Публікації


Сортувати матеріали за: датою | популярністю | відвідуваністю | коментарями | алфавітом
Дискусія про теологію в УГКЦ: перші підсумки
11 11 2011 Розмову з Юрієм Чорноморцем вів Олег Алімов Актуальний коментар Коментарів: 29
В кінці літа та восени цього року УГКЦ переживає небувале явище - першу в історії незалежної України «гарячу» публічну богословську дискусію. Обговорюється кризовий стан богослов'я УГКЦ, триває пошук причин невдачі відродження якісного академічного богослов’я в Україні, лунають пропозиції щодо виходу із кризової ситуації. Редакція «Релігії в Україні» звернулася за коментарем до українського православного богослова, доктора філософських наук Юрія Чорноморця (в 2010-2011 роках – шеф-редактора «Богословського Порталу»), який слідкує за дискусією в Українській Греко-Католицькій Церкві.

Що ж насправді відзначає Росія?
7 11 2011 Сергій Грабовський Актуальний коментар Коментарів: 3
Схоже, встановлений Володимиром Путіним 2005 року День народної єдності 4 листопада таки прижився в Росії. Принаймні, серед політизованої частини російського соціуму. Новий осінній "червоний день календаря", покликаний замістити звичне для старшого покоління 7 листопада, став фактом російського життя. Насправді ж нове свято має таке саме відношення до історичних реалій, як і попереднє...

«Катехизм УГКЦ» в екуменічній перспективі: Крок вперед, два назад
1 11 2011 Микола Крокош, доктор теології (УГКЦ) Актуальний коментар Коментарів: 105

Попри всі позитивні моменти, новий Катехизм УГКЦ – це передусім втрачена велика нагода зробити екуменічний «апдейт» – модернізувати відсталу уніатистську еклезіальну свідомість УГКЦ й підігнати її до екуменічних досягнень сучасності. Оприлюднення Катехизму УГКЦ стало передусім доказом того, що УГКЦ поки що не має придатної власної візії відновлення єдності розколеної Берестейською унією на дві конфесії української Церкви. Іншим словами, попри всю риторику «Київської Церкви», в УГКЦ поки що немає чого запропонувати православним...


Ценою в жизнь
23 10 2011 Екатерина Щеткина Актуальний коментар Коментарів: 38

Современное христианское мученичество оказалось вызовом не только для новейшего либерализма, но и для официальной церкви. Даже странно, как «официальное христианство» иногда плотно смыкается с «официальным либерализмом» - та же старательность в соблюдении «политического интереса», та же склонность к подмене понятий, та же абсурдность в результате.


Константинополь возвращается: новый вектор конфессиональной политики украинских властей
18 10 2011 Глеб Коваленко Актуальний коментар Коментарів: 5

Есть основания думать, что в окружении президента Януковича появился новый план решения «украинского церковного вопроса». Украинская власть явным образом отказалась от приоритетной ставки на контакты исключительно с Московским Патриархатом и готова будет поддержать проект объединения Киевского патриархата с УАПЦ, а также переговоры этой новой структуры с Константинополем. Если подобная каноническая структура в юрисдикции Вселенского патриарха будет создана, это будет означать появление в Украине «канонической альтернативы». УПЦ (МП) фактически утратила инициативу, которая была у нее в руках два-три года назад...


10 10 2011 Віктор Єленський Актуальний коментар Коментарів: 19

Учасники дискусії на РвУ стосовно наявності/відсутності в Україні релігієзнавства схиляються,  схоже, до того, «що воно є, його не може не бути». А якщо це так, то має сенс говорити про його, релігієзнавства, якість і проблеми. Проблеми ці дуже серйозні, причому більшість з них – це проблеми всієї української гуманітаристики і соціальних наук. І є речі, за які, на мою думку, відповідальна передовсім власне наукова корпорація – тобто всі ті, які працюють в певній науковій ділянці...


4 10 2011 Константин Павленко Актуальний коментар Коментарів: 69
Христианство до сих пор живо из-за света Евангелия. Но христианство до сих пор не завоевало весь мир из-за тьмы, живущей в сердцах многих христиан. Теологическая аргументация о том, что сам вид целибатного священства заставляет вспоминать о Небе, также основан на манипуляции. Или католические апологеты целибата действительно решат сказать с теологической или учительной кафедры, что православный или греко-католический женатый священник не является знаком высшей реальности уже в силу своего священства? Этим не только было бы нанесено оскорбление всем православным и греко-католикам. Такими мыслями католицизм высек бы сам себя. Ибо основатель Римской Церкви апостол Петр имел жену. И она не мешает ему и сегодня для всех христиан быть «трансцендентальным знаком», указывающим на Небо.

Нові ініціативи УПЦ КП та УАПЦ щодо об’єднання: чому сьогодні більше шансів на успіх?
27 09 2011 Гліб Коваленко Актуальний коментар Коментарів: 4

УПЦ КП та УАПЦ вже мають досвід кількох спроб діалогу щодо об’єднання, кожна із яких мала власну історію невдачі. Але сьогодні обставини та настроєність сторін діалогу є новими. Тому потрібно звертати увагу як на досвід невдач, так і на нові обставини, щоб реально оцінити можливі перспективи нового діалогу.


О двойной анафеме патриарха Кирилла
20 09 2011 Глеб Коваленко Актуальний коментар Коментарів: 52
Давно пора понять, что что-то не так «в православном доме». Нельзя уравнивать между собой такие понятия как единство Церкви и единство Московского патриархата. И нельзя историческое разделение Московского патриархата, неизбежное после обретения Украиной независимости, называть расколом. И нельзя проклинать всех, кто хочет единства с Православной Церковью, но через своего Предстоятеля, сущего в Киеве.

Возрождение пентархии, или Кто главный в мировом православии?
13 09 2011 Владимир Бурега Актуальний коментар Коментарів: 6

1-2 сентября 2011 года в резиденции Константинопольского патриарха на Фанаре (Стамбул, Турция) состоялась встреча Предстоятелей Древних Православных Патриархатов и Кипрской Церкви. В русскоязычных СМИ этот форум назвали «Собором», хотя сами участники именуют его «Синаксисом» (греч. — Σύναξις), что точнее было бы перевести как «Собрание». Несмотря на то, что результатом этого форума стала публикация двух совсем кратких документов (послания и коммюнике), содержащих на первый взгляд лишь самые общие фразы, вполне очевидно, что участники Синаксиса сделали серьезную заявку на переформатирование современной системы Поместных Православных Церквей и, соответственно, характера межцерковных отношений.


"Дуэль" патриарха Филарета и митрополита Владимира: уроки для будущего
8 09 2011 Глеб Коваленко Актуальний коментар Коментарів: 18
Недавно известный украинский портал "Лига.нет" в проекте "Дуэль" проводил социальное голосование по выбору лидера православной Украины. Пользователям, имеющим акаунт в социальных сетях Facebook, Twitter или Вконтакте, предлагалось сделать выбор между Предстоятелем УПЦ КП патриархом Филаретом (Денисенко) и Предстоятелем УПЦ МП митрополитом Владимиром (Сабоданом). Голосование завершилось 1 сентября победой патриарха Филарета. Он получил 19796 голосов. Митрополит Владимир получил 19285 голосов. Разница составил более 500 голосов. Это факт показывает, что религиозное противостояние в Украине, судьбы православия – горячая тема...

О причинах Реформации и ошибке патриарха Кирилла
4 09 2011 Андрей Мурзин, магистр богословия (Th.M.), Реформатская теологическая семинария, город Джексон, Миссисипи (США) Актуальний коментар Коментарів: 9

27 июля 2011 года во время своего визита в Украину патриарх Московский и всея Руси Кирилл выступил с речью в Киевском национальном университете имени Тараса Шевченко перед ректорами ведущих украинских высших учебных заведений. Патриарх говорил о необходимости вечных нравственных ценностей, источником которых является только Бог, что, конечно, радует всех христиан, в том числе и протестантов-реформатов. Однако глава РПЦ в ходе своего выступления привел ряд примеров, которые, увы, содержат исторические ошибки и неточности. К сожалению, приходится констатировать, что глава РПЦ не знает истории Реформации, допуская в высказываниях достаточно странные суждения и выводы.


Яку теологію потрібно викладати в Університетах?
30 08 2011 Юрій Чорноморець Актуальний коментар Коментарів: 13

Нещодавно «Релігія в Україні» опублікувала статтю наукового працівника Києво-Могилянської Академії Юрія Вестеля «Теологія як наука і предмет викладання: на шляху до концепції світської теологічної освіти в Україні». Автор пропонує викладати світську, надконфесійну теологію. Цій думці можна проставити авторитетну оцінку кандидата філософських наук і теолога Олександра Філоненко: поза конфесійного богослов'я не існує, богослов'я належить лише церкві, і його присутність в університеті може бути цікавою лише якщо це богослов'я традиційних церков, а не окремих людей. Отже, хто правий?


Теологія як наука і предмет викладання: на шляху до концепції світської теологічної освіти в Україні
14 08 2011 Юрій Вестель Актуальний коментар Коментарів: 24
Обговорення актуальності світської теологічної освіти в Україні пожвавилось в останній час, особливо відтоді, як Вища атестаційна комісія (ВАК) у травні 2010 р. включила теологію у число дисциплін, з яких можна захищати кандидатські й докторські дисертації (у складі філософських, історичних, мистецтвознавчих та юридичних наук), а Міністерство освіти затвердило освітньо-кваліфікаційний стандарт «теологія» (квітень 2011). Що ж таке теологія? Чи є вона наукою? Яке співвідношення між теологією і вірою (церквами і конфесіями, духовним життям тощо)? Між теологією і релігієзнавством? Теологією і філософією?..