Темою мого виступу були політико-правові аспекти зняття анафеми з гетьмана Івана Мазепи, але більшу частину свого виступу, скориставшись нагодою, я говорив про необхідність відновлення зв'язку між університетом і медіа та про потреби історичної і правової просвіти.

А щодо Мазепи, то питання суто політичне досьогодні. З правової точки зору воно перестало бути актуальним з того часу, коли Православна церква перестала бути державною. А з церковно-канонічної точки зору ця анафема давно недійсна, бо з 1869 року її вже не виголошували навіть в Російській імперії. У 1917-18 роках про її виключно політичний характер говорив тодішній Київський митрополит Антоній (Храповицький), з благословіння якого його вікарій єпископ Черкаський Назарій (Блінов) 10 липня 1918 року звершив на Софіївській площі панихиду за Мазепою. У 1933 році Синод автокефальної Православної Церкви в Польщі дозволив вірним молитися за упокій Мазепи. Якщо хтось не знає, православними в Польщі були переважно українці, а глава Польської Церкви того часу ще й був священноархімандритом Почаївської Лаври. Саме ієрархи Польської Церкви в 40-х роках брали участь у черговій спробі створити Українську Автокефальну Православну Церкву, але потім змушені були емігрувати. У 1959 році Собор єпископів Української Греко-Православної Церкви в Канаді проголосив, що анафема Мазепі "недійсна і неіснуюча" (до речі текст цієї постанови був складений митрополитом Іларіоном (Огієнко), на той час главою УГПЦ). У 1990 році УПЦ в Канаді увійшла до складу Константинопольського Патріархату і продовжує молитися за упокій гетьмана. 1994 році щодо Мазепи офіційно висловилася УПЦ-КП. А у 2007 році і Синод УПЦ прийняв "соломонове" рішення, враховуючи політичну заангажованість частини вірних і не бажаючи загострювати внутрішню ситуацію. Суть рішення, яке відправляло питання анафеми на додатковий розгляд Богословсько-канонічної комісії, виходячи з особистого спілкування з Блаженнішим митрополитом Володимиром і наших внутрішніх дискусій щодо цього, наступний: хто вважає анафему Мазепі недійсною, може молитися за нього, а адепти "політичного православ'я" можуть не збуджуватися. Вже наступного ранку після рішення Синоду я зі спокійною і радісною душею молився за проскомідією за упокій гетьмана Івана.

Повторюся, що питання анафеми Мазепі від початку і до сьогодні політичне, а не канонічне.

Але, щоб остаточно його зняти, я вважаю, що нам українцям і нашій Українській Православній Церкві варто вимагати, щоб Російська Православна Церква завершила справу, яку розпочав Собор РПЦ 1917-1918 року, де була задекларована необхідність скасування усіх політично обумовлених анафем.

Facebook, 30 листопада 2017

Теги: