Religion.in.ua > Богослов'я > Неокульти в Україні: спроба аналізу
Неокульти в Україні: спроба аналізу6 05 2009 |
В Україні неохристиянський рух представлено переважно діяльністю харизматичних церков. Для їх віровчення є характерним акцентування харизми — особистої благодаті, котрою Бог наділяє обраних. Харизма полягає в дарах одкровення (мудрість, знання), дарах сили (чудотворення, зцілення) та дарах мови (пророцтва, іномовлення та його тлумачення). Носієм харизми є проповідник, оскільки він демонструє (або декларує) володіння дарами аж до здатності зцілення включно. Валентин Петрик Особливістю сучасної релігійної ситуації в Україні є те, що формування її релігійної карти відбувається не лише за рахунок традиційних конфесій, але й новітніх та нехарактерних для нашої країни релігійних і містичних рухів. Сьогодні на території України, крім традиційних (православ’я, католицизм, греко-католицизм, протестантські течії, іудаїзм, іслам) релігій, активно поширюються нові релігійні напрями. Деякі з них історично не успадковані нашим народом від попередніх поколінь, не притаманні його релігійній духовності, культурно, ментально не укорінені, проте популярні завдяки місіонерській діяльності проповідників з їхньої історичної батьківщини. Ставши фактом і фактором сучасного релігійного життя, нові релігійні та містичні об’єднання активно змінюють усталену релігійну карту світу, геополітичний баланс між певними релігіями. Вони, як правило, не знають географічних, державних, національних та культурних кордонів. Їх появу зумовлено змінами світоглядних парадигм, кризою традиційних релігій, взаємовпливами різних культурних світів. Водночас новітні релігії стають результатом релігійної ініціативи деяких осіб, які на базі певної віросповідної традиції або сполученні кількох творять нове віровчення, культ, організацію. Часто новітні релігійні течії та містичні групи у періодиці, релігійних, науково-популярних та наукових виданнях іменують по-різному: секти, новітні релігійно-містичні течії, квазірелігії, псевдорелігії, рухи «Нового віку» (New Age) тощо.
Неохристиянські релігійні рухи виникають переважно як відгалуження протестантських церков або як самостійні осередки, зорганізовані лідером, котрий, як правило, оголошує себе покликаним Богом до створення нового руху відродження первісного християнства. Віровчення християнських культів ґрунтується на Біблії як основному джерелі та на особі Ісуса Христа як центральній фігурі релігійної доктрини. При цьому характерним для зазначених напрямів є визнання проповідником права вільного трактування біблійних текстів і внесення цих трактувань до віросповідних джерел, що нерідко стає чинником авторитарності лідера. Авторитарності лідера сприяє також те, що, «посилаючись на традицію первісного християнства, переважна більшість неохристиянських утворень визнають за проповідником здатність до зцілення хворих, вигнання бісів тощо, а це робить особу лідера практично рівнозначною Ісусу Христу». Структурно-організаційна побудова неохристиянських громад формується завдяки визнанню високого статусу лідера, що створює передумови його авторитарного впливу на віруючих. Створюється багатоступенева система, через яку адепти, які стоять на вищих ступенях, дістають право контролювати поведінку неофітів у межах «домашніх груп». Християнським неокультам, як і більшості новітніх релігійних рухів, притаманна релігійна практика, котра характеризується емоційним навантаженням, переважанням колективних дій над індивідуальними, посиланням пророцтва на масову аудиторію з чітко диференційованими формами роботи з різними категоріями віруючих, обов’язковою сплатою десятини та добровільними внесками.
Послідовник харизматичного руху – «харизмат» — людина, наділена особливим даром, такими якостями, що сприймаються і самим харизматом, і іншими людьми як Божий дар. Він володіє особливим релігійним досвідом, в основі якого лежить особиста зустріч з Богом, із святинею. Він постійно відчуває контакт із «божественним» світлом, володіє особливими знаннями, особливими формулами, які дають йому можливість здійснити те, що іншим не під силу. Значне місце в практиці харизматів також займає «глосолалія» – термін для позначення розмови віруючого з Богом «іншими», тобто, незнайомими, таємничими, ангельськими мовами під впливом на нього Духа Святого. Засобом досягнення «говоріння мовами» є особливий тип колективної молитви, що вводить віруючого у стан крайньої екзальтації або трансу, коли мова його стає автоматичною, він починає вигукувати слова, яких немає в жодній мові, яких сам він не розуміє. Розуміє тільки той, до кого їх звернено – Дух Святий, а також той, кому дано дар тлумачення. «Говоріння мовами» вважається кульмінаційним моментом хрещення Духом Святим, свідченням його живої присутності в молитовному зібранні, актом безпосередньої зустрічі з Богом, виявом Божої благодаті. «Говоріння мовами» як свідчення хрещення Святим Духом відбувається тільки один раз, але як духовний дар «говоріння мовами» може практикуватися постійно в релігійному житті. Неохристиянству властива також чітка місіонерська спрямованість на різні групи населення (ці групи можуть формуватися залежно від віку, статі, соціального походження, терміну перебування в громаді, «духовного самовдосконалення» тощо), а також і на проблемні: підлітки, літні люди, хворі, алкогольно- та наркозалежні. Християнські неокульти нерідко об’єднуються у протистоянні традиційним церквам. Вони виявляють максимальну гнучкість щодо проявів негативної реакції на їх діяльність з боку державних органів та громадськості: організація масових пропагандистських правозахисних акцій, вчинення судових позовів, створення так званих структур прикриття (осередків просвітницького та благодійного характеру), а також відгалужень, котрі мають відмінну від головної організації назву. Віровчення культів східного типу (орієнталістських від лат. orientalis — східний) становить синтез релігійних та містичних вчень, а саме: буддизму, індуїзму, даосизму, конфуціанства, сінто, йоги і фольклорних вірувань. В цьому віровченні можуть бути окремі елементи християнства, проте вони не мають значного впливу, притаманного синкретичним релігійним напрямам. До новітніх релігійних рухів східного походження відносять насамперед необуддизм і неоіндуїзм. Зміст та витоки віровчень неорелігій східного походження різняться між собою, але їх об’єднують спільні риси структурно-організаційної побудови та релігійної практики. Структурно-організаційна побудова новітніх релігій східного походження є досить жорсткою та авторитарною, що іноді набирає форми тотального культу харизматичного засновника або лідера (вчителя, гуру). Релігійна практика неокультів східного типу відзначається суворою регламентацією: систематичні тривалі молитви, колективні медитації, обмеження в сні, харчуванні та поведінці, а в деяких випадках — заняття фізичними вправами. Їх діяльність характеризується використанням позарелігійних форм поширення та активною місіонерською спрямованістю, орієнтованою передусім на молодь, до того ж з високим ступенем освіти. В основу віровчень значної частини культів східного типу покладено доктрини реінкарнації та карми, вищою метою вважається пізнання себе і безособової або верховної особи Бога. Реінкарнацією в багатьох релігійних та містичних вченнях вважається перевтілення душ після смерті з одного тіла в інше. Карма — ідеальна субстанція, що безпосередньо впливає на долю людини і формується завдяки рівню духовної досконалості та вчинкам людини, здійсненим у попередніх і цьому життях. Нерідко Бог розглядається як надособова сутність, першоджерело, завдяки якому відбувається творіння — проявлений матеріальний Всесвіт. Отже, Творець проявляється в усьому сущому (пантеїзм) і є основою всього (монізм). Бог («Істинне Я») не пізнається побутовим розумом, але може бути пізнаним людиною за допомогою медитації та духовного вдосконалення. Деякі послідовники культів східного типу вважають, що призначенням приходу автар (втілень Бога в людське тіло) – Крішни, Будди, Христа, Магомета тощо є повернення людини до Бога. Це ж повернення і є метою всіх релігій. Віровчення синкретичних культів поєднує в собі положення різних релігійних та містичних рухів (переважно християнства і східних релігій). Культова та позакультова практика новітніх синкретичних об’єднань характеризується рисами, притаманними неохристиянським релігійним рухам та неокультам східного типу, а також може містити в собі елементи наукологічних і езотеричних систем.
Віровчення езотеричних груп спирається на «езотеричні» і часто містить у собі «окультні» знання. Езотеричний (від грецького esoterikos – таємний, внутрішній) — той, що належить лише посвяченим у таємниці. Окультизм — містичне вчення про безособові надприродні сили, котрі можуть персоніфікуватися під впливом ритуальних дій і можуть бути підпорядковані досконалій людині. Містика в широкому розумінні — вчення про таємниче і надчуттєве; у вузькому — віра в безпосереднє надчуттєве спілкування людей із силами природи. Серед сучасних неокультів, що з’являються в Україні, найбільш прив’язаним до національного ґрунту є вітчизняне язичництво. Віровчення неоязичницких груп містить положення давніх язичницьких релігій, езотеричних вчень та результати духовних пошуків окремих осіб. Язичники поділяються на політеїстичних (поклоняються різним богам) та монотеїстичних (поклоняються тільки єдиному богу). Повернутися назад |