Релігійне сьогодення України ознаменувалося підвищеною увагою до релігійної (і не тільки) діяльності харизматичних церков. Зокрема, в епіцентрі опинилася харизматична церква «Посольства  Благословенного Царства Божого для Всіх Народів», заснована пастором із Нігерії Сандеєм Аделаджою. Однак «Посольство Боже» не уособлює собою всіх харизматів в Україні, але залишається чи не найконтраверсійнішою релігійною організацією. Назагал сучасні харизмати присутні в українському релігійному просторі з початку 90-х років. У процесі свого становлення вони пройшли шлях від невеликих утворень сектантського типу до потужних релігійних об'єднань. В Україні сьогодні діє Об'єднання Незалежних Християнських Харизматичних Церков України (Повного Євангелія). Це більше ніж 600 громад. Найвідомішою харизматичною церквою Повного Євангелія (яка, однак не входить до Об'єднання) є якраз «Посольство Благословенного Царства Божого для Всіх Народів». Найзначнішими віхами в існуванні цієї церкви можна назвати наступні:

1993 р. - перші програми з участю С.Аделаджі, підготовка до створення церкви.

1994 р. - створення харизматичної церкви «Слово віри».

1995 р. - при церкві створена Духовна Академія

1997 р. - експертиза, що стосувалася діяльності лідера церкви С.Аделаджі. „Експертна комісія дійшла висновку, що під час своїх проповідей пастор Сандей Аделаджа не використовує лікувальних методик." (Міністерство охорони здоров'я України. Український науково-дослідний Інститут соціальної та судової психіатрії. Експертний висновок 2/2 від 22.09.97 р. - № 1.01.-412). 

1998 р. - діяльність харизматичної церкви «Слово віри» (серед інших харизматичних церков) розглядалася на засіданні Ради національної безпеки та оборони України.

1998 р. - КМДА заперечувала легітимність перебування лідера церкви С.Аделаджі в Києві.

1998 р. - опублікування Міністерством освіти інформаційно-методичного листа від 20.04.98, розісланого керівникам управлінь, облдержадміністрацій, керівникам освітянських установ, у якому давалися „рекомендації про попередження залучення дітей і підлітків до діяльності релігійних організацій харизматичного напряму".

1999 р. - декілька судових позовів, ініційованих виконавчою радою Об'єднання НХХЦУ (ПЄ) (незалежних християнських харизматичних церков України Повного Євангелія) «про захист честі, гідності та ділової репутації».

1999 р. - представники Об'єднання подали клопотання про підписання мирної угоди, що полягала в наступному: „Відповідачі до 01.08.99 зобов'язуються спростувати свідчення, викладені в інформаційному листі №1/9-168 від 20.04.98".

1999 р. - у пресі надруковано більш як 30 критичних статей про діяльність харизматичної церкви «Слово віри»

2001 р. - започатковано щорічне проведення „Маршу життя" (День пам'яті жертв СНІДУ)

2002 р. - Церква «Слово віри» перейменована в церкву «Посольство Благословенного Царства Божого для Всіх Народів»

2002 р. - вітання мера столиці О.Омельченка на Конференції з нагоди 8-річчя церкви та удостоєння С.Аделаджі відзнаки «Золота фортуна».

2003 р. - конфлікт стосовно приміщення легкоатлетичного манежу (вул. Тичини, 18), яке орендувала церква.

2005 р. - спецвипуск газети «Посольство Боже» на підтримку помаранчевої революції.

2006 р. - перемога на виборах міського голови Л.Черновецького - парафіянина церкви С.Аделаджі.

2007 р. - візит пастора С.Аделаджі до штаб-квартири ООН у Нью-Йорку.

2008 р. - скандал навколо King's Capital та негативна реакція на цю подію старших служителів християнських євангельських церков України.

2009 р. - серія виступів низки пасторів на підтримку С.Аделаджі.

2010 р. - вперед, до президентських виборів?

За заявами самої церкви, кількість її парафіян у Києві станом на січень 2009 року сягає 25 000 осіб. Динаміку змін зумовлено такими чинниками як маніфестація Дарів Духа Святого (говоріння іншими мовами, зцілення, пророцтва тощо), «теологія процвітання» як доктринальне положення, орієнтоване на фінансовий успіх, диференціація служінь (молодіжні, дитячі, професійні), активна євангелізаційна діяльність, входження в політику, бізнес тощо. На фоні посиленої емоційності, що виникає на зібраннях,  означені фактори діють доволі потужно.

Для харизматів загалом і для „Посольства Божого" зокрема характерна масштабність планів. Вони ставлять перед собою мету про досягнення досить високих показників. Наприклад, завдання тільки  „Посольства Божого" - це 5 млн спасенних, 10 млн тих, хто покаявся в Україні, 50 тис. рукопокладень пасторів і 500 млн тих, що пізнали Христа у світі. Відомо, що той, хто ставить високу планку, навіть якщо її й не сягає, має відповідні результати. Крім того, методика залучення нових адептів у „Посольства Божого" теж має свою специфіку. Серед іншого існує й „Система 12-ти" (за кількістю учнів Ісуса Христа). Суть її полягає в тому, що вірний  церкви повинен залучити до вчення ще 12 чоловік. В ідеалі залучення 12-х видається проблемним, але якщо навіть вдається прихилити одного чи двох, то система в цілому працює.

Церква "Посольства Божого": що далі?
Неоднозначне ставлення викликає організованість харизматів у проведенні тих чи інших масових публічних заходів (від різноманітних маршів до акцій підтримки політичних  лідерів). Вибори столичного мера постали підтвердженням такої організованості. Однак варто зважено підходити до оцінки подібних подій. У цьому разі Л.Черновецький максимально використав усі наявні можливості. Серед електорату були і ті, в чиїх очах він поставав як православний, і ті, для кого він поставав прихильником харизматичної церкви. У пресі інколи лунають «антисектантські» закиди щодо релігійних уподобань чинного мера та побоювання «тотальної харизматизації». Але Л.Черновецький отримав 31,8% голосів виборців. Отже, залишаються ще більш ніж 68% серед тих, хто не підтримував його кандидатуру. Не слід забувати, що навіть зазначена вище статистика свідчить: харизмати не є монополістами у сфері релігії на теренах України і навіть Києва. Інші протестантські церкви мають достатньо сильні позиції: адвентисти сьомого дня, п'ятидесятники, баптисти тощо.

Сьогодні виклично виглядають обіцянки мера м. Києва Л.Черновецького (харизматичні зв'язки якого є очевидними) взяти участь у позачергових виборах Верховної Ради і привести у Раду блок із його власним ім'ям. Зважаючи на відпрацьовані технології Л.Черновецького у повторних виборах на посаду мера, а також враховуючи, що тенденція деполітизації релігії простежується слабко, можна дійти висновку, що харизмати все більше виступатимуть як база електоральної підтримки Л.Черновецького у його політичних і стратегічних планах. Але проживають харизмати  переважно в окремих регіонах. Якщо зважити, що серед усіх релігійних громад України харизмати мають 3,8 %, серед громад християнського спрямування - 5%, а серед протестантських - 15,2 %, то вірогідність того, що Л. Черновецький тільки за підтримки харизматів може потрапити у Раду - надто низька. Можемо припустити, що Л.Черновецький створює партійні осередки на базі харизматичних регіональних громад, і в такому разі результат може бути й іншим, оскільки його ставка на використання харизматичних громад у політичній боротьбі за владу у Києві підтвердилася відповідними результатами. Київ залишається одним із центрів дислокації харизматів, зокрема такої потужної його складової як  «Посольство Боже» Сандеєя Аделаджі. Злиття політики, релігії і бізнесу в Києві набуває все більше контраверсійних і скандальних ознак. Одним із прикладів може слугувати ймовірна причетність пастора С.Аделаджі до скандалу з фінансовою компанією «King's Capital», яка не залишилася поза увагою як громадських, так і релігійних кіл. Зокрема, старші служителі християнських євангельських церков України у своїй заяві щодо діяльності С.Аделаджі так охарактеризували його дії: «Намагання створити культ особи, методи і діяльність, засновані на саморекламі, перебільшення своїх заслуг і неправда, лжевчення про збагачення, гріх сріблолюбства, практика прокляття служителів, незгодних із його думкою» тощо  і... дали час на виправлення ситуації. Водночас шириться хвиля (чи то природна, чи то кимось зорганізована) заступництва за С.Аделаджу. (Згадаймо принагідно про намагання вислати С.Аделаджу із України і лист-звернення на його захист, підписаний більш ніж 50 депутатами).

            Чим завершиться ця ситуація, наразі важко спрогнозувати. Поняття справедливості є досить знівельованим у нашому суспільстві, як і розуміння того, що закон один для всіх. На питання, чи багато відомих і фінансово незалежних осіб було притягнуто до  відповідальності, практично неможливо відповісти ствердно. Крім того, політика, влада, бізнес і релігія все більше взаємопроникні, а наслідки таких процесів, особливо в умовах нестабільності і перманентної кризи в державі, можуть бути найнесподіванішими.

Теги: