Найперше хочеться висловити найглибші співчуття сім’ям, близьким і друзям 5 загиблих громадян. Наша молитва і наші думки знаходяться зараз із ними. Молімося за їхні душі і сім’ї, які переживають зараз важку ситуацію. 6 важко травмованим потерпілим, в тому числі і вагітній жінці, хочеться побажати швидкого одужання і Божого благословення.


Ця трагічна аварія з одного боку стала кризою для сімей загиблих, для всіх свідків цього горя, для працівників поліції і медичної допомоги, для влади і для тисяч мільйонів громадян, які побачили ці страшні кадри фото і відео з місця події. З іншого боку, ця аварія показала кризу і проблеми нашого суспільства та держави. Вона стала віддзеркаленням безвідповідальності і деградації: порушення правил дорожнього руху, перевищення швидкості, водіння в нетверезому стані, безвідповідальність, дурість і корупція - все це ми бачимо кожен день і дуже часто, на жаль, кожен із нас свідомо слідує цим правилам. Ми порушуємо правила дорожнього руху будучи чи за кермом, чи як пішохід, ми перевищуємо швидкість, ми купуємо посвідчення водія, сідаємо за кермо в нетверезому стані і, на жаль, у той момент думаємо тільки про себе, але забуваємо про ближніх, які їдуть в інших автомобілях, гуляють містом разом із своїми сім’ями і дітьми, адже на місці тих загиблих міг бути кожен із нас.


Говорячи про страшні кадри фото і відео з місця події, не можу стримати емоцій та обурення щодо недотримання журналістами і представниками поліції правил журналістської і медійної етики. Правила такої етики забороняють показувати ближнім планом при висвітленні аварій, воєнних дій і катастроф тіла мерців, їхні травми і рани. У Німеччині і в багатьох інших країнах діють етичні кодекси, згідно яких забороняється показувати мертвих громадян, опираючись на захист приватності і гідності загиблих осіб. Натомість у нас фактично всіма ЗМІ були зразу оприлюднені фото і відео з місця трагедії, показуючи ближнім планом тіла загиблих та  сліди крові, що витікала з тіл. Таким чином, усі ці шокуючі матеріали бачили у відкритому доступі неповнолітні діти, родичі загиблих та багато людей, яким подібний матеріал дивитися небезпечно, не говорячи вже про права самих загиблих, які їх вже самі захистити не можуть.


Згідно джерел, на Україні найвища смертність на дорогах серед країн Європи. Статистичні дані свідчать, що за 2016 рік в Україні сталося 154 556 аварій, 3187 загиблих і 32079 постраждалих, 4345 дітей, з яких 172 загинуло і 3823 зазнали травм. Страшніше те, що за 9 місяців 2017-го загинуло 2317 і травмовано 25 082 осіб. Ці цифри шокують і є серйозним викликом для влади, поліції, церкви та всіх громадян.


Система штрафів, як показує досвід, не приносить результатів. У Німеччині, до прикладу, окрім високих штрафів, діє система балів-пунктів, які додаються водію за кожне серйозне порушення правил дорожнього руху. Вони залежать від серйозності порушень. Як наслідок - водій повинен платити дорожче за страховий поліс автомобіля і коли назбирається певна кількість балів, то права забирають і потрібно здавати тест, щоб знову їх повернути. Для того, щоб скласти цей тест, треба дорого заплатити і довго чекати. Подібна система допомагає відсіяти постійних порушників правил дорожнього руху. Що стосується взагалі отримання водійського посвідчення, то інструктор не допустить водія до теоретичного і практичного тесту до того часу, поки не побачить, що він дійсно готовий. Практичний тест приймає завжди незалежний екзаменатор із іншого міста, щоб не було корупції. До прикладу, коли я складав практичний тест, то екзаменатор і мій інструктор були незнайомими, хоча інструктор працює вже 30 років.


Аварія, яка сталася у Харкові, є наслідком безкарності, безвідповідальності і дурості. Ця тема повинна дискутуватися і обговорюватися на всіх рівнях державної влади. Але, як на мене, збільшення штрафів, відеокамер і зниження дозволеної швидкості не позбавить нас від цієї проблеми, бо у ній ключову роль відіграє людський фактор. Такі теми, як відповідальність, зрілість громадян, гідність людського життя, солідарність, правила дорожнього руху, алкоголізм та наркотики повинні обговорюватися і навчатися в школах, університетах,  колах громадянського суспільства, підприємствах, державних інституціях та церквах. У Європі, щоб мінімізувати смертність на дорогах, активно обговорюється і фактично крок за кроком реалізується так зване “авто майбутнього”, тобто автономне-автоматичне водіння без водія. Тут так само серйозно дискутуються етичні питання. Наприклад, як спрацює автомобіль із автономним керуванням, коли буде аварійна ситуація і з однієї сторони буде стояти дитина, а з іншої - літній чоловік, кого тоді буде збивати автомобіль. На жаль, ми ще дуже далекі від цієї ідеї в першу чергу через відсутність якісних доріг, а тим більше через відсутність спеціально облаштованих доріг для такого роду автомобілів.


Як я писав на початку, подібні аварії і трагедії - це глибока психологічна і духовна криза для сімей загиблих і постраждалих,  безпосередніх свідків, працівників поліції і медичної допомоги і т. д. Саме тому тут є дуже важливою роль церкви, яка повинна підтримати всіх людей, щоб вони поступово повернулися до повноцінного життя, отримали відповіді на всі питання, найчастіше це так звані “питання теодицеї”, бачили перед собою майбутнє і сенс свого життя.


Щирі співчуття  рідним і вічна пам'ять загиблим!

Facebook, 22 жовтня 2017

Теги: