Religion.in.ua > Українські > КЛБІ-XVII: знову в Києві. Вибрані аудіовиступи лекторів

КЛБІ-XVII: знову в Києві. Вибрані аудіовиступи лекторів


6 08 2019

XVII Київський літній богословський інститут (КЛБІ), який тривав з 24 липня по 1 серпня 2019, вперше відбувся у Києві. Його було присвячено темі: «Гідність людини: осмислення і практика».

XVII Київський літній богословський інститут (КЛБІ), який тривав з 24 липня по 1 серпня 2019, вперше відбувся у Києві. Його було присвячено темі: «Гідність людини: осмислення і практика».

Організаторами сімнадцятого Інституту стали видавництво  Дух і Літера та Центр Св. Климента. Лектори виступали на інтелектуальних майданчиках Інституту релігійних наук св. Томи Аквінського та Відкритого православного університету Святої Софії-Премудрості. У своїх доповідях вони піднімали питання, дотичні до заявленої теми.

Про те, що таке людина, етос та варварство, про нові проблеми і питання нашого етосу, які кожному потрібно вирішувати сьогодні, слухачі КЛБІ розмірковували разом з Анатолієм Ахутіним під час його лекції «Етична криза».

Віталій Хромець, директор Несторівського центру, виступв із з лекцією: «Гідність і освіта: від гідної освіти до гідності людини». Основна думка виступу: «Освіта плекає гідність, освіта транслює гідність, освіта трансформує гідність — якісна освіта має бути доступною всім і кожному».

О. Андрій Дудченко у лекції «Гідність людини в літургійному вимірі та в контексті питання про літургійне оновлення у православ’ї» з’ясовував, як літургія пов’язана з гідністю людини. «…На богослужіння, літургію, збираються не окремі індивідууми, але церква, еклезія, що означає «спільнота покликаних». Тут мовиться, що цей заклик звернений до вільних людей, яких ніхто не примушує приходити, і відповідь людини, її прихід до церкви — це прояв її власної волі. Церква з’явилася в часи рабства, та все ж, коли раби приходили до церкви, саме поняття, закладене в еклезії, виявляє, що попри те, що церква не закликала до зміни рабовласницького ладу, вона ставилася до рабів як до вільних у Христі людей: «Ми куплені дорогою ціною», і ми не повинні бути рабами людини».

У третій день роботи XVII КЛБІ єпископ Дідьє Берте (Сен-Дьє де Вож, Франція) виступив з лекцією «’Кожна людина — священна історія’: Гідність і вразливість людини у свідченні Жана Ваньє». А в п’ятий день у лекції «Гідність людської особистості як лейтмотив Другого Ватиканського собору» говорив про богословське обґрунтування гідності в світлі Другого Ватиканського собору. Квінтесенція виступу — «Людина може віднайти себе лиш в безкорисливій самовідданості».

Ректор ВПУ о. Георігй Коваленко прочитав лекцію «Гідність і покликання християнина», де розповів про приклад Відкритого православного університету, який закликає бути «єдиними у Христі, де б ми не були» і запровадити «замість війни юрисдикцій — мирне спілкування, співпрацю, співслужіння».

Володимир Мельник (Мадрид) підняв тему гідності у соціальному контексті. Чому люди схильні до соціального впливу та несвідомого підкорення? Як долати стадну поведінку? Яким має бути осмислення авторитету в християнстві? Його лекція «Критичне мислення — запорука розвитку церковного інституту» викликала в аудиторії дискусію.

«Якщо я говорю, що розумію досвід іншого, я принижую гідність іншого. Ми не можемо пережити досвід іншого, але можемо передати свої відчуття переживання досвіду іншого, і це не принижує гідність іншого». Оксана Довгопола, лекція «Гідність у координатах поняття жертви. Проблема репрезентації трагедій», третій день КЛБІ.

Лектор з Брюсселя Віктор Юдін презентував доповідь «Вплив енцикліки Dignitas humanae на релігійну свободу (case study Бельгія)». «Гідність християнства не пов’язана з християнством загалом. Вона пов’язана з Христом», — Віктор Юдін.

У рамках КЛБІ також відбуласялекція архім. Кирила (Говоруна). Автор засадничих публікацій на тему співвідношення гідності і прав людини поділився роздумами про християнські підвалини прав людини.

Когорту зарубіжних гостей КЛБІ поповнила професор Марґарет Лєна (Франція) з  блискучою лекцією про мислення як гідність людини у Паскаля.

Про те, що «нашу гідність ми перевідкриваємо, коли хтось на нас звертає свій погляд», нагадав професор Олександр Філоненко.

Про радянську «гідність» і як вона «допомагала» розуміти минуле була лекція Володимира Казаріна «Таврійський університет: історія та сучасність крізь призму теми гідності»: «Вернадський тоді вже розумів, що освіта повинна бути університетською, тобто універсальною. Закінчився час інтердисциплінарності, настав час трансдисцинплінарності. Науки нероздільні одна з одною. …Університет не повинен бути виключно регіональним, він повинен поширюватися».

В’ячеслав Горшков представив на КЛБІ дві лекції. Лекція «Своё, чужое, общее — за чьё достоинство бороться христианину?» запитує: «Чи не є проявлення людської гідності анонімною проявою Бога? Бог діє в людині так, що людина готова відстоювати свою гідність, боротися за неї, боротися за гідність іншої людини…». У другій лекції він розповів історію про мужність і гідність, розкривши тему гідності у зв’язку з поняттями нації, народу та великими групами колективної ідентичності.

***

Також 30 липня 2019 в рамках КЛБІ відбувся круглий стіл «Гідність людини: осмислення і практика» за участю Ігоря Козловського, Павла Казаріна, Віктора Трегубова та Ахтема Чийгоза. Модератором виступив Костянтин Сігов.

Під час дискусії обговорювалися питання:
1. Як в Україні змінилося уявлення про гідність людини через 5 років після Революції гідності?
2. Чи можете Ви у Вашій діяльності обійтися без уваги до теми гідності? Якщо ні, то чому? Як у Вашому особистому досвіді актуалізується ця тема?

3. Де відчувається дефіцит уваги до теми гідності, якими є наслідки втрати чутливості до неї, і який досвід відновлює таку чутливість?

***

Відкритий православний університет представляє нашим читачам вибрані лекції КЛБІ-2019 в аудіоформаті.

Слухайте на Soundcloud ВПУ першу лекцію з Сімнадцятого КЛБІ від В’ячеслава Горшкова «Своё, чужое, общее — за чьё достоинство бороться христианину?».

Друга лекція В’ячеслава Горшкова
Нужно ли христианину бороться за достоинство нации?

Лекція о. Богдана Огульчанського Достоинство как развитие индивида или как умножение через причастность?

Оou.org.ua







Повернутися назад