Євгенія Чорноморець
У 2009 році в київському видавництві «Дух і літера» вийшло третє видання «Нарисів з історії та культури євреїв України»
Перший розділ книги складають нариси з історії євреїв України. Ці нариси за стилем є науково-популярним викладом найбільш значимих для історії фактів із життя євреїв України, що переходить у колективну наукову монографію.
Другий розділ, присвячений культурі євреїв України, є саме збіркою нарисів, які не можуть претендувати на вичерпність. На нашу думку, глава «Релігійне життя. Хасидизм» мала бути в кілька разів більшою. Адже релігія перебувала в центрі життєвого світу євреїв і була визначальною для їх національної культури. Особливо впадає в очі, що релігійному життю євреїв за радянських часів присвячено в книзі лише три сторінки. На нашу думку, у наступних можливих виданнях «Нарисів» цей розділ слід радикально розширити. В усьому іншому розділ про культуру євреїв відрізняється достатньою повнотою викладу і задовольняє потребу читача, що вперше знайомиться із культурними досягненнями євреїв України.
Книга багато ілюстрована, в тому числі і фотографіями, які належать Інституту юдаїки, що працює в Києві.
У збірці натрапляємо на цікаве твердження про іудаїзм як «світову релігію» (с. 26). Звичайно, релігієзнавці вважають, що іудаїзм є унікальною національною релігією, що відрізняється від інших національних релігій власним монотеїзмом. Тому теза про «світову релігію» мала б бути або пояснена, або обґрунтована. Або автор (О. Тортика) мав би підібрати інший вислів для виразу своєї думки (наприклад, «одна із трьох аврамістичних релігій»), що звичайно використовують релігієзнавці та історики. Але це висловлювання не відображається на загальній високій якості видання.
Теги:
MichaelWeP написал: