Експоновані у рамках цієї виставки шедеври –  «Євангеліст Лука» та «Євангеліст Матвій» – надійшли до збірки Одеського музею західного і східного мистецтва у 1920-их рр. Історія цих полотен заслуговує окремого детективу, фільм "Повернення Святого Луки" оснований якраз на реальних подіях, пов'язаних із останньою крадіжкою "Святого Луки" з Одеського музею.

Ще два зображення інших євангелістів перебувають за кордоном: «Євангеліст Іоан» – в музеї Пола Ґетті в Лос-Анджелесі (США), «Євангеліст Марко» в ДМІМ ім. А. С. Пушкіна у Москві (Росія).

До ХVІІІ ст. ці полотна знаходились на батьківщині художника у Гарлемі, згодом декілька разів були перепродані на аукціонах у Гаазі та Амстердамі. 1773 р. «Чотири Євангелісти» внесли до каталогу Ермітажа, а 1812 р. полотна передали до церкви у Криму. Ймовірно, що в середині ХІХ ст. під час Кримської війни цикл розділили і до 1920 р. місце знаходження картин було невідоме.
 
Одеські полотна становлять особливу художню й історичну цінність, оскільки демонструють, як виглядали твори великого голландця на начебто нетипові для нього сюжети, що дійшли до нас переважно у копіях. Будучи творами на релігійний сюжет, картини за своєю сутністю є портретами новаторськими і за народним типажем, і за віртуозною манерою живопису.
 
На відміну від своїх колег-сучасників Гальс уникав поширеної лискучої фактури, гладкого нанесення фарби у своїх творах. Він підкреслював деталі й надавав своїм моделям жвавість завдяки видимим мазкам, лініям і великим кольоровим плямам. Ця техніка почала користуватися популярністю згодом, у ХІХ столітті, особливо серед імпресіоністів.
 
"Яке задоволення розглядати роботи Франса Гальса, як же вони відрізняються від інших картин – більшості з них – де все так ретельно пригладжено і написано одноманітно", –  писав Вінсент Ван Ґоґ у листі до свого брата Тео.
 
Будьте як Ван Ґоґ, приходьте і розглядайте роботи Франса Гальса із задоволенням!
Куратор виставки – Оксана Козинкевич
 
Адреса: Львів, Палац Потоцьких, вул. Коперника, 15

Теги: