Про те, в чому суть одного з двох законопроектів, регламентуючих діяльність релігійних громад, та які виклики породжують ініціативи законодавців для цілісності мережі Московського патріархату в Україні, в інтерв’ю ONLINE.UA розповів релігієзнавець, народний депутат України Віктор Єленський.

— 18 травня Московський патріархат в Україні вивів людей під Верховну Раду. Їм не подобаються два законопроекти – 4128 та 4511. Так як ви співавтор першого законопроекту, розкажіть, в чому там суть?

— Перше: згідно з Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації" кожна релігійна організація може бути підпорядкована будь-якому центру, як в Україні так і за її межами, а також вільно змінювати свою підлеглість. А от в який спосіб вона має це робити – закон не уточнює. Це призводило до деяких непорозумінь, зіткнень і судових справ. Найбільш відома справа в цьому контексті — Справа "Свято-Михайлівської Парафії проти України" 2007 року. У цій справі Європейський суд з прав людини зробив зауваження Україні, запропонував законодавцям уточнити цю норму. Законопроект 4128 уточнює норму, пропонує, щоб рішення про зміну підлеглості релігійної громади ухвалювались більшістю голосів на загальних зборах релігійної громади, а не на місцевому референдумі, як про це говорить патріарх Кіріл (Володимир Михайлович Гундяєв).

Друге: держава, звісно, не може визначати, в який спосіб громада приймає людей, виключає їх, визначає, хто може бути членом громади, а хто – ні. Держава тільки пропонує той мінімум, який для держави є максимумом, а саме: добровільність, коли людина самоідентифікує себе з громадою, і участь в релігійному житті. Та в який спосіб участь, як саме приєднуватись до громади — хрещення, обрізання, молитовні формули чи конфірмація – цього всього держава визначати не може.

Третє: коли цей проект розглядався на профільному Комітеті з питань культури й духовності, то в ході дискусії вироблено формулу, яка б убезпечила від зловживання нормою про перехід громад: рішення про зміну юрисдикції засвідчується більшістю членів громади з зазначенням їх паспортних даних, а правомочність зборів релігійної громади вирішує керівний орган громади згідно з її статутом.

От в чому суть законопроекту. Законопроект повністю відповідає міжнародним нормам, Конституції України та Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації". Він не передбачає жодної дискримінації, а навпаки – дозволяє громаді зробити вільне волевиявлення.

— Чому ж патріарх Кіріл проти, чому людей під Раду вивели?

— Я говорив з людьми, які прийшли під Верховну Раду — ніхто не читав законопроект. Це стосується не тільки "бабушек", а й священників, які їх привели. Їм просто сказали, що треба бути в четвер під Радою, бо нас хочуть вигнати з наших храмів. Це абсолютна політична акція, яка ініційована Московським патріархатом і його помічниками в Україні.

Ця акція також ще й мала збити хвилю невдоволення діяльністю Московського патріарха по сприянню придушенням релігійної свободи як на окупованих територіях України, так і в самій РФ.

— Може, було б доцільніше провести спочатку проект 4128, а потім працювати над проектом 4511 (прроект 4511 передбачає запровадження особливого статусу для церков, які ієрархічно підпорядковуються центрам у країні-агресорі — ONLINE. UA)?


— Річ в тому, що у нас тематичні блоки в Раді. Блоком розв’язується питання аграрної реформи, медицини, а також культури й духовності.

— Попри те, що закон не дискримінаційний, чому Московський патріархат не хоче давати більший діапазон свободи своїм громадам?


— Бо вже є десятки парафій, які хочуть перейти під іншу юрисдикцію, але не можуть цього зробити. Натомість Московський патріархат хоче закріпачити за собою релігійні громади.

— Яка доля цього законопроекту?


— До нього не дійшла черга. Він буде повертатись в порядок денний і має бути розглянутий.

Оnline.ua

Теги: