На міжнародній конференції «Екуменічні діалоги між Сходом і Заходом: католицизм і православ’я в Україні» обговорювали Берест 1596-го та Львів 1946 років


На міжнародній конференції «Екуменічні діалоги між Сходом і Заходом: католицизм і православ’я в Україні» обговорювали Берест 1596-го та Львів 1946 років2016 рік має особливе значення для екуменічних взаємин між християнським Сходом і Заходом: цьогоріч минає 420 років Берестейської унії та 70 років Львівського псевдособору, останній з яких мав на меті розв’язати згадану унію в Галичині. З приводу знаменних дат 12 листопада в ЛаСальському університеті у Філадельфії (США) відбулася міжнародна наукова конференція «Екуменічні діалоги між Сходом і Заходом: католицизм і православ’я в Україні», повідомляє "Релігія в Україні" з посиланням на сайт УГКЦ.

 

Захід, що відбувся, зорганізували Релігійне товариство українців-католиків «Свята Софія» США й Програма Центрально- та Східноєвропейських студій згаданого вищого навчального закладу.

Подію відкрив голова Леонід Рудницький. Відтак представник університету Вікторія Кетц привітала доповідачів та учасників конференції. Отець Юрій Аввакумов, професор університету Нотр-Дам, штат Індіана, розпочав ранкову сесію доповіддю на тему «Берест 1596 та Львів 1946: екуменічні уроки двох драматичних подій церковної історії». Він критично оцінив думку, яку й надалі підтримує Російська Православна Церква, про те, що Львівський псевдособор був лише відплатою за Собор у Бересті. Говорячи про тенденцію «конфесіоналізації», яка лежить поміж цими двома подіями і яка відбувалася в інших контекстах, о. Аввакумов наголосив, що прийшов час, аби подолати «католицько-православний» конфесійний розкол.

Отець Ентоні Перкинс, професор Української православної Свято-Софіївської семінарії у Савт Бавнд Брук, штат Нью-Джерсі, говорив про ліквідацію поділу православ’я в Україні на базі діаспорної моделі поєднання. Він висвітлив численні спроби об’єднання кількох Православних Церков української діаспори і застосував їх до сучасного розладу у взаєминах між православними в Україні.  

Отець Марко Морозович, декан богословського факультету Католицького університету Америки, виголосив доповідь на тему «Псевдособор 1946 року: літургійний зміст та ідентичність». Він, зокрема, наголосив на винятково політичних мотивах ліквідації Греко-Католицької Церкви в 1946 році та на жорстокості заходів цього процесу. Відтак о. Морозович переніс свою увагу на Церкву в діаспорі, де зроблено чимало спроб щодо очищення візантійського обряду з нашарувань та запозичень із латинських літургійних практик. Андрій Сороковський, голова Українського патріархального руху в США, виступив у ролі коментатора доповідей ранішньої сесії.

Головування у післяобідній сесії обійняв Микола Рудницький, керівник відділу післядипломної освіти в Манор колежді, штат Пенсильванія. Отець Петро Ґаладза, професор Інституту Східнохристиянських досліджень імені митрополита Андрея Шептицького в Університеті святого Павла в Оттаві (Канада), висвітлив тему «Почитання Йосафата Кунцевича як один із чинників церковного поділу: Status Quаestionis у світлі cучасних екуменічних успіхів та поразок». Він накреслив небезпроблемний шлях розвитку культу святого Йосафата, який загинув мученицькою смертю 1623 року і якого канонізовано 1867 року. Як продемонстрував о. Ґаладза, на культ єпископа-мученика склалися національні, політичні, конфесійні й екуменічні фактори. На думку доповідача, чіткіша історична свідомість подасть більш контекстуальний погляд на особу св. Йосафата.

Отець Андрій Солецький, прес-секретар Релігійного товариства українців-католиків «Свята Софія» в Римі, представив постаті митрополита Андрея Шептицького та його наслідника Йосифа Сліпого як передвісників екуменізму. З’ясувавши цей термін, доповідач розглянув еволюцію екуменічної думки впродовж ХХ століття, базуючись на творах і діяльності цих двох церковних мужів.

Фрагменти новітньої церковної історії накреслив у своїй доповіді ветеран катакомбної Церкви о. Володимир Баран, нині - парох української католицької церкви Святого Володимира в Палмертоні, штат Пенсильванія. Ділячись своїми спогадами про душпастирювання в підпіллі, о. Баран підкреслив ізольованість і відмежованість існування переслідуваної церковної спільноти. Його коментар про те, що чимало мирян підпільної Церкви неодноразово плутали терміни «екуменізм» та «комунізм», є свідченням глибокої прірви між інтелектуальним життям Церкви та щоденним існуванням її вірних. Дискутантом сесії був Андрій Сороковський.

Конференція, в якій взяли участь студенти, науковці, представники духовенства та монашества, була нагодою для широкого загалу ознайомитися зі складною, а подекуди контроверсійною історією екуменізму в Україні.

Теги:
232







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант