Soft power: версія українського православ’я

5 01 2010 |
Андрій Окара, політолог, директор Центру східноєвропейських досліджень, інтерв'ю

 

 

—Пане Андрію, релігійність того чи іншого політика автоматично робить його більш моральним?


— В українському суспільстві існує уявлення, що людина, яка декларує свою релігійність, є більш моральна і порядна — що вона не кине у справах і не вдарить вас зненацька з-за спини цеглиною. Звідси випливає уявлення, що вона у своїх вчинках керуються не лише політичними, себто прагматичними та егоїстичними, але й моральними та духовними критеріями. Тобто такій людині ніби видається певний кредит довіри. Але політики — люди хитрі та цинічні за своєю природою, тому вони намагаються використати електоральний потенціал Церкви у своїх інтересах.


altОсь Ющенко та Янукович наввипередки вітають електорат з Різдвом Христовим, але хочеться вигукнути: «Не вірю!». Зараз по Україні розвішані різдвяні білборди Януковича — такі блакитні, красивенькі, з церквою посередині. І таке виникає нерозуміння: що на них робить цей отфотошопений мужик?


На нинішніх президентських виборах конфесійний фактор не є визначальним, бо явне декларування себе як прихильника тієї чи іншої конфесії не супроводжуватиметься суттєвоим зростанням рейтингу.

— Очевидно, в Україні інакше думають прихильники так званого політичного православ’я та довічної єдності з РПЦ?


— Саме так. От митрополит Одеський Агафангел та його однодумці не соромляться декларувати, що Янукович — «єдиний православний кандидат». Крім того, людям цього кола притаманне уявлення, що Україна — це помилка історії, що кордони між Україною та Росією — це тимчасова умовність: мовляв, за часів СРСР поділ на республіки був суто адміністративним.

— Тепер от з’явилася концепція «Русскаго Міра», покликана подолати «духовний розкол» москвоцентричного простору.


— Саме так, хоча, як на мене, деякі заяви і тези, які можна почути в контексті концепції «Русскаго Міра», межують з етнофілетизмом, коли релігійна ідентичність замінюється етнокультурною.


На жаль, зараз забулося, звідки взявся концепт «Русскаго Міра». А виголосили його першими на початку 2000-х відомі політтехнологи-«методологи» Петро Щедровицький, Єфим Островський та Сергій Градіровський. У них «Русскій Міръ» розумівся трохи інакше, ніж зараз це проповідують представники церковних кіл — йшлося про культурний простір, в якому функціонує російська літературна мова і в якому трохи інший формат наукового та філософського мислення, аніж в англомовному, німецькомовному, франкомовному чи арабомовному світах. Мовляв, мова — це «дім буття», як у Гайдеггера. Ну і ще передбачалася мовна та політична солідарність з усіма емігрантами з колишнього СРСР.


Soft power: версія українського православ’яТепер же концепт «Русскаго Міра» є формою впровадження доктрини «большой русской нации», яка, як і до революції, говорить про «триединый русский народ», що складається з трьох субетносів — великорусів, малорусів та білорусів, і в яких є спільна літературна мова — «общерусский язык». Тому українська та білоруська мови з цього погляду є конкурентами вказаної концепції.


Ще з 1830-х років тривала боротьба концепції української ідентичності та ідентичності «большой  русской нации». Але більшовики поклали цьому край — вони вигадали іншу концепцію — про три окремі східнослов’янських народи, які, правда, мали спільного предка — «давньоруську народність» та спільну колиску — Київську Русь. Це теж був ідеологічний концепт, створений радянськими істориками у 1930-х. Він існував до розпаду СРСР, але у 2000-х знову постала проблема інтеграції східнослов’янського простору. Доктрина східнохристиянської цивілізації не виконує цієї функції, оскільки вона не є росієцентричною чи москвоцентричною. А от «Русскій Міръ» — якраз те, що треба — але з геополітичної точки зору. Тому знову чуємо ці арії про «триединство народа святорусского».

— Яким є місце в цій концепції патріарха Кирила, що виступає її публічним провідником?


— Є очевидні паралелі між тим, ким мислить себе патріарх Кирил у сучасній історії Росії та РПЦ, і періодом правління патріарха Никона. Пригадаємо, що Никон теж виступав ідеологом приєднання Лівобережної України та був глашатаєм «греко-российской империи». Для неї необхідно було мати спільний канон, спільні богослужебні книги. Звідси так звана «книжна справа», утвердження в Московській Русі нового обряду (за українським та грецьким зразками) та фактично — геноцид великоруського населення на державному рівні — йдеться про старообрядців. У такий кривавий спосіб створювалися підстави для приєднання до Московського царства православних України, Молдавії, а пізніше й уніатської Білорусі.


altХтозна, чим би скінчилася ця історія, якби патріарх Никон не вступив у пряме протиборство з царем Олексієм Михайловичем і не зазнав поразки у цьому двобої, скінчивши свої дні у підмосковній Істрі — в Ново-Єрусалимському монастирі. У мене складається враження, що патріарх Кирил відчув себе новим Никоном і прагне вивищитися над владою світською, себто державною. Але він добре знає, чого це вартувало Никону, тому робить це не публічними шляхами, без зайвого підкреслення своїх намірів.


За майже 20 років існування незалежної Росії не було вироблено чіткої геополітичної концепції та стратегії державного розвитку. Спроби були: так, було оголошено про «ліберальну імперію» Чубайса, про «енергетичну наддержаву» Путіна, було чимало ідеологічних проектів, як, приміром, проект «Русской доктрины» Віталія Аверьянова. І от тепер настала черга «Русскаго Міра».

— Яку альтернативу можуть і повинні запропонувати українці у відповідь на цю та подібні експансіоністські концепції?


— Те, що вже було в XVII–XIX століттях: сяйво духовного просвітлення, українського Христа, образ Києва як Нового Єрусалима. Говорячи мовою сучасних технологій, актуальною є soft power, себто українська православна «м’яка сила». Навколо концепції нової християнської України мають згуртуватися всі — інтелектуали, клерикали, прості люди. Усі, кому небайдужі доля українського православ’я та України як духовної та екзистенційної реальності. Тут потрібна чітка стратегія подальшого розвитку, адекватна послідовність дій.

— Що для цього треба зробити?


— Насамперед, потрібні політичний суб’єкт та воля. Також необхідна розвинута інфраструктура, у тому числі, медіапідтримка — ЗМІ, дискусійні майданчики, бурхлива інтелектуальна діяльність — нові книжки, нові концепції, нові угрупування інтелектуалів. Вагомим чинником у розробленні та втіленні такої стратегії повинна бути адекватна політика світської влади. Церковні та державні очільники повинні проводити послідовну та стратегічно прораховану церковну політику — як всередині України, так і за її межами. Ну і потрібно визначитися з Помісною православною церквою — чи вона потрібна Україні? Якщо потрібна, то якими засобами, в який термін? Яка роль у цьому процесі Московського і Константинопольського патріархатів?

— Щодо участі церкви у президентських виборах?


— Гадаю, неприпустимо використовувати Церкву в нинішніх огидних політиканських ігрищах. На щастя, церковні очільники це усвідомлюють, тому Церква, слава Богу, максимально дистанціюється від поточних виборів (за винятком окремих ієрархів, які, мабуть, розглядають Церкву як філіал виборчого штабу того чи іншого кандидата). Крім того, зараз склалася така ситуація, що людина адекватна не може мати симпатиків серед кандидатів на президентських виборах. Церкві личить закликати до миру та суспільної злагоди, тим більше, жоден з кандидатів, як на мене, не дотягає до тих чеснот, які повинен мати християнин згідно з заповідями Божими.

 

 

 

Питання ставила Алла Дмитрук

Теги:
2725







Матеріали по темі







Для того, щоб коментувати матеріали Religion.in.ua, необхідно авторизуватися на сайті за допомогою сервісу F-Connect, який використовує дані вашого профілю в соціальній мережі Facebook . Religion.in.ua використовує тільки ті дані профилю, доступ до яких ви дозволили сайту



Коментарі розміщюються користувачами сайту. Думка редакції не обов'язково збігається з думками користувачів.
10   Левко
9 січня 2010 19:16

А що: політолог А.Окара таки багато в чому правий. А надто щодо того, що оцій - імпершовіністичній, за суттю і змістом, концепції т. зв."Русского мира" певні впливові і авторитетні чинники в Україні мають протиставити власну духовно-цивілізаційну альтернативу. А саме: "києвоцентричну" модель "ІІ Єрусалиму". Ту саму, довкіл якої могли б згуртуватися, сконсолідуватися практично всі здорові й конструктивні вітчизняні патріоти і демократи. Як, власне, адепти й симпатики всіх наявних у нас православних юрисдикцій, так і греко-католики, а також і решта християнського загалу України.


9   Вася Батарейкин
7 січня 2010 03:21

Вот и окара опять при деле и на зарплате - а то говорили: одичал, ищет солидного хозяина...


6 січня 2010 17:10

"Навколо концепції нової християнської України мають згуртуватися всі — інтелектуали, клерикали, прості люди. Усі, кому небайдужі доля українського православ’я та України як духовної та екзистенційної реальності"

Як швидко ми забуваємо про плюралізм і демократію... Те, що пропонує Окара (звісно, не він перший) - це зміна однієї середньовічної моделі на іншу. Час би вже звикнути до нових реалій, але ж, що поробиш, коли ми перетравлюємо це невігластво.

Нехай проблемами православ'я переймаються самі православні, а не торочать про це крізь призму світської (!) політики.



7   Афины
6 січня 2010 12:32

Кирилл как и Никон мордвин, может отсюда этот зуд к реформированию? Будет очень печально если Кирилл угробит Церковь как в свое время это сделал Никон.


6 січня 2010 10:36

К фразе: "як на мене, деякі заяви і тези, які можна почути в контексті концепції «Русскаго Міра», межують з етнофілетизмом, коли релігійна ідентичність замінюється етнокультурною."
Эти заявления не граничат с этнофилетизмом, а являются этнофилетизмом, когда универсальность Церкви подменяется "цивилизационным" универсумом - "цивилизационным" в хантингтоновском смысле.
Боюсь, что тем самым закладываются основы для глобальной схизмы между "русским миром" и остальным православным миром. И Украина может стать заложницей этой схизмы, как это чуть не произошло во время празднования 1020.


6 січня 2010 00:33

Тетяно, ось декілька посилань
“Третій Рим” мутує в небезпечніші форми
Владика Агафангел : Cлужить чи прислуговує?
“Єдність братських народів” і єресь етнофілетизму
В УПЦ підтвердили незмінність канонічного статусу
“Втрата УПЦ для Росії – самогубство”
Новий парафіяльний статут РПЦ зруйнує її?
Наскільки претензії на владу відповідають ідеалу?
Поки смердіти не почне, мужик не помиється
Офіційні заяви митрополита МЕФОДІЯ про візит патріарха Кіріла, про єдність Церкви, про етнофілетизм Ви, певно, знаєте.
Складається враження, що в "паралельному світі" живуть саме віряни УПЦ КП. Навчіться ж вже нарешті слухати ЩО кажуть "опоненти". Саме так Ви сприймаєте УАПЦ. І чим гірший "Рускій мір" від світу, який пропонує зараз УПЦ КП? Він теж самодостатній, досить потужний і утверджується авторитетом окремих особистостей. fellow


4   Татьяна, УПЦ КП
5 січня 2010 16:46

Юрий Павлович, ну, я согласна с Вами, что ВСЕ ветви православия в Украине в лице высших иерархов отнеслись к новой доктрине Русмира по меньшей мере легкомысленно. А не затем ее провозглашал уже и патриарх, подписывая одновоременно соглашение о сотрудничестве с одноименным фондом, чтобы просто вызвать у потомков славян благостные воспоминания,что "были люди в наше время, могучее, лихое племя", и заодно попугать "зажравшийся" "дегенеративный" не-русский мир.
У них пошли круглые столы на эту тему, выработка каких-то программных документов по тактике и стратегии реализации "великой миссии". Туда хлынули немаленькие деньги. А уже деньги просто так, тем более в кризис, в топку не бросают. Значит, осознают степень материализации вложений, реальную отдачу.
А о.Георгий Коваленко на круглом столе отмахнулся: мол, это не доктрина церкви, пусть ее социологи рассматривают. А тем временем в среде МП идея святой Руси начинает будоражить кровь. Увы, боюсь, что когда это прорвется наружу, то в среде КП начнет бродить зеркальная идея о великом Киеве. Что один по сути хрен.
Ну, а что УПЦ КП? Теоретически на нас эти флюиды Русского мира не действуют. Наверное, поэтому молчат наши идеологи. А зря. Потому что если в Украину придет Русский мир, Киевского патриархата может и не стать. У толерантных русмировцев с этим баловством жестко.
Вот миряне МП и КП уже объединились перед лицом Русмира. Ну, хоть врага общего увидели, и то слава Богу! Но что мы можем - люди сирые да убогие? Кто услышал наш голос?
А где же голос наших епископов??? Или уже просто разучились различать добро и зло?
Кстати, или я что-то пропустила, или УАПЦ вообще по этому поводу молчит как рыба об лед. Ни клирики, ни миряне - никто не отзывается. Они что, в параллельном мире живут?


3   Чорноморець
5 січня 2010 15:55

Згоден із коментарем Ніколая, але ще більше згоден із Татяною. А ще більше - із тезами інтервью Віктора Еленського опублікованого вчора. В дійсності відчувається виключно мякість, і навіть більше - безхребетність та лінощі упц мп, яку скоро проглотять... Якщо не почати щось робити прямо зараз. І ось був візит КИрилла - і більшість відгуків була критична. Хтось цей факт помітив? Висунули ідею Руссвіту. В ході полеміки вона повністю розгромлена, у її апологетів - жодних серйозних аргументів. Це хтось помітив? А чому? Бо мякість, відсутність центру сили. І тут виходить що тупі ідеї Агафангела спираються на більшу силу, ніж всі розумні ідеї інтелектуалів із упц мп. І слабкий Агафангел виявляється сильним, а відверто нафталіновий Русвіт часів словянофілів виглядає чимось нібито сходим на ідею чи концепцію. Безхребетність упц мп, упц кп, уапц дозволяє всім цим словянофілам гарно виглядати. Ось це проблема № 1


2   Татьяна, УПЦ КП
5 січня 2010 13:49

Тому українська та білоруська мови з такої точки зору є конкурентами цієї концепції.
Да, мы это заметили. Украинизация у них - раковая опухоль в русском теле...Хотя на словах они кричат о развитии и других языков.
"виголосили його (Русмир) першими на початку 2000-х відомі політтехнологи-«методологи» Петро Щедровицький, Єфим Островський та Сергій Градіровський".
Ага. Мы это тоже успели обнаружить. С глубоким прискорбием.
Тому знову ці арії про «триединство народа святорусского».
А молдаване бедные тут причем? Потому что "имперцы"? Им предложат забыть свое происхождение и стать русскими? Когнитивный диссонанс какой-то...впрочем, методика прокатанная. В сектах.
Навколо концепції нової християнської України мають згуртуватися всі — інтелектуали, клерикали, прості люди.
Не вопрос. только вот...голодный интеллектуал - плохой интеллектуал. Ибо слышит только глас чрева. На памятник Мазепе им не жаль нескольких миллионов. А на содержание интеллектуалов - жаль. Видимо, камни заслуживают большего, нежели живые люди.
Церковні та державні очільники повинні проводити послідовну та адекватну церковну політику — як всередині України, так і за її межами.
Увы. "Время церковной беспризорности украинской церкви прошло". Если б Окара почитал новый приходской устав РПЦ (кстати, на УПЦ он распространяется?), то понял бы, что одной волей и желанием тут не обойдешься. Пока УПЦ находится на поводке РПЦ, никто ей никаких адекватных политик проводить не даст.
Я читала документы и комментарии в связи с осуждением политического православия вообще и Каурова в частности. Там достаточно резкие оценки такой деятельности как наносящей огромнейший вред Церкви. И что? Он весьма бодро работает все так же по благословению Агафангела. А назвать Агафангела раскольником и бунтовщиком, не прислушивающимся к голосу Церкви - слабо? А отчислить за штат - слабо?
Даже это слабо. О какой последовательной политике может быть речь, если у УПЦ шаг вперед - три назад? "Сомневающийся подобен морской волне, ветром поднимаемой и развеваемой. Да не думает такой человек получить что-нибудь от Господа". Любые, самые евангельские идеи и концепции не смогут быть реализованы людьми с двоящимися мыслями, нетвердыми в путях своих.
церква, слава Богу, максимально дистанціюється від поточних виборів (за виключенням окремих ієрархів)
Да, пошла вчера рекламка Януковича на фоне ряс, и один из МП-шников (не заметила, кто это) за него открыто агитировал. Стало противно. Особенно от того, что Предстоятель запрещает, а им это не указ. А на "Гласе" тоже была передачка, мол, спросили у предстоятеля (видимо, на прошлых выборах), за кого он голосовал. а он говорит: "За раба Божия Виктора". - "А за какого из них?" - "А это уж мое дело". А что, непонятно, за кого? Почему это сейчас всплыло?..


5 січня 2010 12:35

Отличная статья и интересный экскурс в предысторию "русского мира". Необходимо также упомянуть о проекте "панславизма" - прадедушки "русского мира", а также о том, к чему он привел: первой мировой и краху российской империи.

УПЦ за останні 2 роки і втілювала ту softpower, про яку пише автор. Та ідеологія, яка була запропонована інтелектуалами з УПЦ, і мала стати платформою для об'єднання українського православ'я та врешті-решт всього українського суспільства. Може, вона ще принесе свої плоди, не дивлячись на шалений тиск з боку тих, хто, як справедливо пише автор, вважає Україну помилкою історії

Чудовий матеріал. Шанування редакції за це інтерв'ю, а також за інтерв'ю Єрмолаєва. Більше б таких слушних та виважених позицій


Відвідувачі, що знаходяться в групі Гости , не можуть залишати коментарі в даній новині.
Останні коментарі
Опитування
настоятель парафії
парафіяльна рада разом із настоятелем та парафіянами
меценати, за кошти яких зведено храм
державні структури, що займаються реєстрацією парафій
усе, що вирішується на користь моєї конфесії, завжди правильно!
інший варіант