Знакові події відбуваються у церковному житті Києва. 30 вересня Предстоятель УПЦ митрополит Володимир, відкриваючи засідання Успенських читань на території «Софії Київської», виступив із програмною промовою «Завдання православного богослов’я в Україні на сучасному етапі». Наступного дня у галереї «Соборна» розпочалися публічні лекції з сучасної православної теології.

 

У своєму виступі митрополит Володимир закликав до відродження богослов’я. У цій сфері, вважає владика, необхідно докласти не менше зусиль, аніж для храмобудівництва чи розвитку церковної преси. Богословське відродження має на меті сприяти «масштабній християнській просвіті, повноцінній присутності богослов’я у світській науці, роз’ясненню суспільній еліті соціальної доктрини Церкви», – зазначив першоієрарх УПЦ.

Важко не погодитися з актуальністю слів митрополита Володимира, виголошених у древній резиденції київських архіпастирів – Будинку митрополита на території «Софії Київської». Проте, як це часто буває, такі промови залишаються лише красивими словами і не більше. Та, здається, не цього разу. Бо вже наступного дня відомий київський науковець Юрій Чорноморець розпочав цикл публічних лекцій про сучасне православне богослов’я.

Осінь – весна богословської думки

17 зустрічей, а саме стільки планується лекцій, «мають на меті популяризацію сучасного богослов’я, навчити слухачів розбиратися у сучасних теологічних тенденціях», – презентував програму координатор проекту Віталій Сидоркін. «Зараз, у кращому випадку, вивчають древніх святих отців, а про сучасних богословів майже ніхто нічого не знає. Ми спробуємо це  виправити», – додав він.

На першу лекцію у виставковій залі галереї «Соборна» зібралося чимало охочих долучитися сучасної богословської думки. Прийшла не тільки молодь. Були тут і священики, й викладачі, зрештою аудиторія зібралась вельми різноманітна…

Лектор, кандидат філофських наук, шеф-редактор Богословського порталу Юрій Чорноморець зауважив, що курс задуманий як вступ до православного богослов’я. «Багато хто думає, що православне богослов’я безпроблемне та стабільне. А якщо й існує якесь різноманіття, то обов’язково позитивне і ніяких проблем у православних немає. Але це не зовсім так. Життя завжди складніше», - попередив він.

Під час лекції ці слова пригадалися декілька разів. Бо ж і у самого Юрію Чорноморця звучали твердження, з якими можна посперечатися. Проте найціннішими були щирість та завзяття, з якими доповідач звертався до слухачів. Саме цього, на жаль, так не вистачає багатьом сучасним православним проповідникам та вчителям.

Осінь – весна богословської думки

Чорноморець сформулював дві найголовніші, на його думку, парадигми чи напрями у сучасному православному богослов’ї: 

  1. Неопатристика. Суть якої полягає у відродженні богослов’я святих отців Церкви. Представниками цього напрямку були отець Георгій Флоровський та Володимир Лоський.
  2. Літургійний неоєвангелізм (термін Ю. Чорноморця). Який лише починає розвиватися і полягає у найповнішому поверненні до богослов’я Святого Письма (зокрема Євангелія) та православної літургічної традиції, основою якої є участь у Євхаристії. Цей напрямок розвивали митрополит Антоній (Блюм) та отець Олександр Шмеман. 

На думку лектора, майбутнє православного богослов’я саме за літургійним неоєвангелізмом, і найближчим часом період неопатристики буде завершено. Аргументуючи цю думку, Юрій Чорноморець навів, зокрема, слова митрополита Володимира з його доповіді на Успенських читаннях: «Сьогодні часто говорять, що богослов’я має своїм джерелом досвід церковного життя богослова або громади. Але в слові «досвід» завжди прихована можливість для суб’єктивності, якої не повинно знати богослов’я. Саме тому необхідно мати надійний фундамент для християнського життя кожного віруючого взагалі і особливо богослова. Таким фундаментом є особиста зустріч з Христом у таїнстві Євхаристії».

Цикл лекцій продовжиться 8 жовтня у галереї «Соборна» (Київ, Залізничне шоссе, 3). Лекції проходитимуть у рамках актуального богословського клубу «Софія», який вже півроку діє з благословення митрополита Володимира.

Теги: