Religion.in.ua > Українські > КЛБІ-XVII: знову в Києві. Вибрані аудіовиступи лекторів
КЛБІ-XVII: знову в Києві. Вибрані аудіовиступи лекторів6 08 2019 |
XVII Київський літній богословський інститут (КЛБІ), який тривав з 24 липня по 1 серпня 2019, вперше відбувся у Києві. Його було присвячено темі: «Гідність людини: осмислення і практика». XVII Київський літній богословський інститут (КЛБІ), який тривав з 24 липня по 1 серпня 2019, вперше відбувся у Києві. Його було присвячено темі: «Гідність людини: осмислення і практика». Організаторами сімнадцятого Інституту стали видавництво Дух і Літера та Центр Св. Климента. Лектори виступали на інтелектуальних майданчиках Інституту релігійних наук св. Томи Аквінського та Відкритого православного університету Святої Софії-Премудрості. У своїх доповідях вони піднімали питання, дотичні до заявленої теми. Про те, що таке людина, етос та варварство, про нові проблеми і питання нашого етосу, які кожному потрібно вирішувати сьогодні, слухачі КЛБІ розмірковували разом з Анатолієм Ахутіним під час його лекції «Етична криза». Віталій Хромець, директор Несторівського центру, виступв із з лекцією: «Гідність і освіта: від гідної освіти до гідності людини». Основна думка виступу: «Освіта плекає гідність, освіта транслює гідність, освіта трансформує гідність — якісна освіта має бути доступною всім і кожному». О. Андрій Дудченко у лекції «Гідність людини в літургійному вимірі та в контексті питання про літургійне оновлення у православ’ї» з’ясовував, як літургія пов’язана з гідністю людини. «…На богослужіння, літургію, збираються не окремі індивідууми, але церква, еклезія, що означає «спільнота покликаних». Тут мовиться, що цей заклик звернений до вільних людей, яких ніхто не примушує приходити, і відповідь людини, її прихід до церкви — це прояв її власної волі. Церква з’явилася в часи рабства, та все ж, коли раби приходили до церкви, саме поняття, закладене в еклезії, виявляє, що попри те, що церква не закликала до зміни рабовласницького ладу, вона ставилася до рабів як до вільних у Христі людей: «Ми куплені дорогою ціною», і ми не повинні бути рабами людини». У третій день роботи XVII КЛБІ єпископ Дідьє Берте (Сен-Дьє де Вож, Франція) виступив з лекцією «’Кожна людина — священна історія’: Гідність і вразливість людини у свідченні Жана Ваньє». А в п’ятий день у лекції «Гідність людської особистості як лейтмотив Другого Ватиканського собору» говорив про богословське обґрунтування гідності в світлі Другого Ватиканського собору. Квінтесенція виступу — «Людина може віднайти себе лиш в безкорисливій самовідданості». Ректор ВПУ о. Георігй Коваленко прочитав лекцію «Гідність і покликання християнина», де розповів про приклад Відкритого православного університету, який закликає бути «єдиними у Христі, де б ми не були» і запровадити «замість війни юрисдикцій — мирне спілкування, співпрацю, співслужіння». Володимир Мельник (Мадрид) підняв тему гідності у соціальному контексті. Чому люди схильні до соціального впливу та несвідомого підкорення? Як долати стадну поведінку? Яким має бути осмислення авторитету в християнстві? Його лекція «Критичне мислення — запорука розвитку церковного інституту» викликала в аудиторії дискусію. «Якщо я говорю, що розумію досвід іншого, я принижую гідність іншого. Ми не можемо пережити досвід іншого, але можемо передати свої відчуття переживання досвіду іншого, і це не принижує гідність іншого». Оксана Довгопола, лекція «Гідність у координатах поняття жертви. Проблема репрезентації трагедій», третій день КЛБІ. Лектор з Брюсселя Віктор Юдін презентував доповідь «Вплив енцикліки Dignitas humanae на релігійну свободу (case study Бельгія)». «Гідність християнства не пов’язана з християнством загалом. Вона пов’язана з Христом», — Віктор Юдін. У рамках КЛБІ також відбуласялекція архім. Кирила (Говоруна). Автор засадничих публікацій на тему співвідношення гідності і прав людини поділився роздумами про християнські підвалини прав людини. Когорту зарубіжних гостей КЛБІ поповнила професор Марґарет Лєна (Франція) з блискучою лекцією про мислення як гідність людини у Паскаля. Про те, що «нашу гідність ми перевідкриваємо, коли хтось на нас звертає свій погляд», нагадав професор Олександр Філоненко. Про радянську «гідність» і як вона «допомагала» розуміти минуле була лекція Володимира Казаріна «Таврійський університет: історія та сучасність крізь призму теми гідності»: «Вернадський тоді вже розумів, що освіта повинна бути університетською, тобто універсальною. Закінчився час інтердисциплінарності, настав час трансдисцинплінарності. Науки нероздільні одна з одною. …Університет не повинен бути виключно регіональним, він повинен поширюватися». В’ячеслав Горшков представив на КЛБІ дві лекції. Лекція «Своё, чужое, общее — за чьё достоинство бороться христианину?» запитує: «Чи не є проявлення людської гідності анонімною проявою Бога? Бог діє в людині так, що людина готова відстоювати свою гідність, боротися за неї, боротися за гідність іншої людини…». У другій лекції він розповів історію про мужність і гідність, розкривши тему гідності у зв’язку з поняттями нації, народу та великими групами колективної ідентичності. *** Також 30 липня 2019 в рамках КЛБІ відбувся круглий стіл «Гідність людини: осмислення і практика» за участю Ігоря Козловського, Павла Казаріна, Віктора Трегубова та Ахтема Чийгоза. Модератором виступив Костянтин Сігов. Під час дискусії обговорювалися питання: 3. Де відчувається дефіцит уваги до теми гідності, якими є наслідки втрати чутливості до неї, і який досвід відновлює таку чутливість? *** Відкритий православний університет представляє нашим читачам вибрані лекції КЛБІ-2019 в аудіоформаті. Слухайте на Soundcloud ВПУ першу лекцію з Сімнадцятого КЛБІ від В’ячеслава Горшкова «Своё, чужое, общее — за чьё достоинство бороться христианину?». Друга лекція В’ячеслава Горшкова Лекція о. Богдана Огульчанського Достоинство как развитие индивида или как умножение через причастность? Повернутися назад |