
Поэтому критерий сделаного - неизбежен.
Хайдеггера пригласили стать профессором на основе 81 страницы рукописи о феноменологической интерпретации Аристотеля - потому что это был фундаментальный текст, а не "гуманитарная водичка".
Сделать новое качество могут только личности такой же величины как Еленский.
Кто из МАРа дорос?
Отсюда вывод: еще рано говорить о чем-либо.
Любое направление тогда живо, когда в нем есть личности, способные написать фундаментальные труды.
Иначе говоря - хотите религиеведения в будущем? Дайте личности величины хотя бы Еленского. Дадите величины Аверинцева - еще лучше.
Но пока что нужно держаться за то, что есть.
А весь МАР - это даже не равно "один Еленский", если применить шкалу измерений!
А поотдельности - тем более.
То что возможны еще направления - это интересно.
А о каких Вы думали?






Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант