
Як далеко просунулася Церква від тієї П’ятидесятниці, і на якому відтинку заповіданого їй шляху перебуває? Насправді, шлях цей закінчено, – стверджують одні. – Церква живе споминами про минулий блиск і владу, вона нездатна запропонувати людині, замордованій неврозами нескінченних пост-реалій, нічого нового, вартісного й, головне, корисного; Церква відтворює структури й спосіб думання, які давно втратили актуальність; ще трохи – і вона перетвориться на купку жерців, котрі спілкуватимуться між собою за допомогою лишень їм зрозумілої знакової системи.
Шлях Церкви тільки-но розпочався, – рішуче заперечують інші. – Церква зовсім недавно отримала змогу бути передовсім й лише Церквою. Вона без жалю розстанеться із земною владою, ментальністю й естетикою монархії, вона звертатиметься до людської душі, а не до земних володарів. Церква і на початку ХХІ століття не лише спасає, а й працює як спільнота пам’яті. Вона осучаснює минуле і надає тяглості та історичної значущості сучасному. Вона зберегла свої традиції і головні функції, а це, між іншим, 100 чи 50 років тому виглядало дуже проблематичним. Вона бачила впродовж цього часу величезну армію відступників, більшу, певно, ніж за всю попередню історію, але зрада, – як писав один французький філософ, – подібно до іржі, заторкує лише її зовнішній бік.
Церква відокремлюватиметься від світу не тому, що гидує ним, а для того, щоби його вдосконалювати. А заради цього вона сама прагне повсякчасно вдосконалюватися і оновлюватися. Попри те, що ми всі часом бачимо і чим справедливо обурюємося, Церква дедалі меншою мірою представлятиме себе світові в застиглих формах, вона розстанеться з примусом заради вільного вибору і перейде від теології страху до теології любові. Церква не хоче, щоб людські конфлікти ставали війною “синів світла з дітьми темряви” і тим самим проголошує свою головну політичну мету: за будь-яких умов залишатися Церквою і перетворювати революції на еволюції.
Дух Святий надихає Церкву, виливає пророцтва, вдосконалює священиків, неуків навчає мудрості, а рибалок робить богословами. Однак, навіть для богословів таїна Трійці – нездоланна. Догмат Трійці – це хрест для людської думки, – писав Павло Флоренський. Але, водночас, „душа людська”, яка „за природою своєю християнка”, приймає цю незбагненність беззастережно. Зауважте, мало ще в якому святі так втілюється народна релігійність, як у святі Трійці. Напружене поєднання очікування і надії, зречення і відданості, неймовірних забобонів і палкої віри, що просякнуло все навколо – це і є серце тієї релігійності, яку вчені намагаються спіймати в соціологічних анкетах, у церковних книгах та заявах ієрархів. Вона зовсім не вчена і сильно відгонить язичництвом, вона невідокремна від наївних сільських ікон з потьмянілим ликом, від масної чорної землі, розораної плугом, від голосіння, розпуки і одвічної надії, що якось усе минеться і зміниться на краще. Це і є та сама українська релігійна культура, яка не приймає “індустрійного світорозуміння”, хай її і фізично перемістили до міста. Це цілий світ, який веде до “царства унікальних, неповторних подій”, де час і простір набувають інакших, надбуденних значень.

Народна релігійність лишалася могутнім і нездоланним опонентом цього культу. Її не можна було знищити, як тисячі єпископів, ув’язнити, як сотні тисяч священиків, чи закрити, як незчисленну кількість храмів по всій Україні. Всі постанови, заходи і лекції розчинялися в її непорушності. “Релігія тією самою мірою творить суспільство, як і суспільство релігію”, – стверджував Еміль Дюркгайм. У цьому сила і слабкість народної релігійності, яку, на жаль, не можна виправити, але, на щастя, не можна скасувати.
Теги:
MichaelWeP написал: