Religion.in.ua > Актуальний коментар > Що таке для нас йоґа та індійська філософія/культура?..
Що таке для нас йоґа та індійська філософія/культура?..13 11 2019 |
Що таке для нас йоґа та індійська філософія/культура? Групи диваків, що сидять в чудернацьких позах? Велика духовність, що веде до просвітлення? Фізкультура для тіла і душі? "Харе Кришна" і всі оті танцюючі? Усякі ґуру і ведичні взірці поведінки? Ми нічого не знаємо про Індію та йоґу, хоча ці слова просто крутяться довкола нас, це модно, і кожне нещасне гіпстереня вважає себе як не буддистом, то здатним козирнути балачками про самадгі, дг'яну чи медитацію. У нас відсутня загальноприйнята норма перекладу індійських термінів. Її немає навіть в російській мові. Якщо щодо європейської культури хоча б російська мова має досить однозначну і усталену традицію, що достатньо чітко вбудовується у європейські смисли - і українська мова вже в принципі теж довершує формування такої традиції (хоча із корпусом античної і середньовічної філософії у нас біда)... то щодо індійської - навіть в російській термінології повний бардак. Ми говоримо про Індію протилежними термінами і мовами, блукаючи між напівправдами різних сучасних релігійних організацій, що створили "лайт-версію" "Індії для чайників". Парадокс в тому, що оці лайт-версії водночас і нам заважають зрозуміти Індію, і індійцям заважають зрозуміти Європу. Ідеальний приклад - переклад "параматман" як "трансцендентальне Я", де індійці не розуміють велику і тривалу історію слів "трансцендентний / трансцендентальний" в європейській культурі, а європейці взагалі втрачають доступ до глибокого смислу "параматмана". Сьогодні в Інституті філософії потрапив на конференцію, від якої просто не міг відірватись. Круглий стіл про йоґу в Інституті філософії
Одним словом - ми майже не знаємо про історію слова самадгі, а Йоґа-сутра Патанджалі, можливо, це компіляція з пізніми, імовірно, буддійськими вставками. Але можна сказати одне: Я бачив дійсно серйозне, наукове, академічне дослідження індійської філософії, релігії і культури. Не лише старовинних текстів, шкіл і традицій - хоча де ви знайдете стільки знавців санскриту, що легко коментують Веди, Упанішади, палійський буддійський канон, і ніби граючись, показують, як формувались канонічні індійські тексти, великі сампрадаї і даршани, школи і напрями індійської філософії. Зачепили також, як все це розвивалось у буддійській традиції - зокрема, тибетську Калачакру. Сучасні тенденції в індійській культурі, в поширенні по світу індійських вчень, починаючи від теософії Блаватської і театрального мистецтва Станіславського та Мейєрхольда, завершуючи сучасними суфіями, модифікаціями йоґінських організацій та різних груп, яких я називають "індофільськими". Все це було сьогодні під прицілом справжніх науковців. І найбільша цінність - це наукове, критичне дослідження, яке з одного боку шанує автентичність свого предмету, а з іншого боку, максимально об'єктивно намагається його зрозуміти. Сподіваюсь, з цього виросте і спеціальні випуски філософських журналів, і подальші конференції! І дякую доповідачам і учасникам, Oleg Yarosh, Olena Kalantarova, Сергій Капранов, Yulia Fil, Вікторія Лященко, Larysa Karachevtseva (окреме мерсі за фото) і кого я там не теґнув. Facebook, 7 листопада 2019 Повернутися назад |