Послання напередодні Різдва з закликом подолати церковну поляризацію Анастасій направив 20 листопада Константинопольському Патріархату і всім автокефальним Церквам, а 24 листопада його опублікувала Албанська Церква.

"Церковні події минулого року створили нову реальність з очевидним залученням геополітичних інтересів і вигод. Цю нову ситуацію не можна ігнорувати прямо або побічно. Надання автокефалії православній церкві України не принесло бажаної православної єдності і миру, як це було з усіма попередніми випадками надання автокефалії", - йдеться в посланні.

"Центральна фігура в українській проблемі, самопроголошений "патріарх" Філарет, в кінцевому підсумку відмовився від "томосу", розкритикувавши як його зміст, так і його мету. Розбіжності поширилися на інші регіони і на православний світ в цілому", - пише Анастасій.

За його словами, після рішення Московського Патріархату не один мільйон православних по всьому світу припинили євхаристійне спілкування з Константинопольським Патріархатом, Олександрійським Патріархатом і Елладської церквою. Питання про законність свячень, здійснених самопроголошеним Філаретом, коли він був відлучений від церкви і підданий анафемі, продовжує розділяти, зазначив Анастасій.

"Хворобливі наслідки цього хірургічного втручання занадто добре відомі не тільки серед православних кіл, а й в усьому християнському світі", - йдеться в листі.

Архієпископ Албанський зазначив, що тривожне мовчання переважає в більшості Православних Церков, розкол завдає серйозного удару по православ'ю, і час тільки поглиблює його. "Очевидний політичний тиск з обох сторін підриває духовний авторитет православної церкви, а мобілізація безвідповідальних людей для висміювання тих, хто висловлює інші думки, і в той же час лестощів тим, хто їх підтримує, підриває міжправославний діалог в критичний для православ'я момент. Деякі церковні кола висловлюють надію, що всі православні церкви будуть поступово визнавати одержувача томосу. Більш того, навіть якщо деякі автокефальні церкви визнають його, кілька інших заявили в своїх публічних заявах, що вони продовжуватимуть відмовлятися робити це ", - пише предстоятель.

За його словами, в результаті розкол етнофілетизму (на греків, слов'ян і тих, хто бажає гармонійних відносин з усіма) завдає серйозного удару по багатонаціональному, багатокультурному і екуменічному характеру православ'я.

"Час не обов'язково виправляє і лікує церковні розколи; швидше це поглиблює і увічнює їх", - вважає Анастасій.

За його словами, рішення є. "Вони, звичайно, не будуть досягнуті шляхом обміну образливими і загрозливими текстами, ні за допомогою позацерковних втручань, вони не можуть бути нав'язані в односторонньому порядку і не прийдуть автоматично з плином часу. Кожна затримка погіршує і без того хворобливу ситуацію", - вважає Анастасій.

Він заявив, що єдиним ключем до виходу з кризи є основоположний принцип соборності, який завжди лежав в основі розвитку православної церкви, і представникам всіх православних церков необхідно зібратися разом, у взаємній повазі і з єдиною метою знайти мирну угоду, прийнятне для всієї Церкви.

"Чим довше відкладається проведення Всеправославного собору, тим небезпечніше стають численні розколи в православному світі. Сучасні технології підсилюють шум, розгубленість і сум'яття серед православних, і довіру до православ'я в сучасному світі зменшується", - йдеться в посланні.

"Ініціатива зцілення нової реальності безсумнівно належить Вселенському патріархату. Але всі автокефальні церкви, всі без винятку православні, несуть відповідальність за сприяння примиренню", - заявив Анастасій, за словами якого, примирення принесе мир мільйонам вірних людей.

З ініціативою провести синаксис предстоятелів Православних Церков виступив також Єрусалимський патріарх Феофіл III. 21 листопада у Москві він запропонував усім предстоятелів помісних Церков зібратися в Йорданії для обговорення питань збереження всеправославного єдності. РПЦ підтримала цю ініціативу, Олександрійський патріарх – ні.

Фото Facebook

Теги: