Religion.in.ua > Богослов'я > БЕНЕДИКТ XVI І КАТОЛИЦЬКА ЦИВІЛІЗАЦІЯ ЄВРОПИ
БЕНЕДИКТ XVI І КАТОЛИЦЬКА ЦИВІЛІЗАЦІЯ ЄВРОПИ24 04 2009 |
![]() Не всі кардинали, які чотири роки тому з'їхалися на конклав, щоб обрати наступника Івана Павла ІІ, були однаковою мірою занепокоєні втратою католицизмом європейської ексклюзивності й занепадом католицької Європи. Однак занепокоєних виявилося достатньо, щоби новим понтифіком став Йосиф Ратцингер. Тільки-но з димаря над Сікстинською капелою повалив білий дим, останній засвідчив, що зрозумів вибір занепокоєних і обрав ім'я Бенедикта - на честь Бенедикта Нурсійського, покровителя Європи. Тим подразником, яким для папи Івана Павла ІІ був комунізм, для Ратцингера є занепад католицької Європи і радикальний іслам. Бенедикт XVI й католицька цивілізація Європи Віктор Єленський І. Згадка про католицьку цивілізацію викликає в уяві громаддя готичних соборів, Тому Аквінського і П'єра Абеляра, карбовану латину й вічне місто Рим. Тобто ми, принаймні, тут, в Україні, уявляємо католицьку цивілізацію європоцентричною, невідокремною від італійської, іспанської, французької або німецької культур. Це цивілізація, символами і виявами якої були місцева дзвіниця, священик - монопольний розпорядник духовних благ, час, який відтворювався у літургійних циклах й святах, а також велике число тих, хто обирав для себе священницьке служіння. Але впродовж останніх десятиліть парафії знелюдніли, чимало церков перетворилися з сакральних на культурні об'єкти; модерність підірвала традиційний, "літургійний" плин часу; статус священика перестав відрізнятися в очах французів або голландців від статусу вчителя, соціального чи культурного працівника, а кількість покликань катастрофічно скоротилася.
На цьому тлі тріумфальною виглядає ісламська хода Старим Світом: його мусульманське населення турбулентно зростає; футурологи говорять про Єврабію, ісламізацію старого континенту і лякають муедзинами, які скликатимуть вірних на молитву з мінаретів собору Паризької Божої Матері. Публіцисти змагаються у виразності заголовків („Джихад в Європі: війна у наших містах", „Між джихадом і реконкістою", „Жах над Рейном"); сатиричний тижневик запрошує на тур „Прощання з Європою", який відбудеться найближчими вихідними містами Ісламської республіки Нідерланди та Бельгістану перед тим, як кордони цих країн „закриються для невірних". ІІ.
Не забуваймо, що третьою за кількістю католицького населення країною світу є Філіппіни, де Церква відіграла також визначну роль у поваленні режиму диктатора Маркоса. А четвертою - США, де католицизм давно перестав бути маргінальною релігією і зростає завдяки хвилям імміграції з Центральної та Латинської Америки. Попри скандали навколо священиків-педофілів, які підважили репутацію Церкви й виснажили ресурси багатьох єпархій, католицизм у США не виглядає таким, що занепадає. Католицько-протестантський поділ вже не є таким потужним, як півстоліття тому. І якщо католицтво Дж. Кеннеді під час виборів 1960 р. справді стало для нього проблемою, то для іншого кандидата від демократів - Дж. Керрі - проблема через 44 роки полягала вже не в тому, що він католик, а в тому - що він поганий католик, який, принаймні так здавалося більшості американців, захищає вбивство ненароджених. Нарешті, центр ваги католицизму зміщується і до Африки, де ще у 1955 році було всього лиш 16 млн. католиків, наприкінці століття 125 млн., а у 2025 р. очікується 230 млн. Католицизм глобального Півдня стає більш і більш харизматичним, профетичним, пасіонарним, із наголосом на зціленнях й чудесах, і менш толерантним. ІІІ. Очевидно, не всі кардинали, які чотири роки тому з'їхалися на конклав, щоб обрати наступника Івана Павла ІІ, були однаковою мірою занепокоєні втратою католицизмом європейської ексклюзивності й занепадом католицької Європи. Однак занепокоєних виявилося достатньо, щоби новим понтифіком став Йосиф Ратцингер. Тільки-но з димаря над Сікстинською капелою повалив білий дим, останній засвідчив, що зрозумів вибір занепокоєних і обрав ім'я Бенедикта - на честь Бенедикта Нурсійського, покровителя Європи. Тим подразником, яким для папи Івана Павла ІІ був комунізм, для Ратцингера є занепад католицької Європи і радикальний іслам. Бенедикт XVI націлений на ре-християнізацію Європи, відновлення старої католицької європоцентричної цивілізації, і проведення виразної демаркаційної лінії між католицизмом та протестантизмом разом із православ'ям, ще більш жорсткої - між цими християнськими родинами та ісламом і, нарешті, найжорсткішої, абсолютно непроникної - між цими релігіями і секуляризмом. IV. Але ситуація є більш вигадливою й складною, ніж видається. Насправді, європейці не стали захланними атеїстами, вони і надалі прагнуть винайдення священного, але не завжди можуть віднайти його за церковними мурами. Від 1950-1960-х рр. дедалі більша кількість із них відкрила для себе, що духовність існує і поза межами організованої релігії. Вони декларують релігійність, суголосну сучасній індивідуалістичній культурі, яка фокусується на персональному запиті радше, ніж на пасивному повторюванні слідом за церквою ортодоксальних істин. Наголос на індивідуальному духовному досвіді і суб'єктивному емоційному залученні особливо виразно виявився у католицькому харизматичному оновленні. Причому Європу накриває не лише мережа глибоко „камерних" молитовних груп, але й хвиля так званої "святкуючої релігійності", що набирає форм велелюдних мітингів і фестивалів - Всесвітні дні молоді збирають мільйони католиків з усіх куточків світу. Західноєвропейці, далі, вважають, що католицька церква має піти значно далі шляхом реформ - це думка, яку їхні одновірці за межами „Старої Європи" поділяють набагато меншою мірою. Так, наприклад, вважають за необхідне дозволити священикам одружуватися 83% католиків Німеччини, 82% - Ірландії, 79% - Іспанії, 69% США і, водночас, 50% - Польщі й лише 21% католиків Філіппін. Приблизно така ж ситуація з настановою стосовно того, що єпископів мають обирати, а не призначати - за це висловлюються 75% німців і набагато менше - лише 51% - філіппінців. Іншими словами, в Європі є точки відродження католицької цивілізації, тому для того, щоб пророкувати її повернення - природно, у дуже відмінних від попередніх століть обрисах - є більше підстав, ніж говорити про її занепад.
При цьому наступ ісламу робить католицизм мірилом ідентичності для багатьох із тих, хто раніше ніколи не замислювався над своєю релігійно-культурною належністю. Словом, знов-таки, є підстави вважати, що саме словосполучення „європейський католицизм" не перетвориться, попри пророкування, на оксюморон. І що Церква, яка пережила Діоклетіана, Французьку революцію та просталінські режими, переживе також європейський гедонізм, споживацтво й політкоректність. Хоча, мабуть, це буде принципово новий і зовсім не легший за попередні досвід виживання. Повернутися назад |