В умовах окупації РФ частини території України саме положення цього протоколу є важливими в контексті застосування конкретних дій для посилення захисту культурної спадщини в Автономній Республіці Крим. Як зазначає Постійне представництво України при ЮНЕСКО, особливо актуальним є те, що стаття 9 цього Протоколу стосується захисту культурних цінностей на окупованих територіях.  

Згідно з цією статтею держава, яка окупувала цілком або частково територію іншої держави не повинна здійснювати:

    будь-який незаконний експорт, інше незаконне переміщення або незаконну передачу права власності на культурну цінність;
    будь-які археологічні розкопки, якщо тільки це не вимагається виключно для охорони, обліку чи збереження культурної цінності;
    будь-які модифікації або зміну виду використання культурної цінності, що мають на меті приховання або знищення доказу культурного, історичного чи наукового характеру.

Також згідно з цією статтею будь-які археологічні розкопки культурних цінностей на окупованій території, їх модифікації чи зміна виду їх використання здійснюються, якщо тільки це дозволяють обставини, у тісному співробітництві з компетентними національними органами окупованої території.

Приєднання до Другого протоколу надає не лише додаткові можливості для захисту культурної спадщини в окупованому Криму, але й тиску на РФ в контексті застосування заходів для порушення питання про кримінальну відповідальність за незаконні дії з боку окупаційної влади.

Так, відповідно до статті 15 Протоколу «Істотні порушення цього Протоколу» (глава 4. Кримінальна відповідальність і юрисдикція) вважається злочином вчинення навмисно і всупереч Конвенції 1954 року та Другого протоколу таких дій як:

    знищення або присвоєння у великих масштабах культурної власності, яка перебуває під захистом відповідно до положень Конвенції й цього Протоколу;
    вчинення актів крадіжок, грабежу або незаконного присвоєння чи актів вандалізму, спрямованих проти культурних цінностей, які перебувають під захистом відповідно до положень Конвенції.

У таких випадках України може вживати заходів, які можуть бути необхідними для визнання кримінальними злочинами згідно з її національним законодавством дій, передбачених у цій статті, і з метою встановлення для таких злочинів відповідних покарань.

Нещодавно уряд України вніс до Держреєстру нерухомих пам’яток 175 об’єктів в окупованому Криму.

Теги: