Religion.in.ua > Інтерв'ю, Історія > Ольга Шуміліна: «Шукаючи Березовського, можна було знайти Бортнянського»

Ольга Шуміліна: «Шукаючи Березовського, можна було знайти Бортнянського»


12 08 2021

Ольга Шуміліна: «Шукаючи Березовського, можна було знайти Бортнянського»В Івано-Франківську продовжують реалізовувати проєкт «Невідомий Бортнянський». Франківський хор «Воскресіння» якраз працює над створенням музичних фільмів про життя і творчість композитора Дмитра Бортнянського. Родзинкою кожної з відеоробіт стане те, що в них звучатимуть раніше невідомі хорові концерти українського генія.

Бортнянський вписується в історію Івано-Франківська: дослідниця розповіла, як віднайшла рідкісні рукописи
Ноти невиданих шедевральних творів Дмитра Бортнянського збирали більше десяти років. Працювала над цим докторка мистецтвознавства, дослідниця творчості Максима Березовського та Дмитра Бортнянського Ольга Шуміліна. Саме вона натрапила в архівах на невідомі рукописи і довела, що вони належать Бортнянському.

- Як вдалося віднайти невідомі концерти українського композитора Дмитра Бортнянського?

- Ноти я знайшла в архівах. Справа в тому, що не всі ті концерти Бортнянського, які нам відомі, лише вони були написані. Концертів було набагато більше. Але коли композитор вирішив видавати концерти, то не всі взяв в роботу. Частина концертів залишилась невиданою. Вона знаходиться в рукописах і ті рукописи поступово відкриваються. Настільки поступово, що дотепер, а цього року виповнюється 270 років від дня народження Дмитра Бортнянського, є цілий пласт музики, яка невідома і яка не виконувалась. Її співали тільки в той час, коли Бортнянський був живий. Цей пласт потрібно відроджувати і доводити до публіки й слухачів. З такої ідеї народився проєкт. Ці п’ять віднайдених творів – це не межа. Є ще твори, які невідомі, їх треба знайти, довести до виконання. Це буде справа майбутнього. Найскладніше те, що ці твори знаходяться не в Україні. Архіви за межами України. Деякі з них в Європі. Це надзвичайно ускладнює роботу.

- Як вдалося ідентифікувати знайдені рукописи?

- Це треба проводити дослідницьку роботу. Я досліджую творчість сучасника Дмитра Бортнянського – Максима Березовського. Бортнянський мені траплявся під час роботи. Тобто я не шукала спеціально Бортнянського. Щоб знайти Березовського я перегорнула гори рукописних матеріалів в архівах різних країн. По ходу роботи мені траплявся Бортнянський. Віднайдені концерти - це не просто щаслива випадковість, – це наполеглива праця.

З тих знахідок і народився проєкт «Невідомий Бортнянський». Бортнянський з Березовським сучасники і їхні твори в той час фіксувалися з одних музичних рукописних джерелах. Тобто, шукаючи Березовського, можна було знайти Бортнянського. А ідентифікацію слід було виконувати за тими історичними джерелами, в яких ті твори фіксувалися. Шукати інформацію про ці твори. То були оголошення про продаж нот, каталоги нотних колекцій певних власників, в яких фіксувалися ті твори. В деяких фіксувалися з музичними інципітами. Тобто виписані початкові факти. За тією інформацією можна було ідентифікувати знахідки і вже повнотекстові твори, які траплялися в рукописах, і потім завершити ту всю роботу нинішнім проєктом.

- Який із п’яти творів був першим, пам’ятаєте?

- Який з п’яти творів був першим зараз не скажу, бо це була робота, яка тривала протягом кількох років. Можливо й близько десяти років. Це поїздки до архівів, участь у роботах конференцій. Однак кожен з віднайдених концертів – надзвичайно цінний для української культури.

- Чи знаходили невидані концерти в українських архівах?

- В Україні є прижиттєві рукописні матеріали, але в них зафіксовані твори, які Бортнянський підготував до видання. Тобто ми їх знаємо як видані твори. А з невідомих творів в Україні поки нічого не знайдено, та потрібно шукати. До речі, варто шукати в Києві. Однак зараз трохи завадив карантин. Головний архів, де це може зберігатися – це Національна бібліотека України імені Вернадського. В цій бібліотеці є великий рукописний відділ. Він називається інститут рукопису. Там можна було б пошукати. Він буквально нещодавно відкрився. Тому потрібно шукати далі.

- Що цей проєкт означає для Івано-Франківська? Для його історії.

- Творчість Дмитра Бортнянського вписується в історію Івано-Франківська. Бортнянський відкривається для Івано-Франківська. Його ім’я відроджується. Якби не проєкт, то може й місто б не почуло цієї музики. Дуже важливо, щоб і після проєкту було зацікавлення композитором, його життям, музикою і щоб кожен міг не лише знати про те, що Бортнянський український композитор, а взяв щось для себе з його творчості.

За 30 років незалежності України це найбільший і найдорожчий хоровий проєкт в Івано-Франківську. Його повинні реалізувати до кінця жовтня.

Ольга Шуміліна: «Шукаючи Березовського, можна було знайти Бортнянського»

Інтерв'ю підготовлено проєктом "Невідомий Бортнянський"






Повернутися назад