Оскільки патріарх Тихон постраждав від більшовиків, наполегливо протистояв обновленцям (хоча не весь час! - десь ставав на компроміс), його постать після смерті стала знаменом консерваторів як всередині країни, так і в російській церковній еміграції. Але всі мовчать про те, що Тихон консерватором не був! Він був центристом з ліберальним ухилом. Свій досвід церковного архіпастиря він здобував поза межами Росії - в Америці, у Литві та на Холмщині (серед етнічно українсько-білоруського населення) - тобто він був призвичаєний до "нескрепного", не домінантного православ'я. Тихона патріархом обрали з двох причин: він був привітний, контактний, відомий молитовно-аскетичним настроєм; а також відповідав тренду Помісного Собору, який був настроєний на рішучу модернізацію РПЦ, поверненню до витоків церковної соборної демократії.


Відомо, що Тихон погоджувався на автономію Української церкви - це була максимально можлива поступка з боку керівництва РПЦ на той час. На жаль, архієреї РПЦ в Україні були настроєні значно реакційніше (. Якби (гіпотетично) Україна після 17 року опинилася би у державному статусі, подібному принаймні до країн Прибалтики (не кажучи вже про статус Польщі), можливо, б він не став би перешкоджати і автокефалії?


До речі, тема ПАТРІАРХ ТИХОН І УКРАЇНА - ВІДСУТНЯ в українському церковному дискурсі. На жаль - це прогалина.


Як приклад ліберального і модерного мислення свт. Тихона - цитую його переконливі арґументи щодо Нового стилю у посланні 1923 р. - дякую денис таргонский за прекрасну статтю та посилання!


"Со многим тщанием рассмотрев купно с боголюбезными епископами нашими постановление Вселенского Патриарха и, по всестороннем обсуждении, признав, что устанавливаемое им церковное время исчисление: 1) вводится законною церковною властию; 2) нисколько не затрогивает догматов и священных канонов Православной Церкви; 3) оставляет празднование дня Св. Пасхи, согласно постановлению 1-го Вселенского Собора, в первое Воскресенье после первого полнолуния, следующего за весенним равноденствием, т. е. позднее Пасхи иудейской; 4) находится в точнейшем соответствии с данными современной астрономической науки; 5) является не введением западного Григорианского календаря, а лишь исправлением старой Пасхалии с исчислением дней Пасхи по времени Матери Церквей Божьих – Церкви Иерусалимской, и в 6) потребно и удобно для согласования церковной жизни Русской с установленным уже в нашем отечестве и во всех христианских странах время исчислением, – мы и епископы наши единогласно постановляем: во 1-х, пропустить во время исчислении 13 дней так, чтобы после 1-го октября старого стиля вместо 2-го следовало 15-ое октября; 2) вопрос о времени празднования Св. Пасхи решить в согласии с православными церквами по постановлениям бывшего в Константинополе в сем году всеправославного собрания..."
https://www.facebook.com/denka.kds/posts/1492601827444203

Facebook, 19 листопада 2017

Теги: