XVII Київський літній богословський інститут (КЛБІ), який тривав з 24 липня по 1 серпня 2019, вперше відбувся у Києві. Його було присвячено темі: «Гідність людини: осмислення і практика».

Організаторами сімнадцятого Інституту стали видавництво  Дух і Літера та Центр Св. Климента. Лектори виступали на інтелектуальних майданчиках Інституту релігійних наук св. Томи Аквінського та Відкритого православного університету Святої Софії-Премудрості. У своїх доповідях вони піднімали питання, дотичні до заявленої теми.

Про те, що таке людина, етос та варварство, про нові проблеми і питання нашого етосу, які кожному потрібно вирішувати сьогодні, слухачі КЛБІ розмірковували разом з Анатолієм Ахутіним під час його лекції «Етична криза».

Віталій Хромець, директор Несторівського центру, виступв із з лекцією: «Гідність і освіта: від гідної освіти до гідності людини». Основна думка виступу: «Освіта плекає гідність, освіта транслює гідність, освіта трансформує гідність — якісна освіта має бути доступною всім і кожному».

О. Андрій Дудченко у лекції «Гідність людини в літургійному вимірі та в контексті питання про літургійне оновлення у православ’ї» з’ясовував, як літургія пов’язана з гідністю людини. «…На богослужіння, літургію, збираються не окремі індивідууми, але церква, еклезія, що означає «спільнота покликаних». Тут мовиться, що цей заклик звернений до вільних людей, яких ніхто не примушує приходити, і відповідь людини, її прихід до церкви — це прояв її власної волі. Церква з’явилася в часи рабства, та все ж, коли раби приходили до церкви, саме поняття, закладене в еклезії, виявляє, що попри те, що церква не закликала до зміни рабовласницького ладу, вона ставилася до рабів як до вільних у Христі людей: «Ми куплені дорогою ціною», і ми не повинні бути рабами людини».

У третій день роботи XVII КЛБІ єпископ Дідьє Берте (Сен-Дьє де Вож, Франція) виступив з лекцією «’Кожна людина — священна історія’: Гідність і вразливість людини у свідченні Жана Ваньє». А в п’ятий день у лекції «Гідність людської особистості як лейтмотив Другого Ватиканського собору» говорив про богословське обґрунтування гідності в світлі Другого Ватиканського собору. Квінтесенція виступу — «Людина може віднайти себе лиш в безкорисливій самовідданості».

Ректор ВПУ о. Георігй Коваленко прочитав лекцію «Гідність і покликання християнина», де розповів про приклад Відкритого православного університету, який закликає бути «єдиними у Христі, де б ми не були» і запровадити «замість війни юрисдикцій — мирне спілкування, співпрацю, співслужіння».

Володимир Мельник (Мадрид) підняв тему гідності у соціальному контексті. Чому люди схильні до соціального впливу та несвідомого підкорення? Як долати стадну поведінку? Яким має бути осмислення авторитету в християнстві? Його лекція «Критичне мислення — запорука розвитку церковного інституту» викликала в аудиторії дискусію.

«Якщо я говорю, що розумію досвід іншого, я принижую гідність іншого. Ми не можемо пережити досвід іншого, але можемо передати свої відчуття переживання досвіду іншого, і це не принижує гідність іншого». Оксана Довгопола, лекція «Гідність у координатах поняття жертви. Проблема репрезентації трагедій», третій день КЛБІ.

Лектор з Брюсселя Віктор Юдін презентував доповідь «Вплив енцикліки Dignitas humanae на релігійну свободу (case study Бельгія)». «Гідність християнства не пов’язана з християнством загалом. Вона пов’язана з Христом», — Віктор Юдін.

У рамках КЛБІ також відбуласялекція архім. Кирила (Говоруна). Автор засадничих публікацій на тему співвідношення гідності і прав людини поділився роздумами про християнські підвалини прав людини.

Когорту зарубіжних гостей КЛБІ поповнила професор Марґарет Лєна (Франція) з  блискучою лекцією про мислення як гідність людини у Паскаля.

Про те, що «нашу гідність ми перевідкриваємо, коли хтось на нас звертає свій погляд», нагадав професор Олександр Філоненко.

Про радянську «гідність» і як вона «допомагала» розуміти минуле була лекція Володимира Казаріна «Таврійський університет: історія та сучасність крізь призму теми гідності»: «Вернадський тоді вже розумів, що освіта повинна бути університетською, тобто універсальною. Закінчився час інтердисциплінарності, настав час трансдисцинплінарності. Науки нероздільні одна з одною. …Університет не повинен бути виключно регіональним, він повинен поширюватися».

В’ячеслав Горшков представив на КЛБІ дві лекції. Лекція «Своё, чужое, общее — за чьё достоинство бороться христианину?» запитує: «Чи не є проявлення людської гідності анонімною проявою Бога? Бог діє в людині так, що людина готова відстоювати свою гідність, боротися за неї, боротися за гідність іншої людини…». У другій лекції він розповів історію про мужність і гідність, розкривши тему гідності у зв’язку з поняттями нації, народу та великими групами колективної ідентичності.

***

Також 30 липня 2019 в рамках КЛБІ відбувся круглий стіл «Гідність людини: осмислення і практика» за участю Ігоря Козловського, Павла Казаріна, Віктора Трегубова та Ахтема Чийгоза. Модератором виступив Костянтин Сігов.

Під час дискусії обговорювалися питання:
1. Як в Україні змінилося уявлення про гідність людини через 5 років після Революції гідності?
2. Чи можете Ви у Вашій діяльності обійтися без уваги до теми гідності? Якщо ні, то чому? Як у Вашому особистому досвіді актуалізується ця тема?

3. Де відчувається дефіцит уваги до теми гідності, якими є наслідки втрати чутливості до неї, і який досвід відновлює таку чутливість?

***

Відкритий православний університет представляє нашим читачам вибрані лекції КЛБІ-2019 в аудіоформаті.

Слухайте на Soundcloud ВПУ першу лекцію з Сімнадцятого КЛБІ від В’ячеслава Горшкова «Своё, чужое, общее — за чьё достоинство бороться христианину?».

Друга лекція В’ячеслава Горшкова
Нужно ли христианину бороться за достоинство нации?

Лекція о. Богдана Огульчанського Достоинство как развитие индивида или как умножение через причастность?

Оou.org.ua

Теги: