Про «безвладдя» в УПЦ, «альтернативу» Блаженнішому та майбутні церковні сенсації, яких не буде — протоієрей Георгій Коваленко

1 12 2011 |
Бесіду вела Юлія Комінко, Оrthodoxy.org.ua


Нещодавно Українська Православна Церква відзначала День народження свого Предстоятеля — Блаженнішого Митрополита Володимира. Соборна молитва в Трапезному храмі Києво-Печерської Лаври, на яку зібралися архієреї, духовенство та миряни, засвідчила, що паства молиться за свого Архіпастиря. А ще — вірить у те, що йому потрібні наші молитви: незважаючи на робочий день людей на Літургії було, як на велике свято.


Та однак за аналогією до світської влади, у суспільстві, в тому числі, серед людей церковних, побутують думки щодо безвладдя в Церкві у зв’язку з тривалою хворобою Предстоятеля. Нагнітають ситуацію песимістичними прогнозами і численні публікації в ЗМІ.


Хто і яким чином керує на цей час УПЦ, та наскільки серйозними можуть бути розмови про боротьбу в Церкві за владу — про це детальніше у коментарі прес-секретаря Предстоятеля УПЦ спеціально для «Православія в Україні».

 

Отче Георгію, який стан справ з управлінням Церквою на даний момент?


— Коли ми говоримо про Церкву — насамперед, у Символі віри зазначаємо, що віримо во Єдину, Святу, Соборну і Апостольську Церкву. Соборність — це невід’ємний атрибут буття Церкви. І коли хворіє Предстоятель, то якраз розкривається значення соборних інститутів Церкви: збільшується їхнє навантаження, зростає покладена на них відповідальність.

Предстоятель — це не Президент країни, не глава бізнес-корпорації. У нього інші функції, інше покликання.

 

Главою Церкви є Сам Господь наш Іісус Христос. І керується все в Церкві дією Духа Святого. А видимий глава — Предстоятель — не тільки керівник. Він — символ єдності і молитовник за всю Церкву. І ці функції Блаженніший Митрополит Володимир продовжує виконувати. На одрі хвороби він молиться за всіх нас сам, а також об’єднує довкола себе в молитві мільйони людей, які хвилюються за його здоров’я й бажають йому одужання. Люди з різними поглядами і навіть ті, хто за межами Церкви, сьогодні моляться за Блаженнішого Митрополита Володимира. Таким чином, можна сказати, що він продовжує своє Предстоятельське служіння.

Щодо керування, то для цього в Церкві існують всі необхідні соборні інститути.

 

По-перше, це Управління справами. Навіть у Статуті йдеться про те, що Управління справами допомагає Митрополиту Київському у виконанні функцій Предстоятеля Української Православної Церкви. Управління справами продовжує функціонувати.

По-друге, це Священний Синод. Так само, в Статуті є положення, яке дозволяє скликати засідання Священного Синоду під час хвороби Предстоятеля. І це не передбачає відсторонення його чи якогось заміщення на посаді.

 

По-третє, існують Синодальні відділи, які координують діяльність Церкви в тих чи інших напрямках. Таких відділів — фактично, церковних міністерств — понад двадцять. Це і благодійний, і освітній, і молодіжний, і медичний, і військовий, і інформаційний, і зовнішньоцерковної діяльності…

 

На місцях є єпархіальні управління, правлячі архієреї, які виконують свої обов’язки. У монастирях — намісники, ігумені; на парафіях — настоятелі… Тобто, головне служіння Церкви — молитва і добрі справи — не припиняється. Богослужіння звершуються, віруючі моляться, храми — відкриті. Продовжується і соціальна, і освітня робота. І спільний обов’язок тих, хто поставлений на служіння, — не говорити, що ми чогось не можемо робити, бо Блаженніший захворів, а робити справу, на яку покликала Церква.

 

Предстоятель, ще раз наголошую, — для нас не просто якийсь функціонер. Він наш духовний батько. І поки він живий, і за Статутом УПЦ, і за традицією, він є Предстоятелем Церкви. І Церква молиться за нього і буде допомагати йому в несінні його служіння, його хреста.

 

— Ви зазначили, що за умови відсутності Предстоятеля скликання засідання Священного Синоду є можливим. Але в численних публікаціях — як світських ЗМІ, так і церковних — чимало висловлюється думок про те, що між членами єпископату УПЦ, в тому числі, між членами Священного Синоду, немає єдності, немає згоди. Наскільки може бути скликаний Синод у таких умовах?


— Напередодні Дня народження Блаженнішого ми чули в ЗМІ дуже багато про те, що немає єдності в Церкві. Але всі побачили, що і архієреїв, і духовенства, і мирян на богослужінні в Лаврі 23 листопада зібралося набагато більше, ніж збирається зазвичай на Дні народження Предстоятеля. І спільною молитвою Церква яскраво продемонструвала свою єдність. А всі ці навколоцерковні аналітики просто видають бажане за дійсне.

 

На сьогоднішній день існує механізм скликання Священного Синоду. І якщо буде така потреба, у межах канонів, Статуту і в дусі братерської любові всі питання будуть обговорюватися, і прийматимуться ті рішення, які найбільше слугуватимуть благу Церкви. Тому що члени Священного Синоду — це першоієрархи, які усвідомлюють покладену на них відповідальність. Вони люблять і шанують Блаженнішого Митрополита Володимира, люблять і шанують Церкву. Ніхто з них не зробить нічого, що могло б Церкву розділити, розколоти чи порушити той духовний і молитовний настрій, який є і має панувати поміж православними християнами. І не тільки зараз, у період Різдвяного посту, а й повсякчас.

 

Можливо, я когось і розчарую, але зазначу: у зв’язку з хворобою Блаженнішого Митрополита Володимира ніяких сенсацій не буде. Усе відбуватиметься відповідно до церковних традицій, Статуту про управління Українською Православною Церквою, Євангельського вчення.

 

— Коментуючи для ЗМІ стан здоров’я Блаженнішого Митрополита Володимира, його особистий секретар архієпископ Переяслав-Хмельницький і Вишневський Олександр зазначив зокрема, що «Блаженніший має жити, адже на сьогоднішній день альтернативи йому немає». ЗМІ розтиражували цю думку як головний меседж, мовляв, в УПЦ немає достойного кандидата на посаду Предстоятеля…


— Я думаю, ця фраза означала дещо інше. В Церкві не буває передвиборчих кампаній. І поки живий Блаженніший Митрополит Володимир, він залишається Предстоятелем. І ніякої альтернативи йому бути не може.

 

Коли ж Господь покличе до Себе Блаженнішого, тоді Церква, маючи всі для цього механізми, обере нового Предстоятеля. Скажімо так: говорити про це за життя Блаженнішого чи публічно це обговорювати — не заборонено, але й неетично. Такі розмови говорять більше про «дотепність» чи якісь аналітичні здібності тих, хто їх веде. Але до реального життя ці дискусії в ЗМІ не мають ніякого відношення. Обирати Предстоятеля будуть архієреї. А це люди, які дуже давно в Церкві, піклуються про неї й бажають їй блага. Це люди, які знають один одного протягом багатьох років. І, думаю, вони будуть спроможні зібратися й визначитися з тим, хто має очолити Українську Православну Церкву, якщо Блаженніший Митрополит Володимир відійде до Господа.

 

— Останніми тижнями в ЗМІ дедалі більше з’являється матеріалів з прогнозами розколу Української Православної Церкви у якнайближчому майбутньому. Аналізуються протиріччя всередині різних внутрішньоцерковних течій. Наскільки варто побоюватися подібних прогнозів, виходячи з того, що до цього часу жоден із них не виправдався?


— Про те, що Українська Православна Церква має зникнути або розділитися, говорили і в 1992 році, і в 1995-му, і в 2004-му… І зараз говорять.

Та Господь сказав у Євангелії: «Збудую Церкву мою і ворота пекла не здолають її». І ми в це віримо.

Більш того, Блаженніший Митрополит Володимир за 20 років свого Предстоятельства зробив усе, аби Церква вистояла. Результатом його управління є зростання Церкви, її єднання — незалежно від поглядів та уподобань. Єдність нашої Церкви — одна з головних наших цінностей.

 

І члени єпископату УПЦ — це ті люди, яких Блаженніший сам рукопокладав у єпископи. Їх можна назвати його учнями. І, як добрі учні, вони продовжуватимуть ту саму справу, яку розпочав Предстоятель: робити все для того, щоб не порушувалася єдність Церкви, щоб виліковувалися рани, нанесені їй, у тому числі, й політичними процесами в країні, щоб Церква звершувала своє спасительне служіння. Бо саме для цього вона покликана.

Теги:
509







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
19   Magdalina
2 грудня 2011 10:57

Нічого новітнього Предтеча не здійснював. Та й в Євангелії ніде ми не бачимо людей, здивованих новизною проповідника покаяння.
У випадку з прор. Іоанном в слово "протестант" я вкладала сенс "протест" (до речі, саме таке його смислове навантаження). Я думала, що те хрещення Іоаннове ніяк не вписувалось в іудаїзм. Але якщо Олександр каже, що то була одна з юдейських течій єссеїв, що ж.....

Що ж, помилка так помилка. Я людина грішна. Дякую вам, чесні отці.


2 грудня 2011 02:37

св. Пророк Іоанн Предтеча теж був протестантом... Іоанн Предтеча запровадив якесь нове хрещення (омовіння в воді) як символ покаяння для очищення гріхів.

Неправда. о.Олександр Мень, великий знавець в історії єврейства, у своїй книзі "Сын Человеческий" говорив про те, що з метою підготування людей до приходу Месії, Іоанн вдався до в_і_д_о_м_о_г_о на той час обряду хрещення, омовіння у воді (автор приводить єврейську назву, якої я не пам'ятаю). Нічого новітнього Предтеча не здійснював. Та й в Євангелії ніде ми не бачимо людей, здивованих новизною проповідника покаяння.


2 грудня 2011 01:10

Шановний Марк Л. я погоджуюся з Вашою тезою:
Бо кожна з них, допоки ще діє диявол, є під загрозою відійти від Христа

Моє запитання до Вас мало на увазі про повне, безслідне знищення церкви як духовної субстанції. Про це я написав п. Путі. Але про окремі випадки відходу від Істини, та про тимчасове (довготермінове) знищення окремих Церков як юридичних та об’єднання фізичних осіб (громад), – признаю правоту за Вами та п. Путею.


16   ПУТЯ
2 грудня 2011 00:54

Пане Путя, я зрозумів про що Ви ведете мову, і вимушений з Вами погодитися.

Дякую.
На феномен Лаодікійської церкви прийнято дивитися у контексті Одкровення Іоана Богослова. Саме для неї (для Ангела) його написано. Питань багато: чому, чому саме для них, що особливого є в ньому і т.д.
Але в нашому контексті слід звернути увагу на життя лаодікійців. Не бути тепло-холодними, а горіти вірою. А особливо, щоб приналежність до цієї спільноти не була причиною пихи та зарозумілості. Ще одного такого одкровення не буде.


2 грудня 2011 00:36

Так може бути з кожною помісною церквою чи юрисдикцією. Але в цілому Церкву Христову диявол не здолає - це факт.

Пане Путя, я зрозумів про що Ви ведете мову, і вимушений з Вами погодитися.


14   ПУТЯ
2 грудня 2011 00:05

Міста Лаодикії вже майже тисячу років не існує. Люди повимирали. Стоять тільки руїни. Але 60 правил постановлених Лоадикійським Собором, існують і чинні в наш час. А це означає, що церкву не вдалося знищити туркам.

Згоден. Але церква Лаодікійська де?
Ви спитали:" Чи не нагадаєте які назви тих церков, і кому їх вдалося знищити так, що вони не відродилися офіційно?"
Назва: Лаодікійська Церква. Де вона? Так може бути з кожною помісною церквою чи юрисдикцією. Але в цілому Церкву Христову диявол не здолає - це факт.


1 грудня 2011 23:49

Для Путі:
Лаодікійська церква. Древня церква. І що?

Міста Лаодикії вже майже тисячу років не існує. Люди повимирали. Стоять тільки руїни. Але 60 правил постановлених Лоадикійським Собором, існують і чинні в наш час. А це означає, що церкву не вдалося знищити туркам. Вони спромоглися тільки знищили творіння людських рук, і то з допомогою природних катаклізмів.
Взагалі, знищується тільки матеріальний світ, а все що духовне, знищенню не підлягає. І не має значення від якого духа це духовне. Божий Дух веде людей на спасіння, дух злоби до вічного прокляття. По Божому Промислу дух злоби є випробовуванням людини на її гідність Божого Царства.
Марк Л. не зовсім коректно виразився, коли написав:
В історії дуже часто цілі помісні Церкви відпадали від Істини. І сьогодні видима організація може бути знищена не лише репресивно владою, а й втратити ознаки Церкви через свою заполітизованість, аморальність чи єретичність.

Прикладом «невмирущості» духовного є відновлення поганства на теренах України. Тридцять років тому не можливо собі було навіть уявити що ідол перуна, по проходженню тисячі років, знову буде стояти на своїй горі в Києві. Та ще й по сусідству з православним храмом.

Для п. Магдалини:

Пані Магдалино, розумію Ваше бажання розширити свої богословські знання в емоційних дописах. Це не найкращий спосіб добитися успіху. Не погордуєте моєю порадою. Самостійно уважно почитайте: «Историю Церквы».
В Інтернеті такі книжки доступні, але читайте тільки до розділу в якому описують становлення першого патріарха на Московський престол. Дальше потрібно користуватися іншими джерелами.
св. Пророк Іоанн Предтеча теж був протестантом

Не думаю, деякі дослідники притримуються думки що Іоанн Предтеча належав до філософської течії «Єсеїв». У євреїв було три філософські школи: Фарисеї, Садукеї та Єсеї. Про них добре описано істориком Йосифом Флавієм в « Иудейская война» Вторая книга, глава 8. Там все узнаєте про очищення водою, та стиль подвижницького життя.
Або читайте «Иудейские древности» Книга 18, Глава І. То саме, але скорочене.


1 грудня 2011 22:44

Олександре, а цілий ряд дохалкідонських, так званих давньосхідних православних церков? Вони подолані дияволом чи зберегли Істину? А згадана Магдалиною аріанська єресь. На цей період як, диявол переміг?
Якщо ж Ви маєте на увазі що ще не було перемоги диявола остаточної то і про перемогу кожної помісної церкви над дияволом рано говорити. Бо кожна з них, допоки ще діє диявол, є під загрозою відійти від Христа, як це зробили у свій час церкви, вражені аріанством, пізніше несторіанством, монофізитством та монофелітством.
У твердженні про те, що у вказаних словах Христа йдеться про окремі конфесії чи окремі помісні церкви, єпархії чи парафії якраз і криється протестантизм. Просто у протестантів сама людина вже спасенна і ворота адові її не можуть перемогти, а тут це відносять до певної організації.
Дуже часто цитату про те, що ворота адові не зможуть перемогти Церкву використовують церковники для того, щоб покрити власне беззаконня чи виправдати свої злодіяння.


1 грудня 2011 17:58

То, что Блаженнейший не поднимется, уже ни у кого сомнений нет! Если бы поднялся, то это бы случилось в течении недели, максимум двух. На сегодня надежд уже никаких нет. Однако, никто не знает сколько еще проболеет он, сколько продлится такое тяжелое состояние. Ариэль Шарон, в Израиле уже лежит года четыре, если не больше. Вернее с 4 января 2006 года. Состояние Шарона врачи тоже оценивают, как тяжелое, но стабильное. Однако Церковь, это соборный организм и механизм. Богослужения совершаются и будут совершаться. А это главное дело Церкви… так что живем, молимся, служим...


10   Magdalina
1 грудня 2011 17:23

та нічого я не пропоную! але маю право висловлюватись smile
я й кажу, що православним і католикам ПОВЕЗЛО, що з Лютером не відійшли 2 єпископи, бо тоді...

Але ось Патр. Кирил у фільмі про нього сказав, що всі ліквідатори аварії на ЧАЕС перебувають у Царстві Небесному, бо виконали заповідь любові до ближнього. Навіть атеїсти, так виходить...

А чи знаєте Ви, що був такий випадок, коли діти стали гратися в богослужіння? Одного зробили священиком, і імітували те що бачили й чули в православному храмі. Причащалися. Цю гру побачили дорослі, справа дійшла до єпископату. Зібрали комісію, яка довго думала і постановила: по чистоті дитячої віри Господь руками обраного ними в священики звершував Євхаристію й вони справді причащалися! (книга про старця Сампсона Сіверса, Москва, 2008)

а взагалі, я закінчую висловлюватись на цю тему. Просто Нікас мене довів до войовничого настрою.. recourse


1 грудня 2011 17:01

Magdalin-e

Какое-то удивительно и доселе неизвестное богословие Вы предлагаете. Давайте послушаем священномученика Игнатия Богоносца (I - нач. II в., Рим):

"Без епископа нет Церкви, где епископ, там должен быть и народ, так же как где Иисус Христос, там и соборная Церковь"

" Без епископа никто не делай ничего, относящегося до Церкви. Только та Евхаристия должна почитаться истинной, которая совершается епископом или тем, кому он сам предоставит это. Где будет епископ, там должен быть и народ, так же как где Иисус Христос, там и кафолическая Церковь. Не позволительно без епископа ни крестить, ни совершать вечерю любви "

"Они удаляются от евхаристии и молитвы, потому что не признают, что евхаристия есть плоть Спасителя нашего Иисуса Христа, которая пострадала за наши грехи, но которую Отец воскресил, по Своей Благости. Таким образом, отметая дар Божий, они умирают в своих прениях"

("К смирнянам", гл. VIII).

http://www.waytohome.narod.ru/texts/fathers/man/ignaty/smirn.htm


8   ПУТЯ
1 грудня 2011 16:46

Марк Л. Ви не нагадаєте які назви тих церков, і кому їх вдалося знищити так, що вони не відродилися офіційно?


Лаодікійська церква. Древня церква. І що?


7   Magdalina
1 грудня 2011 16:35

Протестанти називають себе християнами, але ніколи ними не були. Вони не мають своїх початків від апостольської церкви.
ніколи б не подумала, що буду захищати протестантів, але... чисто заради справедливості...

засновником протестантизму був католицький священик Мартін Лютер. Він, як на мене, цілком справедливо не зміг більше терпіти тодішнього викривлення християнства Католицькою Церквою. Якби з ним відійшло 2 єпископи, то в лютеран було б апостольське наступництво. Якої б тоді пісеньки співали традиційні Церкви? Подумайте...

св. Пророк Іоанн Предтеча теж був протестантом. Тодішня "канонічна" Церква іудейська прощала гріхи через жертвоприношення голубів та інших тварин. Іоанн Предтеча запровадив якесь нове хрещення (омовіння в воді) як символ покаяння для очищення гріхів. Ото був протестантизм! (це не я вигадала, чула від богословів)

якщо Православна Церква не в змозі доводити істинність свого вчення, а закликає до себе людей тільки тим, що просто називає себе найправильнішою, а всіх інших загиблими, то це хибний шлях у сучасному світі

пострадянський синдром є двох видів:
1. одні ностальгують за керівною лінією партії
2. других нудить від усього, що схоже на керівну лінію партії.

Я належу до других. І ті, хто пішов до протестантів, теж такі, бо їх нудило від найканонічнішої гордині МП (звісно, це лише одна з причин). І таких людей неможливо навеpнути до Православної Церкви риторикою про те що "спасіння поза ПЦ чи УПЦ МП немає", коли вони бачать, що робиться в наших традиційних Церквах
Ви не нагадаєте які назви тих церков, і кому їх вдалося знищити так, що вони не відродилися офіційно?
наведу зворотні приклади: УГКЦ була юридично ліквідована і фізично.. Але відродилась. Висновок - це Церква Христова, бо її не здолали.
А в 4 ст. цілі помісні церкви відпадали в аріанську єресь. То невже Ви будете стверджувати, що перебуваючи в єресі десятками років, вони були не подолані дияволом?


1 грудня 2011 16:16

Магдалино,
прочитайте уважно причту про мудрих і нерозумних дів (Мт. 25 : 1-12). Поміркуйте на самоті над причтою, може Бог і врозумить Вас і Ви не будете протестантизм ставити в один ряд з православ’ям, католиками і навіть з розколами.
Протестанти називають себе християнами, але ніколи ними не були. Вони не мають своїх початків від апостольської церкви.
---------------------------------------------

В історії дуже часто цілі помісні Церкви відпадали від Істини. І сьогодні видима організація може бути знищена не лише репресивно владою, а й втратити ознаки Церкви через свою заполітизованість, аморальність чи єретичність.


Марк Л. Ви не нагадаєте які назви тих церков, і кому їх вдалося знищити так, що вони не відродилися офіційно?


1 грудня 2011 15:58

Щодо того, що ворота адові Церкву не переможуть то мова йде не про якусь конфесію чи деномінацію а про Церку як Тіло Христове. А ось наскільки певна конфесія є членом цього Тіла, настільки вона і стійка супроти диявола. Тому підтримую Вас, Магдалино. В історії дуже часто цілі помісні Церкви відпадали від Істини. І сьогодні видима організація може бути знищена не лише репресивно владою, а й втратити ознаки Церкви через свою заполітизованість, аморальність чи єретичність.






Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант