"Томос вже готовий. Він вже написаний. Я навіть знаю, хто його писав. Писав мій вчитель в Афінському університеті, в якому я навчався. Це один з кращих каноністів у православному світі — я б сказав, він геніальний абсолютно каноніст (напевно, йдеться про професора Власія Фідаса — ред.) — і тексти, які він пише, канонічні, є абсолютно досконалими. Тому я думаю, що цей томос буде абсолютно чудовим документом, канонічним. До нього не можна буде ніяких претензій висловити", — сказав архімандрит Кирило.

Він пояснив, що йдеться про певну процедуру надання автокефалії. Вона полягає у тому, що Константинопольська Церква має канонічну прерогативу надавати автокефалію, потім почнеться процес рецепції цієї автокефалії з боку інших Православних Церков — і тут можливі проблеми визнання новоутворення. Наприклад, Сербський патріарх уже зараз дав зрозуміти, що його думка збігається з московською. Архімандрит Кирило пояснює це тим, що у Росії і Сербії спільна туга за імперським минулим — Великою Росією та Великою Сербією. Проте, за даними священика, не всі у Сербському Синоді займають промосковську позицію.

Священик також дав свою оцінку подіям, що відбуваються в УПЦ (МП). За спостереженнями архімандрита Кирила, зараз у ній помітний курс на продовження "політичного православ'я", яке ще 2007 року засудив Собор єпископів цієї ж конфесії. Тоді під гаслами "політичного православ'я", зокрема "русского мира", виступали керівник Союзу православних громадян України Валерій Кауров та його прибічники, що стали згодом, у 2014 році, лідерами сепаратистських угруповань в різних регіонах країни. Підтримку цьому рухові з самого початку надавав потужний російсько-український підприємець Віктор Нусенкіс, який тиснув на керівництво УПЦ (МП) з метою просувати "русский мир" у церковному середовищі. Зокрема, цей же бізнесмен, аби "нейтралізувати" в керівництві УПЦ (МП) опонентів "політичного православ'я", свого часу сприяв переведенню о. Кирила з посади голови Відділу зовнішніх церковних зв'язків УПЦ (МП) на посаду першого заступника Учбового комітету РПЦ в Москву. На думку о. Кирила, сьогодні естафету Нусенкіса взяв інший політично заангажований скоробагатько, який в якості мецената впливає на церковну політику (йдеться, очевидно, про російсько-українського бізнесмена Вадима Новинського).

Архімандрит Кирило вважає, що в церковному керівництві не змогли налаштуватися на нові умови, в яких перебуває з 2014 року українське суспільство. Все частіше лунає, навіть з вуст офіційних спікерів УПЦ (МП), "риторика конфронтації і протистояння". Проте в церковному середовищі вже відбулася поляризація думок, так що не можна говорити про її думку загалом. За спостереженнями архімандрита, рядове духовенство і віруючі здебільшого підтримують курс на подальшу самостійність Церкви, в той час як єпископат займає загалом невизначену позицію.

Помірковані архієреї, які потенційно схвалюють автокефалію Української Церкви, на думку о. Кирила, могли б більш сміливо висловлювати свою позицію, а не мовчати. Це "дзвінке мовчання церкви" працює проти неї самої, вважає архімандрит Кирило. За його словами, зараз у вірян є запит на іншу позицію Церкви, альтернативну до тої, яку висловлюють офіційні спікери.

Теги: