На міжнародній конференції «Екуменічні діалоги між Сходом і Заходом: католицизм і православ’я в Україні» обговорювали Берест 1596-го та Львів 1946 років2016 рік має особливе значення для екуменічних взаємин між християнським Сходом і Заходом: цьогоріч минає 420 років Берестейської унії та 70 років Львівського псевдособору, останній з яких мав на меті розв’язати згадану унію в Галичині. З приводу знаменних дат 12 листопада в ЛаСальському університеті у Філадельфії (США) відбулася міжнародна наукова конференція «Екуменічні діалоги між Сходом і Заходом: католицизм і православ’я в Україні», повідомляє "Релігія в Україні" з посиланням на сайт УГКЦ.

Захід, що відбувся, зорганізували Релігійне товариство українців-католиків «Свята Софія» США й Програма Центрально- та Східноєвропейських студій згаданого вищого навчального закладу.

Подію відкрив голова Леонід Рудницький. Відтак представник університету Вікторія Кетц привітала доповідачів та учасників конференції. Отець Юрій Аввакумов, професор університету Нотр-Дам, штат Індіана, розпочав ранкову сесію доповіддю на тему «Берест 1596 та Львів 1946: екуменічні уроки двох драматичних подій церковної історії». Він критично оцінив думку, яку й надалі підтримує Російська Православна Церква, про те, що Львівський псевдособор був лише відплатою за Собор у Бересті. Говорячи про тенденцію «конфесіоналізації», яка лежить поміж цими двома подіями і яка відбувалася в інших контекстах, о. Аввакумов наголосив, що прийшов час, аби подолати «католицько-православний» конфесійний розкол.

Отець Ентоні Перкинс, професор Української православної Свято-Софіївської семінарії у Савт Бавнд Брук, штат Нью-Джерсі, говорив про ліквідацію поділу православ’я в Україні на базі діаспорної моделі поєднання. Він висвітлив численні спроби об’єднання кількох Православних Церков української діаспори і застосував їх до сучасного розладу у взаєминах між православними в Україні.  

Отець Марко Морозович, декан богословського факультету Католицького університету Америки, виголосив доповідь на тему «Псевдособор 1946 року: літургійний зміст та ідентичність». Він, зокрема, наголосив на винятково політичних мотивах ліквідації Греко-Католицької Церкви в 1946 році та на жорстокості заходів цього процесу. Відтак о. Морозович переніс свою увагу на Церкву в діаспорі, де зроблено чимало спроб щодо очищення візантійського обряду з нашарувань та запозичень із латинських літургійних практик. Андрій Сороковський, голова Українського патріархального руху в США, виступив у ролі коментатора доповідей ранішньої сесії.

Головування у післяобідній сесії обійняв Микола Рудницький, керівник відділу післядипломної освіти в Манор колежді, штат Пенсильванія. Отець Петро Ґаладза, професор Інституту Східнохристиянських досліджень імені митрополита Андрея Шептицького в Університеті святого Павла в Оттаві (Канада), висвітлив тему «Почитання Йосафата Кунцевича як один із чинників церковного поділу: Status Quаestionis у світлі cучасних екуменічних успіхів та поразок». Він накреслив небезпроблемний шлях розвитку культу святого Йосафата, який загинув мученицькою смертю 1623 року і якого канонізовано 1867 року. Як продемонстрував о. Ґаладза, на культ єпископа-мученика склалися національні, політичні, конфесійні й екуменічні фактори. На думку доповідача, чіткіша історична свідомість подасть більш контекстуальний погляд на особу св. Йосафата.

Отець Андрій Солецький, прес-секретар Релігійного товариства українців-католиків «Свята Софія» в Римі, представив постаті митрополита Андрея Шептицького та його наслідника Йосифа Сліпого як передвісників екуменізму. З’ясувавши цей термін, доповідач розглянув еволюцію екуменічної думки впродовж ХХ століття, базуючись на творах і діяльності цих двох церковних мужів.

Фрагменти новітньої церковної історії накреслив у своїй доповіді ветеран катакомбної Церкви о. Володимир Баран, нині - парох української католицької церкви Святого Володимира в Палмертоні, штат Пенсильванія. Ділячись своїми спогадами про душпастирювання в підпіллі, о. Баран підкреслив ізольованість і відмежованість існування переслідуваної церковної спільноти. Його коментар про те, що чимало мирян підпільної Церкви неодноразово плутали терміни «екуменізм» та «комунізм», є свідченням глибокої прірви між інтелектуальним життям Церкви та щоденним існуванням її вірних. Дискутантом сесії був Андрій Сороковський.

Конференція, в якій взяли участь студенти, науковці, представники духовенства та монашества, була нагодою для широкого загалу ознайомитися зі складною, а подекуди контроверсійною історією екуменізму в Україні.

Теги: