Давнє кельтське свято мертвих було інституціалізоване католицькою церквою у VIII столітті. Так з’явилася ніч напередодні Дня Всіх Святих, або Хеловін. Потім традиція помандрувала до Америки, а пізніше – по всьому світу. В 90-х Хеловін прийшов до України і почалася дискусія – святкувати чи ні? І в який спосіб?


Тож, яке відношення має Хеловін до України, святкувати його чи ні – розмірковували у студії програми «Світло».

Прот. Георгій Коваленко, ректор Відкритого Православного Університету:


«Ми маємо Масляну і той самий карнавал, ми маємо коляду і колядки — ми маємо цього багато. Відмінність Хеловіна в тому, що він не має коріння в нашій міфології чи християнських віруваннях. Це якесь нове явище. Більше того, це явище ще й комерційне, і про це не варто забувати.

Мені здається, що є два варіанти ставлення до Хеловіна. Один варіант – це закликати не брати участь, самим не брати участь чи певним чином виступати проти.

Інший варіант – більш складний, але може виявитися на якомусь етапі і позитивним, і смислово насиченим – намагатися його інкультурувати. Тобто ми маємо розуміти, що воно не має жодного відношення до свята Всіх святих. Бо в кельтській культурі і у місіонерів британських народів це працює, як у нас колядки. Коли Хеловін приходить до нас як свято смерті, як певний карнавал, як певна казка, ми маємо дати свою відповідь.

На сьогоднішній день, мені здається, найкраща відповідь — не сакралізувати це свято взагалі. Тобто ставитися до нього, як до світського карнавалу, бо в загальному просторі, в світському просторі, наші релігійні аргументи працювати не будуть. Але коли ми відділяємо це від релігії і говоримо, що це не релігійне, то ми, принаймні, робимо певний запобіжник. Ми говоримо людям: «Не вкладайте в це релігійний сенс. Не поклоняйтеся смерті, тобто, не грайтеся із смертю».

А ще можна придумати наш варіант, адже в нас теж багато мавок і такого іншого. Принаймні, це мало б якусь культурознавчу місцеву перспективу. Але треба знайомитися і з культурами інших народів. Думаю, що в певний спосіб це можливо».

Оrthodoxy.org.ua

Теги: