Згідно з онтологією Іоанна Зізіуласа, Бог є спілкуванням трьох Екзистенцій. Сутність Бога породжена першою з трьох екзистенцій під час породження другої та третьої Іпостасей. Людина народжується “біологічною особою”, але може стати екзистенцією («еклезіологічною особою»), якщо охреститься і буде існувати в церковній спільноті. Людина як екзистенція може досягнути спілкування з Богом як трьома екзистенціями під час євхаристії. Вчення про те, що людина є екзистенцією саме в спілкуванні з іншими людьми притаманне екзистенціалізму: на ньому особливо наголошують М. Хайдеггер, К. Ясперс, М. Бубер. А вчення про те, що для буття екзистенцією потрібне ще й спілкування з Богом, є аксіомою всіх релігійних екзистенціалістів, особливо – М. Бубера, Г. Марселя, М. Абаньяно. Отже, онтологія Іоанна Зізіуласа, викладена в обох його книгах, є звичайною для релігійного екзистенціалізму.

Бог є Іншим, що приходить із майбутнього. Людська особистість не має влади ні над Іншим, ні над тим майбутнім, з якого Інший приходить. Людина в євхаристії вчинить правильно, якщо займе позицію очікування, а не буде докладати зусиль до трансценденції. Спілкування в євхаристії можливе не тому, що людина здатна трансцендувати до Бога, а тому що Бог приходить до людини. Отже, євхаристійне спілкування можливе в результаті двох кенозисів. По-перше, кенозису Божого, оскільки Бог сходить до людини. І, по-друге, в результаті кенозису людського, оскільки особистість смиренно очікує пришестя Бога. Це смирення зокрема означає відмову від всякого роду індивідуальних екстатичних устремлінь до Бога. Умовою можливості богопізнання є смирення особистості. Людина церковна онтологічно вже поставлена в ситуацію смирення. Адже особистість входить у Церкву як у напередвизначену спільноту, а не створює її. Церковна община є містичним тілом Іншого, над яким особистість не має влади. Навпаки, вона залежить від цього Іншого. Церковна спільнота для особистості складається із багатьох інших. І без цих інших церковна спільнота неможлива. Виникає ситуація залежності особистості від інших. Адже церковне спілкування — це істинний спосіб існування особистості. Але для того, щоб почати жити цим життям, до якого особистість покликана, вона має прийняти членів власної церкви як інших, змиритися з ними (p. 294, 302). Цей досвід смирення і прийняття іншого – єдина можливість бути відкритим до іншого, а отже, й спілкуватися з іншим (p. 303). Щоб пізнати Іншого, необхідно прийняти його як Іншого і прийняти інших людей в їх специфічності. Це вчення Іоанна Зізіуласа про пріоритетність Іншого виникло під впливом філософії Е. Левінаса, згідно із яким людська екзистенція ґрунтується на прийнятті іншого, відповідальності щодо нього, незважаючи на те, яку позицію по відношенню до особистості виявляє інший. Іоанн Зізіулас вважає, що переживання страждань, що походять від інших, є обов’язковим елементом життя особистості. Те переживання зла, що, згідно із Е. Левінасом, є лише можливістю, за Іоанном Зізіуласом, стається в містичному житті кожного християнина (p. 304). І лише той, хто вільно приймає страждання, належить до церковного спілкування, і є частиною Церкви як містичного тіла розп’ятого Христа (p. 304). Прийняття страждань можливе завдяки любові до іншого. Ця любов вільна від всякої раціональної та моральної необхідності (p. 304). А це значить, що теологія богопізнання Іоанна Зізіуласа (через смиренне прийняття іншого і любов до нього) належить до пост-метафізичного типу мислення. Єднання із Богом неможливе в межах самосвідомості (p. 306). Бог відкривається лише із майбутнього есхатологічного Царства – під час літургії (p. 295). Пізнати Бога в євхаристії може лише особистість, що приймає Іншого в смиренні та любові (p. 306). Знання приходить лише від любові (p. 306). Лише той, хто зміг прийняти інших людей у смиренні, може бути причетним до пізнання Бога, як Він є — тобто до пізнання Бога як взаємостосунків смиренної любові Трьох (p. 306).
Іоанн Зізіулас вважає, що мислити богопізнання в категоріях свідомості чи самосвідомості, – це знаряддя збанкрутілої метафізики. Богопізанння необхідно мислити лише в категоріях екзистенціального відношення. Відношення смирення і любові (p. 306-307). А подія відношення дасть можливість пізнати Бога. Довершеність відношення – це містичне всиновлення Богові через церковні таїнства. Тому євхаристія є переважним місцем і часом богопізнання. А відносини, що виникають під час євхаристії між особистістю та Богом, і є Богопізнанням як таким. У цих відносинах людська особистість стає іншим, що приймається Христом. Приймається в усій унікальності особистості, без її руйнування (p. 307).

Отже, Іоанн Зізулас вважає, що об’єктом теогносії є Бог як три Особистості. Для людини Бог є абсолютно Іншим, зв’язок із яким може бути лише особистим спілкуванням. Суб’єктом богопізання, згідно із Іоанном Зізіуласом, є людська особистість, що є членом Церкви як спільноти, в якій реалізується абсолютна відкритість до інших. Процес пізнання є прийняттям Іншого, яке досягається через любов і смирення. Вчення Іоанна Зізіуласа про процес богопізнання як прийняття Іншого виникло в результаті творчого переосмислення основних положень філософії Е. Левінаса. Розуміння Іоанном Зізіуласом об’єкта і суб’єкта пізнання склалося під впливом М. Бубера, але в останній книзі «Буття та іншість» було переосмислене в дусі філософії того ж таки Е. Левінаса.
Теги: