Коментар до рішення Синоду УПЦ про діалог з Церквами

10 09 2009 |
Архім. Кирил (Говорун), Юрій Чорноморець, Андрій Юраш, прот. Георгій Коваленко

Архімандрит Кирил (Говорун), голова Відділу зовнішніх церковних зв'язків УПЦ

8 вересня 2009 року Священний Синод Української Православної Церкви прийняв рішення відновити роботу комісії по діалогу з УАПЦ і створити робочу групу, яка має  розпочати офіційний діалог з УПЦ КП. Це рішення є історичним, тому що йдеться про розгортання повноцінного діалогу між усіма гілками розділеного українського Православ'я. Вперше за новітню історію України розпочато міжконфесійний діалог у такому обсязі і невипадково, що ініціатором цього процесу стала саме Українська Православна Церква.

По-перше, це рішення відповідає внутрішній логіці того шляху, який Українська Православна Церква на чолі з своїм Предстоятелем Блаженнішим Митрополитом Володимиром свідомо обрала ще на Соборі єпископів у грудні 2007 року. Це є шлях на подолання трагічного розділення українського Православ'я та об'єднання усіх православних України під проводом єдиного архіпастиря. Українська Православна Церква не на словах, але на ділі доводить свій намір подолати існуючий в Україні церковний розкол. Вона залишається послідовною на цьому шляху, незважаючи на перепони, які на ньому виникають.

По-друге, невипадково саме УПЦ стала ініціатором цього процесу. Відомо, які складності та непорозуміння існують у стосунках між УПЦ КП та УАПЦ. Практично ці стосунки зайшли у глухий кут та стали “недіалогібельними”. Діалог між цими структурами зазнав фіаско через те, що фактично перетворився на спроби однієї структури поглинути іншу. Наразі лише УПЦ довела свою здатність вести діалог з усіма гілками розділеного українського Православ'я. Вона довела, що насправді може бути тією силою, яка спроможна об'єднувати антагоністичні групи як всередині самої себе, так і за власними межами. З усіх представлених в Україні церковних структур лише УПЦ охоплює всі регіони України, людей з різними — інколи протилежними — політичними і цивілізаційними вподобаннями. Значною мірою це стало можливим завдяки позиції та особистості Предстоятеля УПЦ, який завоював безперечний авторитет не лише в своїй Церкві, але й за її межами — в середовищі тих, хто апріорі мав би з підозрою або й ворожнечею ставитись до “Церкви Московського Патріархату в Україні”.

По-третє, прийняте рішення свідчить, що Українська Православна Церква не залишається осторонь тих процесів, які відбуваються в суспільстві. Українське суспільство втомилося від розділень, які розривають його на частини. Воно прагне єдності і шукає джерело цієї єдності насамперед у Церкві. Якщо Церква починає хворіти на  ті самі хворобами, що й суспільство, а найбільшою хворобою нашого суспільства залишається розділеність, тоді вона перестає бути сіллю землі, про яку говорив Христос. Тому саме православні християни мають продемонструвати своїм співвітчизникам здатність вести діалог та долати розділення. Весь свій авторитет та об'єднавчий потенціал Українська Православна Церква спрямовує на те, щоб через консолідацію українського Православ'я дати потужній імпульс консолідації українського суспільства. У цьому полягає громадський вимір синодального рішення.

Діалог — це процес, який може розвиватися лише на основі довіри. Коли сторони діалогу починають використовувати його заради власних інтересів або доведення своєї правоти, він втрачає сенс. Всі сторони діалогу повинні це усвідомлювати, щоб не змарнувати ще один шанс на об'єднання, який дає українському Православ'ю історія.

Юрий Черноморец, эксперт
Визит Патриарха Кирилла заставил УАЦП изменить отношение к диалогу с УПЦ МП. В ходе визита Патриарх Кирилл сознательно и несознательно способствовал укреплению пророссийской ориентации УПЦ МП. Надежды на «укоренение» УПЦ в Украине, на то, что она обретет свою собственную идентичность, развеивались как дым. Патриарх не произнес речей на украинском, наградил русофилов (П. Толочко) и украинофобов (В. Анисимов). В его речах прозвучали слова о Западе как цивилизации, основанной на ненависти, и о русском мире как цивилизации, основанной на любви. Стало ясно, что задачей УПЦ МП, по мысли Патриарха Кирилла, может быть только втягивание УПЦ МП в «русский мир». На этом пути переговоры с УАПЦ только мешают. Ведь УАПЦ ставит условия. Она согласна «вернуться», но УПЦ должна иметь реальную самостоятельность, а не только «пользоваться правами» автономии. И УПЦ должна усилить украинскую составляющую в своей духовной жизни. После визита Патриарха Кирилла УАПЦ поставила вопрос о целесообразности дальнейших переговоров с УПЦ МП. Ведь если двери закрыты волевым решением Москвы, то зачем нам дальше стучать в окно? УАПЦ даже заявила о повороте в сторону Константинополя. Было принято весьма решительное официальное заявление, суть которого можно передать просто: возьмите нас, мы хотим быть в канонической Церкви, ибо наше церковное сознание требует этого настоятельно и немедленно.
В этих условиях УПЦ МП пошла на смелый шаг: подтвердила свою решимость возобновить переговоры с УАПЦ и утвердила состав переговорщиков, максимально открыто настроенных по отношению к УАПЦ. Можно ли ожидать объединения?
Конечно же, нет. При всей открытости УПЦ МП к УАПЦ существуют объективные трудности, препятствующие успеху переговоров. По какой модели принимать УАПЦ? В каком качестве может существовать автономная Церковь (УАПЦ) внутри автономной Церкви (УПЦ МП)? А то, что УАПЦ хочет сохранить свою целостность в случае вхождения – очевидно. Особое объединение приходов? Братство с тысячей собственных приходов и епископами?
Вторая причина – внешняя. Зачем Московскому патриархату украинофилы? РПЦ тяготится уже теми украинофилами, которые существуют в УПЦ МП. Близкие к ОВЦС МП люди и СМИ годами третируют «оранжевое лобби», записывая туда людей, принципиально далеких от всякой «оранжевости», – записывая только за то, что они не верные «россияне с украинскими корнями».
Успех УПЦ МП в переговорах с УАПЦ и признание этого объединения Патриархом Московским могли бы стать сигналом, что Патриарх печется не только о судьбе «русского мира», но знает и понимает потребности Церкви в Украине. Выпускники украинских школ уже не понимают, как можно критиковать скорбь по погибшим во время голодомора и не признавать хотя бы частичную правоту украинских буржуазных националистов. И если УПЦ МП хочет иметь в Украине будущее, а не только прошлое и настоящее, то от нее требуются смелые и нестандартные решения по привлечению в свои ряды украинских автокефалистов. А Московской Патриархии следует понять, что Украина как государство уже не вернется в состав Российской федерации, и поэтому в Украине нужно быть украинцами. Как и заповедовал апостол Павел: быть всем для всех, а не некоторыми для некоторых.
На сегодня объективно выгодно поссорить УПЦ МП и УАПЦ, разрушить даже саму возможность переговоров только одной церковной организации – УПЦ КП. И ради этого патриарх Филарет в своих интервью нелицеприятно отзывает о митрополите Мефодии и о Патриархе Кирилле. Хотя первый уже неоднократно заявлял о своей готовности ради объединения уйти в отставку, тогда как сам патриарх Филарет видит только себя во главе украинского православия. А патриарх Кирилл уже неоднократно демонстрировал свою способность к гибкости и исправлению «перегибов», тогда как патриарх Филарет весь свой характер вложил в «на этом стою и не уступлю». Но гора под ним ледяная, и, кажется, она уже тает. Но он в нее верит, и отказывается в том же интервью признать факт политической смерти своего же выдвиженца в Президенты. УПЦ КП есть чего бояться. Если УАПЦ присоединится к УПЦ МП, от этого у УПЦ МП изменится идентичность на принципиально открытую ко всему украинскому, а значит, к этой Церкви могут потянуться и приходы УПЦ КП. И тогда патриарх Филарет может пожалеть, что был против передачи храмов на баланс руководства юрисдикций, препятствуя получению церковью статуса юридического лица.
В любом случае – Украина на пороге новых вызовов, на которые УПЦ МП старается найти ответ. И то, что большинство комиссии по переговорам с УАПЦ – это признанные богословы, вселяет надежду на то, что выход будет найден. Нужно только думать и молиться, надеяться и верить. И тогда любовь победит разделение.

Андрій Юраш, релігієзнавець
На мій погляд, рішення Священного Синоду УПЦ, що проходив у Почаївській лаврі (мається на увазі рішення про комісію з діалогу з Церквами – УАПЦ і УПЦ КП – прим. ред.) не є несподіваним і не могло таким бути. Це рішення відображає об’єктивні потреби і реалії сьогодення, на які наразі не може не зважати УПЦ.
Коментар до рішення Синоду УПЦ про діалог з Церквами
Маю зазначити, що це рішення стало своєрідним наслідком зустрічі двох векторів розвитку: внутрішнього і зовнішнього. Перший: УПЦ не може жити у «башті зі слонової кістки», а тому має знайти себе в українському суспільстві і провести певне репозиціонування в сучасних реаліях України ХХІ століття.
Однак, дуже важливо зазначити, що сама ідея про створення такої Комісії в середовищі УПЦ МП не є чимось евристичним. Це не якась безпрецедентна, модернова позиція цієї Церкви. Власне, Комісію було створено ще в 1995 р., а вчорашнім рішенням їй надано другого дихання, більш потужного поштовху до розвитку діалогу.
На мою думку, таке «друге народження» цього органу є і виявом активних внутрішніх дискусій, що точаться нині в середовищі очільників УПЦ.
Погляньмо, хто входить до складу Комісії, крім уже згадуваного архімандрита Кирила. Очолює її архієпископ Білоцерківський Митрофан, один із, як на мене, найбільш тверезомислячих архієреїв УПЦ МП, який завжди підтримував офіційну позицію Церкви, без перебільшень і радикалізму. Також у її складі ректор КДА архієпископ Антоній, поміркований реаліст з українською свідомістю. Тобто можемо сподіватися на реалістичний підхід Комісії у справі налагодження діалогу та на те, що вони докладуть максимум зусиль, щоб знайти якомога більше спільних точок дотику та шляхів взаєморозуміння.
Комісії доведеться бути обережною в усіх своїх подальших кроках і діях, оскільки вона перебуватиме під «подвійним прицілом»: з одного боку, під пресингом україноорієнтованої частки вірян та єпископату УПЦ МП, з другого – під контролем опонентів «українськості» УПЦ, що займають провідні посади в Московській патріархії.
Тому якийсь прорив, потужний крок уперед у такому діалозі я розглядаю лише як теоретично можливий.

Протоієрей Георгій Коваленко, прес-секретар митрополита Київського Володимира
Рішення Священного Синоду УПЦ про відновлення діалогу з українськими Церквами – це один із тих кроків, що впливають на майбутнє не лише УПЦ, але й усього православ’я в Україні. І навіть якщо ухвалення таких рішень не відбувається так безболісно, як би нам хотілося, однак це, безумовно, величезний крок вперед на шляху до порозуміння.
Варто зазначити, що діалог з УАПЦ триває вже не перший рік, а віднині він буде максимально інтенсивним і буде просуватися в річищі канонічно та юридично виваженому. Ось, наприклад, ми можемо спостерігати, як постійно та переконливо УАПЦ намагається формулювати свої рішення в еклезіологічній площині, і вже це є саме по собі позитивним результатом. А цим рішенням Священного Синоду УПЦ, на мою думку, буде надано значного прискорення власне діалогу між нею та УАПЦ.
Що ж стосується відносин з УПЦ КП, то рішення Синоду УПЦ про створення робочої групи є відповіддю на звернення очільників УПЦ КП, які мали місце в грудня 2007 року, та влітку 2009 року, безпосередньо перед візитом патріарха Московського Кирила. ці звернення були реакцією на ті кроки, що їх завжди намагалася вживати УПЦ для відновлення єдності православ’я в нашій державі. І саме діалог може стати тим способом, що слугуватиме якнайкращому досягненню шляхетної мети подолання розділень.
Наступними кроками нашої Церкви у налагодженні діалогу будуть формулювання та оприлюднення офіційної позиції УПЦ, відповідні публікації та відкриті звернення. Очевидно, відбуватимуться відкриті засідання Комісії та робочої групи, на яких буде озвучено консолідовану позицію відносно того, що саме і в який спосіб має бути зроблене для досягнення консенсусу.
Не можу не наголосити на тому, що  нова сторінка в діалозі з УАПЦ та УПЦ КП перегортається в контексті заяв патріарх Московського та всієї Русі Кирила, в яких він неодноразово підкреслював, що беззастережно підтримує всі об’єднавчі та миротворчі ініціативи блаженнішого Митрополита Володимира, спрямовані на зцілення роз’єднаності православних. Однак те, яким чином буде реалізовано ці ініціативи, є внутрішньою справою Української православної Церкви, тому саме вона в сукупності з іншими сторонами міжцерковного діалогу визначатиме, як буде розвиватися цей діалог всередині України.

Теги:
3727







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
40   greggiton
17 жовтня 2009 11:47

Эх: Ну что сказать? Автор, как всегда, на высоте. Респект! Мне понравилось все, особенно начало.
Улыбнуло. Конечно, найдутся сейчас критики, которые будут говорить, что такого не бывает,
что это все придумано и так далее. А вот я с удовольствием почитал, да и друзья мои почитали -
все в восторге.





39   Путя
30 вересня 2009 20:42

Согласен с патриотом! Московское православие не бывает без политики!


38   MX
30 вересня 2009 10:26

Я тоже вижу ГЛАВНУЮ проблему ИМЕННО в ЭТОМ!


37   Черноморец
30 вересня 2009 09:46

Категорически согласен с патриотом!


36   патриот
30 вересня 2009 08:48

Главнаяч проблема УПЦ - патриарх Кирилл, который является предстоятелем ПОЛИТИЧЕСКОГО православия. Современная РПЦ в России - филиал путинской пропагандистской машины. Раскол Украины и присоединение ее к России в качестве сырьевого индустриальной ы этнической базы - вот приоритетная задача ВСЕЙ РПЦ. Давно уже Русская Церковь не была НАСТОЛЬКО политизирована! Нынешний патриарх не создал этой ситуации. Он лишь обслужывает госудрство российское и его нужды. Но он реально войдет в историю России как один из наиболее политизированных ее предстоятелей, который любил...скачки...простите, гонки, собак и политическую борьбу. Все, кто связан в России с Кириллом - жертвы этой ситуации. И этой коллективистской реваншистской идеологии. У Украины, увы, есть лишь один выход - до последнего патрона отстреливаться перед этими уродами. Нуужно очень ЧЕТКО пониммать: каждый, кто работает на Россию - работает на будущий Великокитай. Россия, изолированная от Европы (т.е. Россия путинская) имеет ишь одну глобальную историческую перспективу: стать частью китайской государственности. Русские полагают, что они окажутся сверхпассионариями и используют Азию для себя. Но на самом деле, это Азия использует их. И не впервые. Не хочу в Евразию! Это тускло, уныло, скучно, пыльно, некрасиво, серо и пр...


35   S&W
28 вересня 2009 10:01

Та Ватикан й МосПатріархія вже давно ділять зони впливу. Ще з часів Павла VI-го. Потім був "облом" - Папа поляк й антикомуніст. Зараз в Ватикані прийшла до влади людина, що НІКОЛИ не боролась з режимом.
Я змінив нік.


34   Тарас
27 вересня 2009 20:31

КП ніколи не обєднається із греко-католиками.
Це скріше МП оюєднається із Римом.


33   История про чукчу Кирюхукоторый любил до
27 вересня 2009 12:39

Выгонят его ВОН из УКРАИНЫ ПОГАНОЙ МЕТЛОЙ в родной мордовский Чукчастан!


32   ІСТОРІЯ ПРО ХЛОПЧИКА ФІЛЮ,ЯКИЙ ЛЮБИВ ГРО
27 вересня 2009 11:53

Всеж таки розвалюється "КП"!Потихеньку,поступово,але розвалюється
Навіть.якщо припуститися думки,що Філя залишить Івана (Бойчука) на кафедрі після "синоду",то і це ситуацію не змінить-Коломийська єпархія "КП" продовжить уніатизацію,а якщо викине Івана за штат,то той із своїма ксьондзами піде до унії.От пєрємєни мєст слагаємих...як то кажуть.
Є от ще один цікавий факт,який Філя аж ніяк не може заперечити.Так ось:жила-була на білому світі побожна жіночка-Денисенко Меланія Пилипівна,яка народила трьох синів.Один з них став митрополитом Київським,а потім створивши розкол був підданий анафемі.
На відміну від цього нерозумного сина,колишнього митрополита,ця побожна жіночка-раба Божа Меланія ніколи не зраджувала православній церкві і до останніх днів свого життя молилася та причащалася у канонічній церкві у своєму рідному селі.Там її і відспівали,а анафему всієї Руси-України не пустили у його "будьоновці" навіть на поріг церкви,а у світському кустюмі Анафема не хотів бути на відспівуванні,як йому запропонували.
Поки була жива раба Божа Меланія вона не дозволяла Анафемі будувати церкву "КП" у селі,але як тількі померла,то Анафема не послухавши маму збудував величезну кам"яну церкву,яка вже кілька років стоїть майже порожньою-односелці Анафеми не дуже бажають заходити туди.
От така сумна історія,але повчальна.


31   не отець
26 вересня 2009 21:26

а мене ця новина що на прикарпатті обєдналося село перестало ворогувати дуже втішила. поки ви будете ділити і сварити нас ми плюнемо на ваші распрі і всі обнімемось. достали вже. тільки ви після нашого примирення зостанетесь за бортом куди вам і дорога!

Ну і лексика в "отця". Він мабуть з тих кого тепер показують по 1+1. Якщо такими словами розмовляє і спілкується священик то він безграмотний некульткрний неосвічений і таких дуже багато на жаль і саме цікаве що навіть розумні інтелігентні люди ідуть у них на поводу. Чудасія.


30   о.Михайло
23 вересня 2009 06:53

Та Філаретовці вже з уніятами єднаються!Подивіться:http://uaoc.net/?p=2995


19 вересня 2009 12:35

Благодарствую!!! У Вас часто появляются очень интересные мысли! Очень поднимаете мой настрой.


28   Тарас
16 вересня 2009 20:44

О. Михайло!
Я ви праві!
До речі, цікаво було б почитати аналітику про можливі сценарії розвитку подій завтра-післязавтра.
До речі, на Архієрейському соборі УПЦ МП рішення приймаються не консенсусом. Тому якщо будуть проти названі Вами єпископи, то може інші їх не підтримають, і при постановці питання на голосування збереться потрібна кількість голосів? Хотілось. А то он Марк Берлінський заявляє, що в Україні тільки купка людей хоче незалежності від Росії. Думаю, що такі дурні заяви викликані як раз тим, що люди не мають вибору між Українською канонічною церквою і російською канонічною церквою. Ось тоді було б видно, кого більше, і хто ліпший. Спробували б росіяни в своїй країні бути в меншості, бо каноінчна церква належала б наприклад Київу. От би подивилися б щоб вони співали. Жаль, що немає альтернативної історії. Хоча я ще маю в своїй бібліотеці купу книжок російських істориків минулого, де багато написано про боротьбу за самостійність церквону від Коснатнтинополя як явище прогресивне і ціннє для Росії.


27   Filaret
16 вересня 2009 19:53

ЙОГО БЛАЖЕНСТВО БЕЗ ЖЕЗЛА І МІТРИ
http://uaoc.net/?p=2980#comment-8290
-"З точки зору партійного працівника, функціонера, митрополит Київський Філарет серед членів Священного Синоду був, мабуть, найбільш грамотний."
-"Всі питання, які ми перед ним ставили на зовнішній арені, завжди виконував блискуче. Завжди з честю викручувався зі складних положень і завжди давав прийнятні для нас результати. Прекрасний був виконавець"
Ці слова дуже промовисто свідчать про Фільку та дають йому правдиву оцінку!


26   о.Михайло
16 вересня 2009 18:02

Хлопці,якщо без образ...подумайте,який сценарій діалогу є бажаний для УПЦ МП?
Ось який:ТЕЗА ПЕРША-"КП" і УАПЦ вливаються до УПЦ скажімо на правах "автономії",як РПЦЗ влилася у МП.Після цього відбувається дискусія щодо автокефалії УПЦ чи щось подібне.
Але впливова партія "блістатєльних одєсітов":Агафангел,Іларіон,Іонафан та деякі інші проти такого сценарію.Вони не хочуть ніякого приєднання "розкольників" навіть через покаяння і тому будуть протидіяти.Наприклад,якщо навіть синодавльні комісії зроблять позитивні висновки,то це повинно бути затверджено на Архиєрейському Соборі і от тут "блістатєльниє" це все заблокують.
ТЕЗА ДРУГА:Філя Денисенко звичайно ж розуміє,що за цим сценарієм він повинен буде зняти "будьоновку" та і титул "Київський" треба буде забути-не може ж у православній церкві бути два Київських митрополити.У найкращому для нього випадку,якщо припустити що з нього знімуть анафему,то йому світить якась кафедра,а він на це не піде.Йому ж у 91-му пропонували Чернігівську і він відмовився.Отже він розуміє,що будь який реалістичний сценарій об"єднання православія в Україні позбавить його тоталітарної влади і тому він на це ніколи не погодиться.
ТЕЗА ТРЕТЯ:Виходить,що інтереси Філі і "блістатєльних одеситів" співпадають!Тому вони (звичайно не офіційно)будутьпідігравати один одному.
Філя буде стояти на тому,що діалог можливий лише в разі гарантій визнання його автокефалії і патріаршества,а блістатєльниє будуть кричати:"от бачите,не має в них покаяння і тому не має про що з ними говорити".
Тому,нажаль ,ніякого діалогу не буде і якщо тільки не прийде допомога з боку Контантинополя,ми матимемо розкол ще на десятиліття.






Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант