Більше духовності, менше політики

29 07 2011 |
, Day.kiev.ua


Кожен приїзд патріарха Кирила в Україну сприймається неоднозначно. Усе менше в ньому вбачають пастирський контекст, натомість усе частіше говорять про політичну складову. Це відчуття виникає не лише тому, що українці вже багато років спостерігають політику в стилі «спецоперацій» з боку сусідів, а й від того, що глава РПЦ жодного разу не зустрівся з людьми, які напевно найбільше потребують його християнської опіки: малозабезпеченими багатодітними сім’ями, сиротами з дитбудинків, дітьми з психічними й фізичними вадами, ув’язненими, онкохворими, віл-інфікованими, приреченими в хоспісах... (А як же «возлюби ближнього свого?»). Зате він знаходить час на українських політиків, годинами просиджуючи з ними в кращих ресторанах, зокрема кримських. До того ж... Ми оплачуємо звезення ректорів вітчизняних вишів на «аудієнцію» з патріархом Кирилом, яких той агітуватиме за «Русский мир», ба більше: він ще й виступить із «пастирським» зверненням на Першому Національному каналі за наші з вами гроші.

 

Про враження від візиту патріарха Кирила — експерти «Дня», а також «Главреду» (www.glavred.info)

 

В’ячеслав КИРИЛЕНКО, лідер партії «За Україну!» (www.zaukrainu.org):

 

— Організовуючи зустріч керівника російської церкви Кирила з ректорами українських державних ВНЗ влада порушує 35 статтю Конституції України. Відповідно до ст. 35 Основного Закону «церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа — від церкви». Тому державні високопосадовці, які сьогодні організовують зустріч керівника російської церкви Кирила з ректорами державних українських вишів, прямо порушують Конституцію України. Ректорів по рознарядці викликають до Києва для того, щоб вони могли прослухати лекцію Кирила про «Русский мир». У черговий раз ми спостерігаємо за тим, як українська влада надає повне сприяння російській церкві, і це все відбувається на тлі тиску на Українську православну церкву Київського патріархату.

 

Людмила ФИЛИПОВИЧ, доктор філософських наук, професор, завідувачка відділу проблем релігійних процесів в Україні Інституту філософії ім. Г. С. Сковороди НАН України:

 

— Це далеко не перший візит патріарха Кирила в Україну, який викликає такі неоднозначні думки в церковному інтелектуальному середовищі нашої держави. Постає питання: чи носить візит релігійний (тобто християнський) характер, чи має насправді політичну ознаку? Враховуючи статус РПЦ в Росії, ми можемо говорити про симбіоз релігійних і політичних мотивацій приїзду Кирила в Україну. Можна, звичайно, вважати, що лідер найбільшої православної церкви у світі переслідує насамперед православно-церковні цілі — об’єднати православних, хоча в нинішній ситуації це зробити вельми непросто. Ми знаємо, який сьогодні стан православ’я: різні єпархії, групи, які підтримують тих чи інших патріархів. Але головна мета Кирила — об’єднати навколо себе ті православні й канонічні землі, які довгий час знаходилися під опікою Московського патріарха у складі Російської імперії, пізніше — Радянського Союзу. Можливо, політичні мотивації керівника РПЦ не такі яскраві, як релігійні, але єдність, що виходить за межі релігійної єдності, безперечно, несе у собі політичну перспективу. І такою політичною перспективою є об’єднання трьох братніх народів, що позначено в концепції «Русского мира», активно впроваджуваній патріархом Кирилом в Росії, Білорусі, Україні. Тому нам треба зважено ставитися до всіх заяв патріарха Кирила.

 

Зараз поширюються думки про вимагання більшої автономії УПЦ від Московського патріархату, які явно викликають негативну реакцію Москви. Думаю, що з боку патріарха Кирила були вже якісь переговори та перестороги, який навряд чи допустить розвиток самостійності УПЦ. Його приїзд підтримує саме ту частину віруючих, яка настроєна на повне ідейне, ідеологічне, структурне єднання з Московською церквою. Але треба не забувати, що в природі існує закон: що більший тиск, то більший опір.

 

Дмитро СТЕПОВИК, доктор богословських наук, професор Київської духовної академії УПЦ КП:

 

— Цей візит патріарха Кирила стовідсотково політичний, як і попередні його візити. А вони досить часті, й усі вони забарвлені не в релігійні, не в православні кольори, а в суто політичні, кремлівські. Загадки тут бути не може — вона давно розгадана: відколи Кирило став патріархом після смерті Алексія ІІ, він взявся за повернення України (підкреслюю, не Української православної церкви Московського патріархату, а всієї України) до складу Російської імперії, що відновлюється.

 

Ми маємо схожі прецеденти в історії, але ніколи уряд не давав таких доручень духовній особі. Наприклад, у Німеччині в 30-х роках до так званих фольксдойче, країн, що відокремилися від Німеччини (Австрія, Данія, Голландія, деякі скандинавські країни), відправляли політичних осіб, зокрема Геббельса та Ріббентропа.

 

Ми стали свідками унікального й приреченого на провал доручення духовній особі. Хоча Кирило, звичайно, має для цього необхідні дані — він промовистий, по-народному — язикатий, уміє «зомбувати» населення під виглядом богословської термінології. Бачачи, що Росія стрімко ісламізується, особливо на сході й півдні, в районі Північного Кавказу, цей чоловік спрямував свій погляд на Україну — як країну, де населення толерантне й ставиться до всіх однаково. Але з кожним візитом Кирило втрачає довіру до своїх промов.

 

Друга мета частих візитів Кирила (Гундяєва), у тому числі й нинішнього, полягає в пошуці кандидатури на місце предстоятеля Української православної церкви Московського патріархату — з огляду на погіршення стану здоров’я нинішнього митрополита Володимира (Сабодана). Це було чудово продемонстровано під час поїздки до Харкова та Собору, який відбувся в Лаврі 8 липня. Вони планували приймати одні рішення, ближче до проголошення автокефалії, тобто незалежності цієї церкви. Але жодне з цих рішень не було прийнято, і, як кажуть сьогоднішні оглядачі, вийшов пшик, тобто сподівань було багато, але жодне з них не справдилося.

 

Третя мета візиту — подальше зменшення значення української мови та культури в Україні за рахунок утвердження «Русского мира». Ці слова не сходять з уст патріарха Кирила, він постійно говорить про якусь спільну «великорусскую» націю, до якої входять не тільки слов’янські незалежні держави: Росія, Україна й Білорусь, — але й чомусь Молдова. Я вважаю, що молдовани дуже далекі від «русского мира», як і українці.

 

Крім того, з кожним візитом патріарха Кирила його прихильників, навіть у церкві Московського патріархату, стає дедалі менше. Були випадки, коли предстоятель цієї церкви випроводжав його назад до Москви, хоча це не за протоколом. Це свідчить про те, що Кирило — персона нон-грата навіть у лоні цієї церкви. Що тоді говорити про інші українські церкви? Вони його візити й заяви з претензією на те, що Україна — канонічна територія Московського патріархату, сприймають стримано, щоб не сказати неприйнятно й нетолерантно.

 

Вся політика патріарха спрямована в давнину, в реакційне минуле, тому вона закінчиться провалом. Йому не вдасться збудувати в Україні нічого на кшталт «русского мира».

 

Андрій ЮРАШ, релігієзнавець, кандидат політичних наук:

 

— Метою всіх візитів патріарха було й залишається показати, переконати, довести, що саме він є вершителем православ’я України та всієї православної церкви, єдиним канонічним виразником якої мала бути саме УПЦ під юрисдикцією Московського патріархату. Незважаючи на всі формально пасторські моменти, пов’язані з цим і попередніми візитами, об’єктивно домінує фактична сторона візиту — суто ідеологічна, суто політичне підґрунтя (щоб вкотре поспілкуватися з українською політичною елітою).

 

Перенасичений ідеологічними меседжами, кожен із попередніх візитів (а таким буде й цей, я переконаний) абсолютно не може збігатися з рамками суто пасторського візиту. Його візити охоплюють набагато ширші сфери й площини, в першу чергу — ідеологічну, політичну, геополітичну.

 

Володимир ФЕСЕНКО, голова правління Центру прикладних політичних досліджень «Пента»:

 

— Кожен візит патріарха Кирила до України, навіть якщо він подається і формально є суто релігійним, пасторським, набуває гострого й масштабного політичного контексту.

 

У цому випадку ми бачимо ту саму ситуацію, причому цього року ситуація поглиблюється, оскільки більш гострими стали прояви розколу в українському православ’ї. Але тут проблема не лише в Кирилі — зростає внутрішня напруга в Українській православній церкві Московського патріархату, що також пов’язано з відносинами з Москвою. Кирило хоче більшої централізації. Подейкують, що він взагалі прагне очолити УПЦ безпосередньо. Але УПЦ МП вже звикла до широкої автономії, тому навіть вона із пересторогою ставиться до частих візитів Кирила. Звичайно, він для них — найвищий духовний ієрарх, але вони прагнуть залишатися автономними й бажають меншого втручання Москви в їхні справи. Крім того, залишається проблема розколу, яка цього разу є помітнішою, тому що УПЦ КП позиціонує себе як опозиційну православну церкву.

Теги:
500







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
10   ПУТЯ
31 липня 2011 21:57

Админ: о. Тарасий, по-видимому, перепутал статьи для комметария

А! Ну да. Извините.


9   adminos
31 липня 2011 21:41

о. Тарасий, по-видимому, перепутал статьи для комметария


8   ПУТЯ
31 липня 2011 17:32

Админу.
Если будет ФЛУД, как в случает с Тарасием, то писАть НИЧЕГО не будем. Не превращайте сайт в мусорник.

ПС. С высказыванием Тарасия не спорю. В большинстве согласен. Флуд не приятен.
Спасибо.


31 липня 2011 12:03

Дияконе Тарасію, перемкніть тумблер - Вас трохи заклинило!


31 липня 2011 06:59

Най мудрость народна поповнит бібліотеки Європи правдивими відкриттями історії світу, зокрема РУСІ. Адже архівні документи також підтверджують, що у Києві до революції існувала традиція церковного вшанування князя Оскольда-Миколая як православного мученика, а 2/15 липня на свято Ризоположення у Влахерні щорічно у Києві від Києво-Печерської Лаври до Оскольдової могили при вельмичисельному зібранні православного люду здійснювались хресні ходи, служилися панихиди по князю-мученику Оскольду-Миколаю тощо. Особливо вшановував кн. Оскольда як християнського мученика і св. прав. Іоанн Кронштадтський. Усі ці факти зібрані та детально висвітлені у праці дослідника церковної історії Сергія Шумило “Князь Оскольд і християнізація Русі”, яка минулого року вийшла друком у видавництві «Дух і Літера».

А ще важливіше навчитися розробляти та реалізовувати програми святкувань цікавіше та різносторонньо! Щоб культурно-пізнавальними вони ставали, ане тілько декларативно-показовими. Най будуть співочі тури 25-ми єпархіями РПЦ! Най будуть походи та табори для молоді з паломництвами до святинь та з спортивно-розвиваючими молитвенно-зосереджуючими семінарами-практикумами! Залучення сиріт та потребуючих уваги Христової! Тоді наша молодь причаститься правди про історію нашу!

На жаль, після богоборницької революції 1917 р. традиція церковного вшанування нашого першого київського православного князя та першого православного мученика Оскольда-Миколая, як і чимало інших благочестивих православних традицій, у нашому народі було втрачено. Проте віримо, що тепер, з падінням богоборництва та гонінь на Православіє, настав час відродити все те, що було нами втрачено в епоху атеїзму та репресій.

У зв’язку із рішенням Священного Синоду Української Православної Церкви про відзначення у 2012 р. ювілею 1150-річчя заснування Київської Митрополії за часів князя Оскольда згадайме, що до революції традиційно Православною Церквою прийнято було таке пошанування здійснювати 15 липня на свято Покладання Ризи Божої Матері у Влахерні, то і в 2012 р. було б логічно вказані святкування провести саме у цей день. Це відповідало б усталеній церковній традиції, що має вже досить давнє коріння.
З часу мученицької загибелі Оскольда від рук язичників у тому ж таки 2012 р. сповнюється 1130 років. У 2012 р. сповнюється два важливих ювілеї - 1150-річчя заснування Київської Митрополії за часів князя Оскольда та 1130 років з часу його мученицької загибелі у 882 р. від рук язичників на чолі з прийшлим варязьким воєводою-язичником Олегом.


5   uri
29 липня 2011 18:28

Церковь брать деньги у государства не должна - это ставит ее в зависимость.

Так не особо и дают деньги-то Церкви. Разве отдельные меценаты, вроде Нусенкниса - да и тот перестал.
Когда приезжал например Иоанн-Павел2 - что ему свет предъявляли? А затраты были ИМХО на порядок больше, католиков же у нас - меньше чем православных. По-моему, такие разговоры вести (имею в виду статью, а не наш с Вами диалог) - просто некрасиво и неумно.


29 липня 2011 18:21

дело не в жлобстве, а в порядочности. ИМХО, Церковь брать деньги у государства не должна - это ставит ее в зависимость. И результат, когда воры и обманщики стоят в храме рядом с священниками, мы видим по телевизору


3   uri
29 липня 2011 17:53

Так на основании того, что нас больше, мы можем забирать деньги других налогоплательщиков и тратить их по свои нужды?

Дивная логика у Вас, чесслово. Что, собранные гос-вом налоги должгны тратиться только на то, что касается абсолютно всех налогоплательщиков?
Если у Вас, слава Богу, ребенок не болен онко или ДЦП то и помощь остальным несчастным надо свернуть? Так что ли?
Нет, я понимаю, приезд Патриарха кому-то не нравится, но гос-во должно учитывать мнение и тех, кто ждет Патриарха, для кого его приезд - это радость. И таких, представьте, весьма много.
Вообще, подобные разговоры имеют оттенок какого-то местечкового жлобства, простите никого не хотел обидеть.


29 липня 2011 17:05

А ниче, что верующие УПЦ МП - тоже платят налоги, и больше чем верующие любой другой деноминации (потому что нас больше)? И если за наши налоги приедет наш Патриарх - кого это должно волновать?


Так на основании того, что нас больше, мы можем забирать деньги других налогоплательщиков и тратить их по свои нужды?


1   uri
29 липня 2011 16:04

Дивный выбор экспертов - все как на подбор - негативно настроенные к УПЦ МП и Кириллу лично. Случайность, наверное belay
Ми оплачуємо звезення ректорів вітчизняних вишів на «аудієнцію» з патріархом Кирилом, яких той агітуватиме за «Русский мир», ба більше: він ще й виступить із «пастирським» зверненням на Першому Національному каналі за наші з вами гроші.

А ниче, что верующие УПЦ МП - тоже платят налоги, и больше чем верующие любой другой деноминации (потому что нас больше)? И если за наши налоги приедет наш Патриарх - кого это должно волновать?


Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант