Після закінчення богослужіння патріарх Феодор офіційно оголосив, що з 8 листопада 2019 р. Олександрійська Церква визнала ПЦУ. "Я хотів би з храму в Дахері, з Каїра, столиці Єгипту, повідомити про велику подію для нашої церкви. Я офіційно заявляю, що стародавня Олександрійська патріархія, друга в ряду [помісних церков], після тривалої молитви і після довгих роздумів, в присутності святих архієреїв, в присутності його високодостойності посла Греції, з сьогоднішнього дня внесла в диптихи православну автокефальну церкву України та її блаженнійшого предстоятеля господина Єпіфанія. Я стільки років прослужив Церкви і знаю, що з сьогоднішнього дня, з ласки Божої, почнеться рішення цього великого питання для нашої церкви. Згода, любов і надія виникнуть між нами. Через наші старання, через наші спроби ми побачимо, як Христос скаже нам, що він посеред нас", – цитує телеграм-канал "Батюшка Лютер" патріарха.

У мережі викладено відео заяви патріарха Феодора, зробленої в присутності архієреїв, а також офіційних державних осіб, зокрема грецького посла.


8 листопада опубліковано протокол глави Олександрійського Патріархату (переклад телеграм-каналу Бogoslov_ua):

"† Феодор, милістю Божою Папа і Патріарх Олександрійський і всієї Африки

Номер протоколу 115/2019

Високопреосвященний і преосвященним Архієреям нашого Святійшого Апостольського Престолу Святого Марка

Возлюблені святі Архієреї,

Після всього того, що з позитивним результатом ми обговорили і особисто з кожним з вас, і після зрілого роздуму і багатьох молитов, закликавши натхнення Утішителя Святого Духа, і піклуючись про єдність Православної Церкви, ми дійшли до рішення визнати Автокефалію Православної Церкви України та її Предстоятеля Блаженнішого к.к. Єпіфанія, бо прийшов час.

+ Папа і Патріарх Олександрійський і всієї Африки Феодор II

У великому граді Олександрії
8 листопада 2019"

Грецьке агентство "Ромфея" оприлюднило 8 листопада текст офіційного комюніке Олександрійського патріарха: "У минулі місяці ми переконалися в намірі наших Братів, Святих Ієрархів, визнати Автокефалію Української Церкви, надану Синодальним томосом, підписаним Всесвятостю Вселенським патріархом. Як всім прекрасно відомо, наша Свята Вселенська Православна Церква діє в згоді соборної системою управління, як вона прийняла її від Святих Вселенських Соборів. Згідно з цією системою, предстоятелі місцевих Церковних Синодів є рівнодіючою силою з їх членами. Згідно з цим і ми, як влада, рівнозначна і виконуюча намір Святих Братів Ієрархів, пом'янули в Диптихах Вселенської Православної Церкви Предстоятеля Автокефальної Церкви Києва і всієї України - Блаженішого Митрополита Єпіфанія, гаряче молячись про мир і добрий стан наших Православних Церков".

Спостерігачі та експерти коментують рішення Олександрійської Церкви.

Популярний російський телеграм-канал "Батюшка Лютер" припускає, що неочікуване Москвою рішення Олександрії – "це плоди політики РПЦ щодо Елладської церкви. ЕПЦ грала у відкриту – всі етапи в обговоренні теми ПЦУ супроводжувалися публікаціями в ЗМІ. У підсумку ця відкритість сприяла поділу грецьких архієреїв на «промосковських» і всіх інших, а також формування списку єпархій, в які російським паломникам заборонено їздити. З точки зору Афін, Москва взялася вбивати клин між грецькими ієрархами. Навряд чи патріарх Феодор бажав повторення цієї ситуації для своєї церкви, тому, мабуть, було прийнято рішення діяти раптово і єдиним фронтом, не даючи підживлення дискусії і перспективі роз'єднання єпископату".

Такої ж думки дотримується Катерина Щоткіна – відомий в Україні оглядач церковних подій. Вона пише в статті, яку 8 листопада опубліковало видання "Ділова столиця":"У випадку з Олександрійської церквою все буде ще складніше - тут не було спеціального засідання єпископів, не було дебатів і висловлювань, не було голосування. Звичайно, патріарх Феодор сказав, що рішення "колегіально", але ніяких особистих позицій в процесі обговорення озвучено не було. Хто за, хто проти, можна тільки здогадуватися. Звичайно, не важко буде дізнатися точку зору кожного єпископа - думаю, в Моспатріархіі прекрасно знають, хто чим дихає в єпископаті Олександрійської церкви. Але підготувати список санкцій буде навіть складніше, ніж у випадку з Грецією".

Телеграм-канал "Батюшка Лютер" уже повідомив, що 10 жовтня, на недільній літургії на Олександрійському подвір'ї в Москві, перестали поминати патріарха Олександрійського Феодора. "Настоятель подвір'я митрополит Киринський Афанасій Кіккотіс не служив, а тихо перебував у прибудові храму, що є рідкістю... Зрозуміло, і його не пом'янули, поминали тільки «Великого Господина». Люди плакали. Владика доклав багато зусиль на приході: не тільки в плані благоустрою, а й в літургійному плані. На подвір'ї ми співали в основному на грецькій мові, звучав візантійський спів з чудовими особливостями Олександрійської церкви", - пише читач телеграм-каналу.

Московський протодіакон Андрій Кураєв 11 листопада коментує ситуацію в "Живому журналі": "Саме час опублікувати статути подвір'їв інших церков на території РПЦ. Виявляється, на відміну від посольств вони аж ніяк не екстериторіальні (ексюрисдикційні). Звичайно, немає поминання вселенського патріарха на московському псевдоподвір'ї Афонського Пантелеймонова монастиря. Це подвір'я "псевдо-" тому що воно відкрите без дозволу того патріарха, в чиєму веденні знаходиться Афон, і, гадаю, без дозволу Кінота Святої гори".

Крім того, о. Андрій Кураєв цитує ректора Російського православного університету РПЦ ігумена Петра Єремеєва про "особливе звучання" переговорів РПЦ з Коптською Церквою (яка не входить у сім'ю Православних Церков світу і є паралельною структурою у Єгипті поряд з Олександрійською Православною Церквю) на тлі розбіжностей у ставленні до ПЦУ між Москвою і Олександрією. Тепер "на догматичні відмінності наплювати. Є більш важливе питання: чий Київ", коментує реакцію представників РПЦ о. Андрій Кураєв.

Найбільш масовий серед російських вірян телеграм-канал "Церквач" наводить цитату патріарха Кирила 2009 року про необхідність дотримуватися у церковному житті слів святого Вікентія Лерінского «У головному - єдність, у другорядному - свобода, у всьому - любов». "Тоді ще ніхто не припускав, що саме патріарх Кирило стане головною загрозою єдності світового Православ'я, перевернувши з ніг на голову головне і другорядне, і позбавивши цю конструкцію головного - християнської любові. Особливий шарм наведеним висловом додає той факт, що слово було вимовлено в присутності патріарха Олександрійського і всієї Африки Феодора (Хорефтакіса), якого в Москві, за словами єпископа Сави (Тутунова), «завжди любили і зустрічали з особливою теплотою», а тепер, схоже, забудуть назавжди. Як же складно буде наступнику патріарха Кирила ось це все розгрібати", - пише "Церквач".

Митрополит Запорізький Лука (Коваленко) в традиційній для себе манері оголосив у своєму телеграм-каналі про "ознаки умопомрачіння у Олександрійського Патріарха", про те, що "в нього увійшов диявол" і що глава Олександрійської Церкви навіть "цинічніше" за Іуду, який зрадив Христа. "Сьогодні «патріарх» Феодор, боячись втратити місце і заробіток, визнав мужиків в рясах за священиків. Але, хто знає, може точно так же і з тих же причин він визнає і антихриста за Христа", - цитує митрополита Луку релігієзнавець Ілля Бей.

Архімандріт Кирило (Говорун), екс-глава Відділу зовнішніх церковних зв'язків УПЦ (МП), який працював у вищих структурах РПЦ, коментує у Фейсбуці реакцію своїх колег-священнослужителів на визнання ПЦУ: "Дивлюсь на реакції деяких архієреїв РПЦ і УПЦ на процес канонічного визнання ПЦУ іншими Помісними Церквами і дивуюсь. З цим процесом можна не погоджуватися і висувати проти цього богословські чи канонічні аргументи, як це й роблять окремі архієреї в інших Церквах - але ж точно не реагувати у такий дикий і істеричний спосіб. Ось як буває, коли олігархи роблять собі кишенькових архієреїв з хлопців без освіти і церковності, але з апломбом і вмінням догоджати хазяївам. В результаті освіти і культури їм вистачає лише на амбівалентні вислови із сексуально-перверсивним підтекстом у соцмережах. А от на серйозну богословську розмову вони абсолютно не здатні...".

Колишній відповідальний редактор "Журналу Московської Патріархії", а зараз головний редактор альманаху "Дари", Сергій Чапнін 11 листопада зауважує: "На наших очах РПЦ своїми ж руками заганяє себе в кут. Біда в тому, що зупинитися вже неможливо. Для цього потрібна не стільки політична воля, скільки розсудливість і лагідність. А в РПЦ немає ні першого, ні другого, ні третього... Ненависть до греків проривається скрізь. Навіть старі архієреї сміються над злими жартами на адресу греків і перепощувают їх в месенджерах без коментарів і застережень (вчора сам отримав від них репости цих "жартів"). Як відомо, ламати не будувати. Те, що руйнується в міжправославних стосунках зараз, відновлюватися буде десятиліттями".

Віталій Портніков, експерт "Радіо Свобода", 9 листопада нагадує про мстивість РПЦ: "Після надання автокефалії ПЦУ Москва спровокувала розкол у західноєвропейському екзархаті російських парафій Константинопольського патріархату. Незважаючи на те, що достатньої кількості вірян для ухвалення рішення про перехід цього екзархату до РПЦ не знайшлося, в Москві пішли на дію, що суперечить статуту самого цього церковного об’єднання – прийняття частини громад на чолі з колишнім архієпископом... Голова пресслужби Московського патріарха Володимир Легойда вже зараз лякає розколом Александрійської патріархії і створенням окремих російських парафій в Африці".

Володимир Мельник, член редакційної колегії порталу "Релігія в Україні", у своєму дописі на Фейсбуці 9 листопада також звертає увагу на двоїстість позиції РПЦ в залежності від кон'юнктури: "Ті самі, хто десятиліттями віщали про РПЦЗ як «безбожну і безблагодатності секту, шлях смерті» або зовсім «лжецерковь антихриста» раптово прозрівав і, зовсім не бентежачись, заявляли: «ми ніколи не сумнівалися в благодатність наших братів з РПЦЗ»... Не стала винятком і риторика РПЦ на адресу Олександрійського патріарха. Ще зовсім недавно ми чули запевнення в стилі «мудрий і авторитетний Олександрійський Патріарх, який міцно стоїть у вірі і відомий своєю принциповістю в канонічних питаннях, ніколи не визнає», як раптом з'ясовується, що «Зрозуміло, ми завжди знали і чекали зради від цього слабовольного, безпринципного і продажного громадянина »..."

Офіційний сайт УПЦ (МП) взагалі не повідомив про повноцінне визнання Олександрійською Церквою ПЦУ. Замість цього на сайті УПЦ (МП) з'явилося повідомлення, що 9 листопада, під час візиту патріарха Феодора до Кіпрської Православної Церкві, якісь єпископи останньої просили Феодора не поминати під час літургії предстоятеля ПЦУ. Чи погодився на це патріарх Феодор, сайт УПЦ (МП) також не повідомляє. Натомість про це повідомив московський протодіакон Андрій Кураєв: "Сьогодні, перебуваючи на Кіпрі, олександрійський Патріарх на Літургії пом'янув Епіфанія в якості митрополита Київського. Ніхто зі служителів кіпріотів не протестував".

Теги: