У перший день перебування єпископ Сильвестр відвідав Софійське кладовище, де оглянув могили випускників Київської духовної академії та звершив заупокійну літію на могилі відомого професора Київської духовної академії Михайла Еммануїловича Поснова (1873-1931), який у 1919 році залишив Україну та через м. Салоніки (Греція) емігрував до Болгарії, куди згодом перевіз свою сім’ю і викладав у духовних закладах цієї країни.

Цього ж дня владика Сильвестр відвідав Подвір’я патріарха РПЦ в Софії, де його зустріли настоятель архімандрит Вассіан та духовенство. Архімандрит Вассіан в пам’ять про відвідини патріаршого Подвір’я подарував єпископу Сильвестру ікону із зображенням архієпископа Серафима (Соболєва). Владика Сильвестр подякував о. Вассіану за подарунок і сказав: «Радісно побувати у Софії і відвідати храм-подвір’я. Я згадую своє навчання в Московській духовній академії. Мої студентські роки в духовній школі і навчання проходило під Вашим керівництвом. Дорогий отець архімандрит, бажаю Вам милості Божої і молитовної допомоги святителя Серафима у Вашому нелегкому послусі і служінні. Ми завжди бачили в Вас зразок доброго пастиря і людини, яка любить науку, любить пастирське служіння. Бажаю Вам, щоб Господь і далі вів Вас по шляху служіння на всякому місці, куди Він Вас пошле».

У крипті храму святителя Миколая Чудотворця владика звершив молебень біля мощей архієпископа Серафима (Соболєва), після чого сказав, зокрема: «Я щасливий, що послужив молебень біля мощей святителя Серафима, який завжди старанно та з істинною ревністю відстоював чистоту Православ’я. Всі студенти, які займалися і займаються вивченням догматичного богослов’я, знають і шанують ім’я цього подвижника Божого і вчителя Церкви. Його праці — це приклад, зразок правильного віровчення».  

Слід зазначити, що архієпископ Серафім (Соболєв) був досить одіозним ієрархом. Зокрема, він був ідеологом російського православного націоналізму і розробником ідеологем "русского міра". Найбільш відома його книга "Русская ідєологія" вже багато років є свого роду "катехізисом" для російських націоналістів. Після приходу в Болгарію радянських військ він одним із перших покинув РПЦЗ і приєднався до Московського Патріархату, прийнявши радянське громадянство. Архієпископ Серафім (Соболєв) був першим, хто оголосив екуменізм "єрессю". На Всеправославній нараді у Москві в 1948 р. він був одним з головних розробників антиекуменічних рішень цієї наради. Також у своїх працях цей ієрарх жорстко критикував і обвинувачував в єретицтві та неправославності  софіологічні погляди Володимира Соловйова, прот. Сергія Булгакова і о. Павла Флоренського. Обвинувачував він в "єресі хрестоборництва" і первоієрарха РПЦЗ митрополита Антонія (Храповицького) за його книгу "Догмат іскуплєнія".

У 1990-ті роки болгарські ЗМІ після розкриття архівів спецслужб неодноразово писали про співпрацю архієпископа Серафіма (Соболєва) з радянськими спецслужбами, через що тривалий час ставилась під сумнів правомірність його канонізації. Послідовники архієпископа Серафіма (Соболєва) в 1990-ті роки відокремились від Болгарської Православної Церкви, утворивши власну окрему Болгарську Старостильну Істинно-Православну Церкву. Саме ця, невизнана Болгарська Старостильна Церква, в 2002 р. найпершою в історії здійснила канонізацію архієпископа Серафіма (Соболєва). В РПЦ архієпископ Серафім (Соболєв) був канонізований в 2016 р.

Теги: