Religion.in.ua > Аналітика > Дарвін – «свій» у церкві?

Дарвін – «свій» у церкві?


17 02 2014

Дарвін – «свій» у церкві?Незважаючи на безперечну релігійність, 2/3 населення США не вбачають конфлікту між вірою та теорію еволюції.

Незважаючи на безперечну релігійність, 2/3 населення США не вбачають конфлікту між вірою та теорію еволюції.

 

Шукаючи точку відліку ворожих взаємостосунків релігії у Америці та дарвінівської теорії еволюції, неодмінно знайомишся з Мавп’ячим процесом (Monkey Trial). Він проходив у 1925-1926 роках і стосувався права викладати теорію еволюції при «акті Батлера». Хоча знаменитий вчитель-порушник закону Джон Томас Скоупс й програв справу, хвиля обурення креаціонізмом збільшувала свою міць і обернулась скасуванням обов’язкового викладання теорій творіння, що послуговуються поняттям «Бог».

Дарвін – «свій» у церкві?

Але не тільки це. У сучасних США рівень підтримки теорії еволюції – це не знак розвинутого натурального богослов’я, а маркер індиферентності до позиції американських священнослужителів, серед яких лише 18% впевнені у вірності теїстичної еволюції. Решта дотримується однополюсного спектру креаціоністських переконань: майже три чверті з них вважають, за дослідженням 2012 року Barna Group, що «еволюція зменшує авторитет Писання».

На тлі таких переконливо консервативних переконань пересічних «служителів культу» свіже дослідження Pew Research Center, присвячене громадській думці населення США про теорію еволюції, стало громом серед ясного неба. Виявилось, що троє з п’яти американців переконані у тому, що «людина і світ мають довгу історію еволюціонування». 33% політичних нащадків Рузвельта та Трумена дотримуються протилежної позиції. Між іншим, цікаво також, що майже ідентичні результати дослідницька компанія отримала завдяки огляду позицій американців стосовно ЛГБТ-руху: 60% жителів континенту доброзичливо відносяться до гомосексуалізму, 31% його ігнорує, 8% не мають міцних переконань".  

Але навіть при такому status quo даються всі ознаки того, що Америка має глибоке релігійне коріння та є, за висловом соціолога і католицького священика Ендрю Ґрілі, «нацією містиків». Майже чверть з тих 60 %, хто переконаний у легітимності теорії еволюції, сполучають її з Богом, «який керував еволюцією об’єктів для створення людей та інших живих форм, якими вони є на сьогодні». Нагадаємо, найчастіше теорію Дарвіна сполучають з атеїзмом, який воліє не послуговуватись поняттям «Бог» при описі еволюційного розвитку Всесвіту і людини.

Дослідження Pew Research Center, проведене з-поміж 1983 дорослих американців, виявило, що у формуванні мислення у справі «еволюція Vs. креаціонізм» конфесія має особливе значення.

Так, на тлі 60% американців, що є послідовниками Чарльза Дарвіна, 64% білих членів євангельських церков США вважають, що саме Бог створив людину. Майже такий самий результат (один з двох) дають чорношкірі протестанти. На іншому полюсі традиційно опинились ті, хто вже звик не реагувати на звинувачення у лібералізмі та пристосуванстві до «світу цього» — білі «mainline» протестанти, до яких традиційно відносять пресвітеріанські, єпископальні, ліберальні баптистські та реформовані церкви. Лише 15% з них впевнені до «ручному» режимі процесу творіння. Відповідно, 78% підтримують теорію довготривалої еволюції.

Майже подібний розбрат між консервативним біло-протестантським і «mainline»-протестантським середовищами має місце при з’ясуванні питання, чи є щось спільного між вірою та гомосексуальністю. 74% з першої групи відповідають негативно, 55% - стверджувально. 

У центрі затисненими між чіткими позиціями вищеозначених «партій» опинились неафільовані віруючі, білі та іспаномовні католики. Зрештою, більшість з них (76%, 68% та 53% відповідно) тяжіють до ліберальної платформи.

Отримавши зріз позицій стосовно лояльності (або навпаки) до теорії еволюції, дослідники з Pew Research Center не зупинились і почали питати про деталі. «Яким саме чином відбулась еволюція?». З 27% білих євангеліків, які все ж таки відважились дотримуватись еволюційних поглядів, 18% на питання відповіли «за посередництва Вищої істоти», 8% - «відповідно до природних процесів». На відміну від позначеної групи, в інших середовищах закони природи набувають більшої популярності: 17% чорношкірих протестантів (з 44% загалом) переконані у провідній ролі біологічних процесів, серед іспаномовних католиків таких з’ясувалось 27% (з 53% загалом), білих католиків – 33% (з 68% загалом), білих «основних» протестантів – 36% (з 78% загалом). Найбільші показники зафіксовані в тих, хто не має конфесійної належності і, певно, налаштований проти будь-яких догматів: 57% (з 76% загалом).

Є й соціологічні «родзинки»: по-перше, табори білих «основних» протестантів і білих католиків розколотий навпіл: серед 78% (33% у випадку останніх) тих, хто дотримується теорії еволюції, рівно половина не ігнорує руку Божу, по-друге, «температура» чорношкірих протестантів (25% тих, хто вірить у теїстичну еволюцію) майже збігається з «температурою» по всіх США – 24%.

Дослідження виявилось цікавим й з іншого боку: тепер ми знаємо про кореляцію між партійною належністю, віком, рівнем освіти та градусом підтримки теорії еволюції. 

Порівняно з 2009 роком, рівень довіри республіканців до креаціонізму суттєво збільшився: з 39% до 48%. Протилежна тенденція панує в демократів: з 30% до 27%. Майже кожна четверта жінка віддана креаціоністським переконанням. Рівень довіри чоловіків-американців до цієї теорії менший на 10 пунктів і становить 28%.

Ще цікавішою ситуація виявляється при дослідженні кореляції між освітою та еволюційними поглядами. Що освіченіша людина, то вищий рівень думок Чарльза Дарвіна стосовно того, звідки з’явилась людини: 72% тих, хто здобули освіту в ВНЗ і далі, переконані у тривалій еволюцій; серед випускників коледжів таких рівно 62%; з-поміж випускників шкіл – 51%. Цікаво, що зазначені групи ще більше переконані у природному типі виникнення світу тварин: 77%, 64% та 52% відповідно.






Повернутися назад