Religion.in.ua > Українські > Мультикультуралізм: як живеться мусульманам у Львові

Мультикультуралізм: як живеться мусульманам у Львові


17 07 2017
Єдиний у Львові Ісламський культурний центр, що на вулиці Авраама Лінкольна, для львівських мусульман є альтернативою мечеті.

Єдиний у Львові Ісламський культурний центр, що на вулиці Авраама Лінкольна, для львівських мусульман є альтернативою мечеті.


Сюди приходять помолитися, поспілкуватися на важливі теми, знайти релігійний прихисток. Також у центрі є навчальні аудиторії та кімнати, бібліотека. Як живеться мусульманам у християнському Львові та у чому полягає феномен ісламу в сучасному світі, ми запитали у імама Ісламського культурного центру Мурата Сулейманова.


У другій половині дня у центрі майже нікого немає, через відчинені двері просторої кімнати видно, що на підлозі розмістилися троє юнаків без взуття. Біля входу у кімнату на полицях – ряди кольорового домашнього взуття – за 5 хвилин має розпочатися молитва.


— Вибачте, у нас зараз молитва, зачекайте хвилин 10-15 і ми поспілкуємося, – каже, ніби вибачаючись, імам і залишає мене у світлій кімнаті з просторими вікнами, де сонце виграє на кольорових обкладинках Корану та незрозумілих написах арабською на стінах. Тишу порушує гучний голос і простір заповнює звук молитви, глибокий, містичний, незвичний для вух носія української.


— Коран був посланий на арабській мові, тому з того часу молитву ми читаємо арабською. Ми молимося 5 разів на день, адже це наказ Бога.

— Для чого дається молитва?


Для того, аби ми не забували Бога. Якби це звучало так «моліться, коли захочете», то люди би повністю перестали молитися. Адже є життєві проблеми, потрібно кудись бігти. А коли є наказ, що мусульманин повинен читати молитву 5 разів на день у конкретний час, він зобов’язаний молитися. Молитва оберігає нас від всього неприємного і поганого. Чим більше я молюся, тим більший мій зв’язок із Богом. На початку наказ Мухамеду був молитися 50 разів на день. Але потім Мухамед попросив Бога, аби той дозволив йому молитися менше. Дитина у 15-16 років вже зобов’язана читати молитву. Привчати дитину молитися треба з років 10.

А якщо мусульманин не молиться 5 разів на день…


— Це означає, що він поганий мусульманин.

У Львові немає мечеті через те, що немає такої необхідності, враховуючи невелику кількість мусульман у місті, чи цьому заважають інші чинники?


Це досить важке запитання… Не думаю, що зараз є велика необхідність відкривати мечеть. Не можна відкривати мечеть лише для краси, аби вона функціонувала, як музей. Не думаю, що цій ініціативі буде хтось заважати. Тим паче, якщо апелювати до історії, то був цвинтар, мечеті, ба, навіть мусульманські поселення. Це питання часу. Поки що місця достатньо.

У центрі імам Мурат Сулейманов виконує функцію священика, відповідає на релігійні запитання, або ж проводить церемонію «нікях» (укладає шлюб між чоловіком і жінкою). Також проводить духовні уроки та виконує функцію психолога. В арабській мові слово «імам» означає «людина, що знаходиться попереду, яка є прикладом для наслідування».

Діалог між християнством та мусульманами став популярним. У Львові ми створюємо умови для цього діалогу

Мурат Сулейманов

— Чому іслам нині виявляє здатність до культурної експансії?


— Тут є багато сторін. Одна з причин – моральне ставлення. Наприклад, те, що нам заборонений алкоголь. Для деяких християн це є щось незвичайним. Або ж повага до батьків, що чітко прописано у Корані. Ці моменти здаються цікавими для християн, або жінка у хіджабі. Моя жінка повністю прикрита. Коли ми виходимо у місто, на нас багато людей звертають увагу. Це викликає багато запитань: чи не жарко її, наприклад.

Але будьмо відвертими, відтінок ісламу не дуже хороший. Перша асоціація – це тероризм. Люди бояться.

Змінилося сприйняття ісламу в суспільстві, відбувається позбавлення стереотипів?


— Звісно. Діалог між християнством та мусульманами став популярним. У Львові ми створюємо умови для цього діалогу. Нам допомагають різні християнські організації. Ці речі розкривають і зближують релігії, руйнуючи при цьому стереотипи.

Ви зустрічалися з випадками навернення християн у іслам?


— Так. Здебільшого жінки цікавляться ісламом. Була у Львові одна жінка, яка дуже цікавилась нашою релігією і зробила свій вибір, зрозумівши, що іслам їй більше імпонує, аніж християнство. Такі моменти бувають, коли щось стається у житті і людина не бачить вибору. Коли людина починає задумуватися про відношення себе з Богом. Нічого особливого у сприйнятті ісламу немає. Людина починає слідувати мусульманським обрядам, дотримується всього того, що прописано у Корані. Церемонія прийняття ісламу досить банальна, людина просто промовляє, що немає Бога іншого, окрім Аллаха. Після цього вона стає мусульманкою.

І вдягає хіджаб?


За ісламськими канонами це обов’язково. Утім, це вибір кожної жінки (чи приймати іслам, – ред.), якщо вона не хоче його одягати, бо її не комфортно, то це неправильно, адже за ісламом мусульманка повинна приховувати свою красу. До того ж, жінка лише для одного чоловіка. Візьмемо наше суспільство. Коли проходить красива жінка, на неї дивляться багато чоловіків. По-друге, є чоловіки, які можуть завдати її шкоди. Тому мусульманка закриває себе для того, аби вберегти. Для мене дико, коли жінка роздягнута.

У чому полягає різниця між мусульманами з арабських країн та, наприклад, з Криму?


— Різниця може бути в менталітеті та традиціях. Наприклад, паранджа – це традиція арабських країн. Дуже часто плутають традицію із релігією. Іслам – це окремо, а традицію просто додають до релігії.

Що Ви думаєте про універсальні цінності сучасної Європи?

— Толерантність перейшла свою границю. Утім, все залежить від людей. Зараз ця проблема присутня і в Україні. Але в Україні ці феномени (рівність, ЛГБТ-меншини) не приживуться. Українці до цих речей здебільшого знаходяться негативно.

У Львові є цінності, які потрібно зберегти і це дуже важливо. Якщо кожен буде перекладати це завдання на іншого - нічого не вийде

Мурат Сулейманов

Чи можна бути моральним без Бога?

— Це неможливо. Людині властиво помилятися. Людина керується лише власними бажаннями, що зрештою призводить до того, що вона переходить межу. Без Бога знайти духовність неможливо. У Львові є цінності, які потрібно зберегти і це дуже важливо. Якщо кожен буде перекладати це завдання на іншого – нічого не вийде. У Корані є слова, про те, що Бог не змінить положення людей, доки вони самі себе не змінять.  


Що означає бути хорошою жінкою в ісламі?

— Те ж саме, що бути хорошим чоловіком в ісламі, тобто притримуватися того, що пишеться у Корані. Є стереотип щодо того, що жінка принижена. Це хибна думка, оскільки у Корані пишеться, що жінку і чоловіка було створено з однієї душі. Звісно, жінка зобов’язана виконувати те, що каже чоловік, тоді вона буде хорошою мусульманкою. Але і чоловік повинен бути моральним і забезпечувати свою дружину. У Корані є слова про те, що хороші жінки для хороших чоловіків і навпаки. Бог не помиляється. Мусульманин може мати 4 жінки, але при цьому кожну треба забезпечити, жінки не можуть жити в одному будинку. Чоловік повинен розділяти дні для кожної з жінок. В цьому, на мою думку, є велика користь. Адже жінок набагато більше, аніж чоловіків.

Dyvys.info






Повернутися назад