Харківський Архієрейський Собор відбувся 27-28 травня 1992 року на території Свято-Покровського монастиря Харкова за відсутності Предстоятеля УПЦ (МП) митрополита Філарета (Денисенка) і всупереч його волі. Собор змістив його з посади і обрав митрополита Володимира (Сабодана) новим главою УПЦ, на той час екзарха РПЦ в Європі.

Попри те, що Харківський Собор фактично призвів до розділення УПЦ, митрополит Тернопільський і Кременецький Сергій вважає, що цей Собор відродив принцип соборності Церкви в Україні. На відповідне запитання він відповів: «Так. Можна сказати: такий собор був вперше. Раніше ми (архієреї — ред.) були слухняні, як благословить Філарет — так і робили. Але коли питання торкнулося життя, майбутнього Церкви, ми не могли мовчати».

За його словами, єпископи, що зібралися усунути свого Предстоятеля, просили молитов народу, щоб прийняти правильне рішення. «Ми бачимо в соборі і прояв соборного розуму Церкви. Ми просили молитов народу. І народ молився, щоб ми вчинили правильно. І те, що на Харківському Соборі були майже всі єпископи, — дуже сильне свідчення. Всі були одностайні», — сказав митрополит Сергій.

Говорячи про роль, яку відіграв у роботі Собору митрополит Онуфрій, нинішній глава УПЦ, владика Сергій зазначив, що він «проявив свій дар розсудливості». «Старші митрополити, знаючи його авторитет як духовної людини, брали до уваги його слова. Тому дуже багато рішень Собору були озвучені за порадою Блаженнішого… Завдяки йому було прийнято рішення: Церква повинна продовжувати своє спасительне служіння», — зазначив архієрей.

Свідоцтвом того, що рішення про переобрання Предстоятеля було правильне, владика Сергій назвав визнання канонічності Собору і його рішень всіма помісними Православними Церквами світу. Щоправда, він не навів доказів такого визнання, ймовірно, плутаючи визнання канонічності УПЦ з визнанням канонічності Собору).

Проте він наполягає: «Життя показало, що наші рішення були виправдані. Нас підтримав народ, всі монастирі і майже всі єпископи».

На питання про те, який сьогоднішній статус УПЦ та чи можливо створити Автокефальну Церкву в Україні, владика, зокрема, сказав: «З РПЦ у нас духовне, Боже, благодатне єднання, яке зруйнувати неможливо. І через нього ми входимо в літургійну єдність з усіма Помісними Церквами. Літургійне — це найсильніше єднання, яке є на Землі».

Для роз’єднання ж з РПЦ потрібні тверді аргументи, вважає митрополит. «Мета (змін) може бути одна — щоб нам краще спасатися. А тут криється інше: щоб нас роз’єднати. Це неприйнятно. Це момент, на якому спіткнувся Філарет, розкольники… Автокефалія сьогодні не наблизить нас до Бога, а розділить», — сказав він.

Нагадаємо, що з часів розділення УПЦ на дві Церкви — УПЦ (Московського Патріархату) та УПЦ Київського Патріархату — з'явилося ціле покоління людей, для яких адміністративне підпорядкування Москві стало неприйнятне. За даними соціологічних досліджень 2015-2017 років, більшість вірян України відносить себе до УПЦ КП. Саме цю обставину вони та певна частина духовенства і вірян УПЦ (МП) висувають як один з головних аргументів для набуття автокефалії або повернення до історичної материнської Церкви Константинопольського Патріархату.

Теги: