«Парад переходів»: УПЦ КП і УПЦ (МП) по-різному трактують зміну юрисдикції парафійУ зв’язку з військовою агресією Росії проти України за останні тижні посилилась тенденція до відходу парафій УПЦ (Московського Патріархату) в юрисдикцію УПЦ Київського Патріархату. Такі випадки в УПЦ (МП) вважають захопленням парафій, а в УПЦ КП – законним переходом, повідомляє кореспондент порталу "Релігія в Україні".

Раніше повідомлялось про «парад переходів» церковних громад УПЦ (МП) до УПЦ КП. Ці події захопили Волинь, Рівненщину, Тернопілля, Київщину, Херсонщину, Буковину, Вінничину...

В останні тижні ситуація розвивалася – з’явилися повідомлення про нові конфлікти щодо зміни юрисдикції громад УПЦ (МП).

Так, на Рівненщині 27 вересня відбулися збори громади на честь великомучениці Параскеви-П'ятниці УПЦ (МП) села М'ятин Гощанського району, повідомляє сайт УПЦ КП. Під час зборів були затвердженні зміни і доповнення до статуту громади, згідно з якими ця громада перейшла у юрисдикцію УПЦ Київського Патріархату. «Ми не агітуємо за ці рішення, вірні їх приймають свідомо та добровільно. Однак наші двері відкриті для всіх, і якщо хтось хоче перейти в юрисдикцію Київського Патріархату – ми його приймаємо, хто не хоче – ми силою його не тягнемо», – йдеться на сайті УПЦ КП.

Так само 20 вересня відбулися збори громади на честь Нерукотворного образу Христа Спасителя у селі Ходоси Рівненського району Рівненської області. Проте «коли громада разом із запрошеним духовенством Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату захотіла увійти до свого храму на богослужіння, їх не впустили завезені з інших парафій священнослужителі та прихильники Московського Патріархату, які застосували проти вірних сльозогінний газ та вогнегасники», пише сайт УПЦ КП.

11 вересня рішення про перехід з УПЦ (МП) в Київський Патріархат ухвалили загальні збори парафії храму на честь святих безсрібників Косми і Даміана в селі Судобичі Дубенського району Рівненської області, повідомляє прес-служба Рівненської єпархії УПЦ КП. Проте Рівненська єпархія УПЦ (МП) поширила протилежного змісту розповідь свого священика Романа Ігнатюка: «Приїхало кілька машин, з яких вийшли міцної статури хлопці. Деякі були одягнені в чорній камуфляжній формі з жовтими пов'язками на руках. Це, швидше за все, були представники "Правого сектору"». В цей час в храмі здійснювався молебень священиком УПЦ (МП). Група людей зібралася зовні церкви і стала проводити мітинг і голосування з питання про приналежність храму. Віруючі УПЦ (МП) замкнулися зсередини. «Почався реальний штурм храму зовні. Намагалися зрізати болгаркою замок на головних дверях. Потім пробували зняти то одні, то інші двері. А зрештою принесли лом і просто вирвали бічні двері правого кліросу...», -- йдеться у повідомленні Рівненської єпархії УПЦ (МП).

Митрополит Рівненський і Острозький Варфоломій, ієрарх УПЦ (МП), оприлюднив звернення до духовенства, чернецтва і віруючих, в якому наголошується: «Наші звернення до представників владних структур про захист православних храмів не дають ніяких результатів. Залишається єдина надія на Бога і Його всесильну допомогу... Прихильники УПЦ (КП) забувають просту істину, що своїми діями вони віддаляють час можливого об’єднання в майбутньому в Єдину Православну Церкву».

На Тернопіллі у селі Лішня Кременецького району відбулися збори парафіяльної громади, які ухвалили рішення про перехід від УПЦ (МП) до УПЦ КП, повідомляє сайт УПЦ КП. 14 вересня духовенство УПЦ КП вперше відслужило в храмі літургію.

Керуючий Тернопільською єпархією УПЦ Київського Патріархату єпископ Нестор (Писик) написав звернення до митрополита Тернопільського УПЦ (МП) Сергія (Генсицького), в якому зазначає: «Важливість церковного єднання вже розуміє багато хто з Вашої пастви та кліру. І якщо Ви, Ваше Високопреосвященство, вчасно не підтримаєте їх благі починання, то вони все одно оберуть духовну єдність, але вже без Вас. У кількох містах та селах Тернопільщини люди вже відкрито заявили про перехід із Московського Патріархату в Київський та сміливо відстоюють свій вибір. Інші громади, а їх чимало, готуються до переходу в лоно Київського Патріархату в найближчий час».

5 жовтня, як повідомляє сайт УПЦ (МП), віряни парафії святого Архістратига Михаїла у селі Бутин Збаразького благочиння Тернопільської єпархії не змогли звершити літургію у своєму храмі, «через його силове захоплення представниками так званої УПЦ КП та політичної партії «Правий сектор».

На Волині за один місяць в одному лише Горохівському районі третя парафія вийшла із підпорядкування УПЦ (МП) і перейшла до УПЦ КП, інформує сайт УПЦ КП. Зокрема, 19 вересня місцевий декан єпархії Київського Патріархату о. Андрій Сидор у співслужінні духовенства району відслужив літургію у зайнятому храмі УПЦ (МП) с. Стрільче. «Підкреслимо, що усі коментарі від представників Московського Патріархату щодо насильницького захоплення парафій священиками Київського Патріархату, є неправдивими й вигаданими. Такі дії духовентсва і парафіян Московського Патріархату є зрозумілими, оскільки ці люди навіть неправдою прагнуть зупинити процес переходу парафій до Київського Патріархату. Усі парафії, які перейшли до лона УПЦ КП приймали це рішення практично одноголосно, усією громадою села шляхом відкритого голосування», – пише сайт УПЦ КП.

Разом з тим сайт «Православіє в Україні» зазначає, що Хрестовоздвиженський храм села Угринів, що на Горохівщині, «був у брутальний спосіб захоплений розкольниками, при чому за участі та сприяння керівника місцевого сільгосппідприємства і депутата Волинської облради А. Турака. Громада поділилася, втім прихильники зміни конфесійної приналежності храму вирішили дилему за «законом джунглів» — просто захопивши храм».

На Львівщині єпископ УПЦ (МП) Філарет (Кучеров) виступив з коментарем «у зв’язку із захопленням Свято-Покровського храму міста Турка». Він доводить, що на даний момент парафіяни зібрали вже майже 500 підписів турківчан, які не мають наміру переходити в яку-небудь юрисдикцію і залишаються вірними УПЦ (МП). Разом з тим «під час спілкування з усіма сторонами конфлікту, єпископ отримав агресивну відмову на пропозицію йти на діалог та не розпалювати ворожнечі поміж жителів одного міста, що може бути використане зовнішнім агресором, виправдовуючи свої дії на Сході».

На Київщині в селі Пасічна Баришівського району Київської області відбулося сільське віче – перед громадою було поставлено питання: якому Патріархату має належати храм? «Значна кількість учасників зібрання висловилися за перехід до Київського патріархату, інша частина селян, серед яких усі без винятку парафіяни храму разом з колишнім настоятелем, який є місцевим жителем, вирішили залишатися в Українській Православній Церкві», тобто Московського Патріархату, передає сайт «Православіє в Україні» 13 вересня. Храм було опечатано, а переговори щодо долі храму вирішено продовжити.

Нагадаємо, що священик УПЦ (МП) села Пасічна священик Сергій Кушнір неодноразово викликав обурення місцевих селян, займаючи відверто проросійську позицію у російсько-українському конфлікті. Зокрема, він зривав державні прапорці України, вивішені на хатах села. Крім того, «одного разу зірвав з хлопчика футболку, на якій був зображений тризуб, ламав і викидав на смітник українську символіку, у своїх проповідях закликав до «русского мира», переконував громаду села, що Україна повинна бути частиною Росії», коментує сайт УПЦ КП.

Селяни неодноразово просили священноначалля замінити настоятеля на іншого священика. Після того як селяни висловились за перехід до УПЦ КП, настоятеля нарешті замінили, але вже було пізно...

5 жовтня, як пише «Православіє в Україні», відбулася спроба захоплення храму в ім’я святих князів Бориса і Гліба в Переяслав-Хмельницькому Бориспільської єпархії Київської області). «Невідомі особи, що були одягнені в камуфляжну форму, з бейсбольними бітами, на чолі з депутатами міської ради Сіворко М.М., Левченко В.Г. та Салобай А.З. зрізали замки на церковних дверях. Вдаривши в церковні дзвони, вони заблокували вхід у храм» Пізніше до храму під’їхав міський голова для врегуювання конфліктної ситуції, він оголосив про зібрання жителів мікрорайону Борисівка 11 жовтня для проведення голосування стосовно переходу громади до УПЦ КП.

Коментуючи 12 вересня повідомлення про «масовий перехід» парафій УПЦ (МП) до УПЦ КП речник УПЦ протоієрей Георгій Коваленко зазначив: «На жаль, останні події змушують нас свідчити, що розкольники – це церковні сепаратисти і поводяться вони так само. Зараз ми бачимо використання Київським патріархатом сепаратистських технологій під час організації т.зв. переходів громад. Спочатку сепаратисти (розкольники) говорять, що вони такі самі легітимні і ніяке визнання їм не потрібне. Потім проводиться сумнівний щодо законності референдум / зібрання / віче, де питання ставиться так, щоб отримати необхідний результат».

Він нарахував 6 випадків конфліктних ситуацій щодо зміни юрисдикції парафіями УПЦ (МП) і вважає, що на 13000 парафій це «ще не тенденція. А от технологія, за якою все відбувається, — це вже тенденція, та ще й з порушенням Божих Заповідей: не бреши, не кради, не бажай чужого».

Зі своїм коментарем подій виступив 16 вересня сайт УПЦ КП. У повідомленні "Про неправду, яку сіє в ЗМІ духовенство Московського Патріархату" сайт, зокрема, зазначає: «Створена штучно напружена ситуація – це справа рук священиків УПЦ Московського Патріархату, які, маючи наглядний приклад – Патріарха Московського Кирила, – шляхом обману, залякування і сили, намагаються зупинити процес переходу своїх парафій до Київського Патріархату. Керівництво УПЦ МП прекрасно розуміє невідворотність цих процесів і зміна одного промосковського священика іншим, менш промосковським, вже не допоможе, тому що український народ хоче мати Єдину Помісну Православну Церкву, але що важливіше, усі хочуть, щоб ця Церква була дійсно українською і аж ніяк не московською, яка лише за своєю назвою звучить «Українська Православна», а по своїй суті є московською».

7 жовтня керуючий справами УПЦ (МП) митрополит Бориспільський і Броварський Антоній (Паканич) зустрівся з Уповноваженим уряду Канади у справах релігій Послом Ендрю Беннеттом, якому розповів, що «у більшості випадків зміна підлеглості релігійних громад УПЦ відбувається шляхом голосування усіх мешканців села, за виборчими списками, що є грубим порушенням законодавства про свободу совісті. Адже проживання в тому чи іншому населеному пункті не робить людину автоматично парафіянином та членом релігійної громади, що знаходиться в цьому населеному пункті».

Теги: