У вітальному слові патріарх Варфоломій, який з 1989 року є світовим православним лідером в екологічних ініціативах, наголосив на важливості екологічного мислення та дбайливого ставлення до творіння, адже християни є відповідальними за захист планети. Серед інших екологічних аспектів життя, таких як зниження споживання, застосування відновлюваних ресурсів і переробки, патріарх Варфоломій виділив християнську культуру посту. Щоби навчитися відповідальному ставленню до Богом створеного світу, потрібно уважно читати “книгу творіння” – природу – та дослухатися до того, про що свідчить нам літургія. Патріарх побажав учасникам робочого саміту спільно знаходити нові і життєво важливі шляхи, які допоможуть навернути серця та розум на шлях дбайливого ставлення до матеріального світу, дарованого Творцем.

З благословення предстоятеля ПЦУ митрополита Київського і всієї України Епіфанія та митрополита Переяслав-Хмельницького і Вишневського Олександра клірик Спасо-Преображенського собору в Києві протоієрей Андрій Дудченко доповів про деякі екологічні ініціативи ПЦУ, зокрема, про громадський рух з відновлення річки Почайни та історичного місця хрещення Київської Русі, що підтримує Переяславсько-Вишневська єпархія ПЦУ. Тиждень тому на ймовірному місці хрещення киян, в історичному гирлі Почайни, на розкопках Поштової площі, ініціативна група встановила православний хрест, який освятив владика Олександр.

ПЦУ вперше взяла участь у міжправославному саміті, презентувавши проект з відродження Почайни

На першому пленарному засіданні митрополит Пергамський Іоан Зізіулас говорив про важливість формування євхаристійної свідомості. Євхаристія вчить християн тому, що Ісус Христос прийшов спасти не тільки їхні душі, але людину в усій її цілісності, включаючи тілесність, та щоб принести спасіння всьому світові. Християнам належить відновити традицію шанобливого ставлення до матерії, наголосив богослов. Євхаристія має ще назву “кінонія” (спілкування, співпричастя) – і цим підкреслюється, що в євхаристії вчаться не тільки дякувати Богові та шанувати творіння, а й розділяти дари з ближніми. Євхаристія – протилежність егоїстичній самості. Як писав св. Іоан Дамаскин, в євхаристії ми спілкуємося не тільки з Богом, а й з ближніми – братами і сестрами по вірі.

Митрополит Іоан наголосив на важливості розуміння того, що християни входять у спілкування з Богом і один з одним не тільки за допомогою розуму та слова, але й із залученням творіння (євхаристійних дарів). Матеріальне творіння стає носієм вічного справжнього життя. Проте дуже мало людей замислюються над тим, що в літургії відбувається дещо важливе для всього творіння, зазначив владика Іоан. Більшість православних християн ще сприймають євхаристію індивідуалістично – як засіб для “мого” освячення та спасіння, а не для спасіння всього людства й усього матеріального світу. Владика також розрізнив терміни “communion” (спілкування як єднання) і “communication” (спілкування як обмін інформацією). Останнє може відбуватися віртуально, тоді як справжнє глибоке спілкування не може бути досягнуто без участі творіння.

ПЦУ вперше взяла участь у міжправославному саміті, презентувавши проект з відродження Почайни

Екологічний церковний саміт в Стамбулі тривав три дні. Учасники представляли богословські школи різних Помісних Церков. 2 червня учасники саміту молилися за літургією в церкві святого Георгія на Фанарі – кафедральному соборі Константинопольського патріарха. Вселенський патріарх Варфоломій також молився, читав та співав за богослужінням. Після служби для учасників саміту було проведено екскурсію Патріархією, а також найбільш видатними церквами Царгороду – Святою Софією та монастирем Хора.

Саміт завершиться 3 червня спільною вечерею з Вселенським патріархом.

Теги: