"Ця доповідь охоплює період із 1 січня 2018 року до 15 січня 2019 року й зосереджена на території, де Уряд здійснює ефективний контроль і де будуть проведені вищезгадані  вибори. Водночас,  доповідь  не охоплює ситуаціюна  території, контрольованій   самопроголошеної   «Донецької   народної   республіки»   та самопроголошеної «Луганської народної республіки», а також в Автономній Республіці Крим і місті Севастополі, Україна, тимчасовоокупованих Російською Федерацією", — йдеться у документі.

IV розділ доповіді "Тенденції, що негативно впливають на здійснення основоположних свобод" включає частину D - "Свобода релігії або переконань". У ній зазначено:

"30. Хоча напруженістьміж  православними  громадами  в  Україні  існувала й до збройного конфлікту на сході України, їх значно загострив процес набуття автокефалії, що триває. Упродовж звітного періоду УВКПЛ задокументувало 10 випадків погроз і актів  залякування  щодо  священнослужителів  і  парафіян, які  стосувалися переважно Української Православної Церкви (Московського Патріархату). УВКПЛ стурбоване тим, що існуюче політичне середовище ще більше сприяє напруженості, яка негативно впливає на свободу релігії або переконань, із можливими несприятливими наслідками для інших прав людини, зокрема права на свободу думки та вираження поглядів, напередодні виборів.

31. У  листопаді  2018  року,  після  відмови  Української  Православної  Церкви приєднатися до новоствореної Православної Церкви України, Служба безпеки України (СБУ)  порушила  ряд  кримінальних  справ за обвинуваченнями у підбурюванні до релігійної ненависті, а принаймні в одному випадку це обвинувачення було доповнено обвинуваченням у державній зраді, причому про підозру не повідомлялося. У контексті цих розслідувань СБУ провела обшук у приміщеннях Української Православної Церкви та помешканнях церковних ієрархів. СБУ також допитала священнослужителів у різних регіонах України. Особи, з якими УВКПЛ проводило інтервью, повідомили, що такі дії спричинили на них тиск, і заявили, що, незважаючи на відсутність прямих погроз або примусу, вони вважають ці дії спробами вплинути на їхню позицію щодо автокефалії.

32. 20 грудня 2018 року Парламент проголосував за початок обов’язкового перейменуванн  релігійних організацій, пов’язаних із релігійними центрами в Російській Федерації, маючи на увазі в першу чергу громади Української Православної Церкви. Парламент також  ухвалив обмеження на доступ священників таких організацій до приміщень Збройних Сил України з міркувань національної безпеки. Це суперечить статті 18(3) Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, тому що національна безпека не є допустимою підставою для обмеження свободи релігії або переконань".

У розділі "Висновки та рекомендації" міститься рекомендація уряду України:

"37.g) виконати міжнародні зобов’язання України у галузі прав людини, тобто не тільки  забезпечити право сповідувати свою релігію або переконання  як одноосібно, так і спільно з іншими, спостерігати, виконуватиобрядита здійснювати навчання, а й ужити ефективних заходів для забезпечення того, щоб ніхто не зазнавав дискримінації з боку жодної державної установи, групи осіб або окремої особи за ознакою релігії чи переконань".

У ремарках доповіді також зазначено, що "Ситуація у громадянському просторі на території, контрольованій самопроголошеної «Донецької народної республіки» та самопроголошеної «Луганської  народної  республіки, а також в Автономній Республіці Крим і місті Севастополі, Україна, тимчасово окупованих Російською Федерацією, відображається  у регулярних щоквартальних доповідях і відповідних тематичних доповідях щодо Криму, виданих УВКПЛ 25 вересня 2017 р. і 10 вересня 2018 р.".

Теги: